Geef nieuwsbrieflezers een gezicht

17 september 2010, 04:02

Je zou het soms bijna vergeten, maar achter ieder e-mailadres zit een persoon. Bij kleinere lijsten is er vaak nog wel enig gevoel bij de ontvangers. Maar bij het praten over e-mailmarketing gaat het al snel over aantallen records, kliks, conversie en ROI (return on investment). Om de communicatie af te stemmen op de ontvangers en hun individuele wensen is het erg belangrijk om gevoel te krijgen bij de doelgroep. Hoe krijgen marketeers toch dat gevoel bij de ontvangers?

Sociale profielen

Het persoonlijke gevoel zit in de genen van bijvoorbeeld platformen als twitter, facebook, linkedin, etc. Daar delen mensen hun foto’s, meningen en hun leven. We zien dat e-mail en social steeds meer hand in hand gaan. Een deel van email platformen gaan hier ook op in en voegen sociale analyse en social share functies toe aan het email platform. Sommige e-mailplatformen maken het ook mogelijk om openbare sociale profielen toe te voegen aan de aanwezige gegevens in je e-maillijst. En anders kan dat via een aanvullende tooling zoals flowtown. Vindt je dat een leuke feature, voor persoonlijk gebruik is er Rapportive om profielen automatisch te laten zien in Gmail.

Mailchimp Faces

Het e-mailplatform MailChimp (werken ze hier bij Marketingfacts ook mee) lanceert komende dagen een nieuwe functie genaamd “Faces”. Simpel gezegd laat dit de profielfoto’s of avatars uit de sociale profielen zien. Een willekeurig groep met profielfoto’s begroeten je op het moment dat je inlogt op het e-mailplatform.

Mensen zijn interessant

Het is erg verslavend om door de profielen van je e-maillijst te bladeren. Zo zie je bijvoorbeeld mensen op de foto met hun kinderen, met hun huisdier of met een biertje in de hand. Hoe is de groep (met aangevulde gegevens) opgebouwd qua leeftijd, geslacht, etc? ook dat is terug te vinden. Natuurlijk is niet alle informatie bij iedereen beschikbaar, het aantal profielen dat wordt teruggevonden is ook erg beperkt en de gegevens zijn niet 100% accuraat. Maar de doelgroep in de ogen kijken zegt overduidelijk meer dan een taartgrafiek met statistieken.

Toegevoegde waarde

Maar wat is nu de echte toegevoegde waarde? In ieder geval dat deze mensen je er keer aan herinneren om klantgericht en persoonlijk te communiceren. Want achter ieder e-mailadres zit immers een persoon en dus ook een gezicht.

Jordie van Rijn
Email Marketing Consultant bij eMailMonday

Jordie van Rijn is onafhankelijk eCRM en email marketing consultant. En schrijver van het boek E-mailmarketing in 60 minuten. Een van de "50 Online Marketing Influencers to Watch" van Entrepreneur.com Hij houdt zich bezig met slimme marketing campagnes die de klantrelatie intensiveren. Hij is oprichter van het internationale platform voor selectie van email marketing service providers. Neem contact op met Jordie via zijn site: eMailMonday Twitter NL: @emailmonday Twitter Internationaal (engels): @jvanrijn Of bekijk ook emailaudience

Categorie
Tags

2 Reacties

    Alex

    Ikzelf werk idd ook met maikchimp en heb de optie gezien. Maar waarom zou je alle gezichten erbij willen zien? Het moet zich niet gaan richten op CRM maar op mailings mijns inziens. Als je meer dan 1000 adressen hebt is dat toch ook veel minder interresant? De hokjes (categorieen) waar deze mensen inzitten is veel belangrijker voor je organisatie.


    17 september 2010 om 08:02
    Jordie van Rijn

    Hoi Alex,

    goed dat je deze reactie plaatst, want zo zullen veel gebruikers van het platform er tegenaan kijken. Denk ook niet dat iedereen gekoppeld wordt hoor, dat is slechts een klein percentage en dus niet alle profielfoto worden getoond.. Als je echer de wens hebt om mensen echt te bereiken via meer contactpunten, zul je toch al snel gedacht hebben: Kunnen we ook niet iets doen met…. (vul hier kanaal in) en wat dat betreft is het mooi dat er vanuit de e-mailapplicaties meer integratie komt met social. Nog afgezien of er dan een fotootje bij komt te staan of niet.


    19 september 2010 om 12:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!