Keynote Douglas Rushkoff op Emerce eDay (#eday10)

16 september 2010, 06:57

“Most of us don’t really know how computers and the internet work. We are not users, we are the used.” Douglas Rushkoff mocht Emerce eDay aftrappen met een keynote en Rushkoff stelde veel vragen. Aan zichzelf, en aan de zaal ter overweging. Overwegingen als: “Als je niet weet hoe je moet programmeren, dan word je geprogrammeerd. Het is ok, om de software te zijn, zolang je de programmeurs vertrouwt,” vlogen door de zaal. Het is de opmaat naar de tien geboden van programming, die vind je hieronder alvast. Hopelijk als opmaat naar een HD-video die je lekker in je luie stoel kunt bekijken 😉

“Most of us don’t really know how computers and the internet work. We are not users, we are the used.”

Als je aan kinderen vraagt waartoe Facebook op aard is, krijg je het antwoord dat je er vrienden mee kunt maken. Ga naar een boardmeeting bij Facebook, zegt Rushkoff, dan krijg je een ander antwoord. Facebook is niet evil, denkt Rushkoff, maar Facebook moet marketeers helpen met het monitizen van vriendschap op Facebook.

Waarom is je identiteit steeds meer bepaald door waar je van houdt? Denk aan de “Like” op Facebook. Als je al die mensen die van dezelfde dingen houden aan elkaar knoopt, dan is daar niets mis mee, zegt Rushkoff. Maar het is maar de vraag of dat bepalend is voor je identiteit. Overweging voor marketeers, lijkt me.

Geprogrammeerde wereld

Hoeveel vrienden hebben bedrijven nu echt? Bedrijven maken de stap naar online, maar weten eigenlijk niet waarom. Rushkoff wil de zaal overtuigen om iets te weten over de ‘E’ in het woord Emerce. Leer programmeren. Je moet een boek kopen: programming voor dummies, of iets anders gemakkelijks. “If you graduated at highschool, you can do it. If you understand how computers are programmed, you understand how the World is programmed.”

Biases of media

Ver in het verleden waren er tien geboden nodig, dachten we, om fatsoenlijk samen te leven. Rushkoff heeft tien commandments bedacht voor online. En die staan allemaal in verhouding tot programming en een diep begrip van het internet.

1 Time: Do not be always on

Digitale media is asynchroon: het is niet gesitueerd in tijd. Computertaal denkt niet in minuten: het wacht op de volgende opdracht. “They need to sit and wait.” Dit maakt allemaal in het digitale domein asynchroon. “The beauty of the beginning of the internet was that you had lots of time. ” Je kon nog kiezen over wat je postte op messageboards omdat je vanwege de trage verbindingen alle tijd had. “It was like playing chess by mail.”

Wat gebeurt er als je e-mail ombouwt tot een ding dat vibreert als je e-mail krijgt? We leven in realtime, maar onze apparaten doen dat niet. Google geeft ons instant en live results. “We are trying to catch up. But it’s so easy to be not always on.”

2 Distance: Live in person

Het internet is ‘biased towards distance.’

3 Choice: You may always choose none of the above

Meer keuze betekent niet meer vrijheid. Meer keuze betekent dat je meer keuzes moet maken, en dat staat niet gelijk aan vrijheid. Bij Facebook moet je keuzes maken: ben je single of ben je bezet. De keuze ergens tussen in is er niet.

4 Complexity: You are never completely right

“I can blog, so I’m as smart as the journalist.” Het probleem is, dat als je een beetje kennis hebt gevonden op internet, dan denk je dat je het antwoord hebt. Wat doen we online, vraagt Rushkoff zich af. Als we HELE Wikipedia lemma’s lezen, hebben we het idee dat we weer in de collegebanken zetten. “Everything we do, is only one step deep.”

5 Scale: One size does not fit all

NIet alles is schaalbaar. De aarde niet, het internet niet en mensen niet. De oneindige abstractie heeft geleid tot de creditcrunch, stelt Rushkoff. De

6 Identity: Be Yourself

waarom zou je anoniem zijn op internet, als er geen mensen zijn die van plan zijn je te vermoorden. Wil je een asshole zijn?

7 Social don’t sell your friends

Veel mensen vinden het niet zo leuk dat vriendschappen gekapitaliseerd worden. “Dat voelt vreemd, helemaal als je zelf geen geld krijgt.”

8 Fact: Tell the truth

Mythes bestaan. Brand mythologies don’t work anymore.” Mensen krijgen alleen social currency als ze facts verspreiden. Het zijn échte dingen, of dingen waar we van geloven dat ze echt zijn. Dus als je een bedrijf bent, “you better have some facts. Make something, and you better make it very well.”

9 Openness: Share, don’t steel

Waarom steel je niet? Er is een basic social contract omdat je weet dat het niet werkt. Waarom is dat er online niet? Omdat we anoniem zijn.

10 Purpose: Program of be programmed

Dat punt is duidelijk. Snel naar de winkel. Boekje over programmeren kopen! 😉

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    mgvandenbroek

    @Frank: Dit geldt voor meer dan 80 procent van de sprekers gok ik. Goede verhalen moeten naar buiten, ook als ze in reprise zijn. Interesse kan ook geweekt worden door verhalen te verspreiden.


    16 september 2010 om 08:26
    koningwoning

    @Frank – je hebt op zich gelijk…. maar vorig jaar zou hij op Eday hebben gesproken… en toen was dit verhaal dus wel revolutionair geweest 😀


    16 september 2010 om 13:10
    rubenbos

    Frank, ik heb het verhaal ook al op SXSW gezien, maar ik vind de boodschap iig wel de herhaling waard.


    17 september 2010 om 05:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!