#SocialMediaRecap #10 2010: Verdienmodel Youtube, Top Social sites en Streaming Video

#SocialMediaRecap #10 2010: Verdienmodel Youtube, Top Social sites en Streaming Video

Twitternieuwsdiensten @besocialonline (door Gert Jan Bos) en @socialemediaNL (door Mark de Bruin) brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. Vandaag verschijnt alweer de tiende editie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens ons highlights van week 36 uit de pers die nog niet eerder hier op Marketingfacts verschenen:

  • Verdienmodel YouTube werpt vruchten af
  • Waar gaat het heen met social media?
  • 50+ers laatste jaar massaal op Social Media
  • Opel nummer 1 merk op YouTube
  • Top social media sites of 2010, according to Time Magazine
  • The Average Twitter User Is How Old?
  • Surfende bevolking 13+ stijgt en is langer online
  • Facebook, de nieuwe zoekmachine?
  • There are Billions of Tweets Per Month
  • Waarmee twitteren we?

Verdienmodel YouTube werpt vruchten af

Het lijkt erop dat Google eindelijk een winstgevend verdienmodel voor YouTube heeft gevonden. Google kocht YouTube in 2006 voor 1,65 miljard dollar. Tot nu toe kostte de populaire videosite Google vooral geld, maar dat was onderdeel van de strategie van Google. Ze wilde eerst veel puliek op YouTube hebben om daarna een verdienmodel te bedenken. Door advertenties in de video’s te plaatsen wordt nu omzet gemaakt. Advertenties op YouTube in video’s (waarvan de opbrengsten worden gedeeld met de rechthebbenden van deze beelden) zouden de website dit jaar 450 miljoen dollar (350 miljoen euro) opleveren. Dat voorspellen analisten in the New York Times. 14% (2 miljard views) van het totale aantal bekeken YouTube filmpjes heeft nu advertenties. En dat is genoeg om YouTube winstgevend te maken, zo zeggen analisten.

Waar gaat het heen met social media?

Is de verschuiving van offline naar online communiceren een slechte ontwikkeling? vraagt Raymond Janssen zich af op zijn blog. In deze tijd van informatie (of van overinformatie) worden we elke dag al blootgesteld naar enorm veel input. Willen we al deze informatie wel tot ons nemen? Ja is het oordeel van Raymond. De vorm waarin wij met informatie omgaan is alleen veranderd. Vroeger de kroeg, nu een social media netwerk. Het hele internet heeft een enorme vlucht genomen en heeft social media met zich meegetrokken. We willen graag weten wat er leeft bij anderen en daarom zullen we actief blijven op social mediasites, of het nu privé of zakelijk is. De functionaliteit van de sites zal zich blijven ontwikkelen, mede – of misschien wel voornamelijk – onder invloed van de wensen van ons, de gebruikers. Lees meer op zijn blog.

50+ers laatste jaar massaal op Social Media

Een nieuw Amerikaans onderzoek van PewResearchCentre toont aan dat ouderen meer tijd achter hun computer zaten dan voor de televisie. De groei van 50+ers op de sociale media is in één jaar spectaculair gestegen. 42% van de senioren in Amerika maakt nu gebruikt van de sociale media. Dit was vorig jaar nog slechts 22%! In de leeftijdscategorie van 50-64 is nu bijna de helft op Sociale Media (47%) en bij mensen boven de 65 jaar een kwart. Deze groei-cijfers voor Senioren in Nederland zullen niet veel afwijken.

Opel nummer 1 merk op YouTube

Op nieuwsbank was te lezen dat de Social Media Monitor, dit jaar voor de 3e keer uitgevoerd door Social Embassy, heeft de inzet van social media onder de top 100 merken van Nederland in kaart gebracht. Daaruit blijkt dat Opel met haar YouTube kanaal de beste prestatie neerzet. Van elk merk is het YouTube kanaal, indien aanwezig, onderzocht op een vijftal factoren; aanwezigheid, content, authenticiteit, activiteit en interactiviteit. Opel heeft in samenwerking met Vizeum en Checkit een zoekmachinevriendelijk YouTube branded channel ingericht, zodat er naast een user experience ook een goede vindbaarheid in Google is gecreëerd. Het kanaal heeft de complete Opel look & feel meegekregen. Daarnaast is door middel van kennisoverdracht de basis gelegd voor het continue management door Opel, wat dit kanaal tot een succes heeft gemaakt.

Top social media sites of 2010, according to Time Magazine

Time Magazine heeft een lijst uitgegeven met daarop de top 50 websites voor 2010. In de lijst staan websites waarvan het magazine zegt dat ze de top zijn in de categorieën nieuws, gezondheid, opleiding, spelletjes en social media. In deze laatste categorie staan volgens Time de volgende sites als top 5: Gowalla, Foodspotting, LinkedIn, StockTwits en Tumblr. De redenen van Time om deze 5 te benoemen wordt op de site van memeburn besproken. De complete lijst staat op Time magazine.

The Average Twitter User Is How Old?

The Next Web publiceerde een mooie infographic van Flowtown met social media cijfers. Uit deze cijfers blijkt dat de gemiddelde leeftijd van iemand die twitter gebruikt 39 jaar is. De gemiddelde leeftijd van een LinkedIn gebruiker? 44 jaar. Ook staat in de infographic dat 47% van de internet gebruikers in de leeftijd categorie van 50 tot 64 jaar valt.

Surfende bevolking 13+ stijgt en is langer online

JIC STIR en VINEX hebben de nieuwste cijfers over de consumptie van internet in Nederland bekendgemaakt. Uit deze cijfers blijkt dat de surfpopulatie in de eerste helft van 2010 is gestegen tot 86% (en dit was vorig jaar 83%) en dat de gemiddelde online surftijd met 19% is toegenomen tot 8,3 uur per week (dit was in 2009 nog 7 uur).Mobiel surfen wordt door een kwart van alle Nederlanders weleens gedaan. Meer cijfers staan op de site van STIR. De Establishment Survey is een populatie-onderzoek onder 2.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder en brengt het gebruik van media en specifiek internet in kaart.

Facebook, de nieuwe zoekmachine?

Op de site van socialmediatoday staat in een item van Sanjay Mehta dat ons online zoekgedrag door social media verandert. Naast de bekende zoekmachine Google gaan we steeds meer gebruik maken van onze vrienden op Social Media sites. Veel mensen zoeken niet alleen maar via Google, maar plaatsen de vragen die ze hebben ook binnen het sociale online netwerk. Denk aan #durftevragen op twitter in Nederland. Door het gebruik van je netwerk op LinkedIn of Facebook worden de vragen door personen die kent en vertrouwt beantwoord. Dit geeft meer vertrouwde en daardoor een waardevoller antwoord. Naast Google beginnen mensen de social netwerken dus te gebruiken als persoonlijke zoekmachines.

There are Billions of Tweets Per Month

Twitter is snel aan het groeien en het is duidelijk dat twitter een van de meest belangrijke sociale netwerken van de wereld aan het worden is. Twitter heeft op het moment van schrijven meer dan 145 miljoen gebruikers. Deze gebruikers produceren een biljoen tweets per dag.Dit geeft duidelijk aan dat twitter gebruikers het netwerk positief omarmen. Op de site van Penn Olson staat een overzicht van de groei van het aantal tweets per maand in de afgelopen maanden. In januari waren dit nog 1,23 biljoen en op dit moment is dit gestegen naar 2,64 biljoen.

Waarmee twitteren we?

Op de blog van twitter zelf staat een mooi overzicht van de manier waarop we twitter gebruiken. Het gaat dan om de manier waarop we twitteren, dus met welke applicatie. 78% van de gebruikers benadert twitter via http://www.twitter.com. 14% gebruikt m.twitter.com (dit is de mobile versie van twitter). Op de 3de plek in de lijst staat het gebruik van sms om te twitteren.

Tot slot, op LinkedIn is de SocialeMediaNL groep aangemaakt. Deze groep is voor professionals die zich bezig houden met social media in Nederland. Ga naar LinkedIn en neem deel aan de groep voor meer informatie en discussies over social media in Nederland.

Dit artikel heb ik samen geschreven met Mark de Bruin. Beiden zijn wij betrokken bij Social Media Club Utrecht. Dit is het tiende Marketingfacts #SocialMediaRecap artikel. Mocht je een mening of tip hebben voor een volgende editie, laat het weten. Meer social media nieuws? Volg dan @socialemediaNL en @besocialonline op Twitter.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.