Zelfstrikkende schoenen, gamen op de loopband en het ‘Liken’ van echte objecten

29 augustus 2010, 14:12

Elke week hier een overzicht van opmerkelijke innovaties en creatieve uitingen op Idealize. Met deze week onder meer: schoenen die zelf veters strikken, windmolens van bamboe en gamen op de loopband. Innovatie is soms letterlijk naar het verleden teruggrijpen: Nike doet dat namelijk door schoenen te patenteren, die rechtstreeks afkomstig lijken te zijn uit de film ‘Back to the Future II’. De schoenen zijn in staat zelf hun veters te strikken. Het patent toont een oplaadsysteem en een knop. waarmee de veters gestrikt of los gemaakt kunnen worden. Nike bracht al eerder een model op de markt dat leek op de schoenen uit de film, maar werkten nog niet automatisch.

Lopende tafel

Als schoenen zelf hun veters kunnen strikken, waarom zouden tafels dan niet kunnen lopen? Nederlander Wouter Scheublin zag daar in ieder geval wel het nut van in: we worden moe van tafels sjouwen en als we er dan mee gaan schuiven, krijgen we krassen op ons onze parketvloer.

En dus ging hij aan de slag en maakte het idee waar door twee onderstellen in één te creëren, die een tafel aan het lopen kunnen brengen. Op een videodemo ziet een geïnteresseerde hoe het concept werkt, en wij kijken mee. Zo te zien worden de tafelpoten voldoende gelift tijdens het maken van een pas. Als de poot echter weer op de grond belandt en afzet, lijkt deze nog wel een beetje over de vloer te schuren.

Gamen op de loopband

En als we dan toch zelf lopen, willen we wel vermaakt worden. Hardlopers zijn niet voor niets doodlopers. Dat kun je doen met muziek via je headphone, maar waarom ook niet aan de hand van een gamedevice?

Hoe? Niet tijdens een hardloopsessie door het park. Maar wel op een loopband in de fitnessruimte. De nieuwe Frevola T7A-loopband geeft je de mogelijkheid te gamen op een touchscreen De spellen zijn aangesloten op de loopband, waardoor je gekozen avatar in de games sneller of langzamer zal rennen als jij dat ook doet. Zo is het dus mogelijk tegen je buurman een wedstrijdje hardlopen te doen.

Windmolens van bamboe

Windmolens draaien soms op subsidie, maar sindskort ook op basis van bamboe. Nederlander Gijsbert Koren ontwierp voor een windmolen met wieken van bamboe. Tijdens een reis naar India voor zijn afstudeerproject aan de TU Delft viel Korens oog op de vele ambachtslieden die mandjes maakten van bamboe.

Het viel Koren op hoe arbeidsintensief dat was, terwijl ze er weinig geld mee verdienden. Koren bedacht hoe de inspanningen van de Indiase mannen beloond konden worden. “Ik dacht meteen: ‘Kan het niet interessanter?’”

Echte objecten ‘liken’

Steeds meer websites bevatten de Like-button. Maar aangezien internet steeds meer ons dagelijks leven overvleugelt, zou het ‘Liken’ van echte objecten ook mogelijk moeten zijn.

Speciale RFID-polsbandjes van Publicis E-dologic maken dat nu ook mogelijk. Het bedrijf vond een manier om door middel van software objecten in de publieke ruimte een persoonlijke tag mee te geven, waardoor we plaatsen, attracties en evenementen kunnen ‘liken’ op onze Facebook-account.

Het handigheidje werd kortgeleden geïntroduceerd bij het Israëlische Coca-Cola Village, een driedaags zomerevent voor tieners. Bij binnenkomst krijgen bezoekers een polsbandje, die ze via RFID in verbinding kunnen brengen met hun Facebook-account.

Sebastiaan van Essen
Content Marketing Manager bij -

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!