Studenten Ondernemers Beloftes: 3 x waarom ze moeten winnen

16 augustus 2010, 05:39

Op 31 augustus wordt in het Circustheater in Scheveningen bekend gemaakt wie zich Studentondernemer van het jaar mag noemen. De finalisten zijn inmiddels bekend, en de beloften voor 2010 ook. Inspirerende ideeën van jonge mensen met ambitieuze plannen die volgens de jury ook echt bestaansrecht en potentie hebben. Voor de beloften moet er niet alleen een plan liggen: de studenten móeten echt al aan het ondernemen zijn. Hieronder drie vragen aan de drie beloften voor 2010: Dennis Koorneef (VuurwerkPOS), Pim Donkerlo (MijnBuxus) en Rebecca van der Wurff (Pleasurements). Over waarom juist zij moeten winnen en waarom ze beter zijn dan de rest:

VuurwerkPOS

Dennis Koorneef deed/doet Technische Informatica aan de Hanze Hogeschool te Groningen en is de oprichter/bedenker van VuurwerkPOS.

Wat is precies jouw idee?

“VuurwerkPOS is een modulair systeem dat speciaal is ontwikkeld voor de verkoop van vuurwerk. Het systeem biedt leveranciers een totaaloplossing voor de levering aan en de ondersteuning van verkooppunten. Zo bevat het systeem een uitgebreid voorraadbeheer voor zowel de leverancier als de winkelier. Door de modulaire opbouw van het systeem is het ook mogelijk diverse koppelingen met bijvoorbeeld een webshop of administratiepakket te realiseren. Uiteraard is VuurwerkPOS ook zeer goed te gebruiken om maar een enkele taak zoals voorraad beheer of kassa uit te voeren en kunnen de modules ook probleemloos los van elkaar ingezet worden. VuurwerkPOS werkt op vrijwel alle bekende besturingssystemen zoals bijvoorbeeld: Windows, Linux en MacOs.”

Waarom moet juist jij winnen en ben je beter dan de rest?

“Ik ben er in korte tijd niet alleen in geslaagd VuurwerkPOS op te starten en te promoten maar heb hiernaast ook nog met 2 medestudenten het bedrijf SoDev opgericht en van werk voorzien. Beide bedrijven zijn in juni 2010 officieel gestart, maar het promoten van VuurwerkPOS is gestart in februari 2010. Ondanks het korte bestaan van SoDev is het gelukt om hiervoor een aantal grote opdrachten binnen te slepen, waardoor SoDev vanaf de eerste maand al goede winstcijfers kon noteren en een orderportfolio heeft die strekt tot begin 2011. Dit alles is opgezet tijdens de laatste maanden van mijn studie Technische Informatica aan de Hanzehogeschool Groningen.”

Waar sta je over 3 jaar met dit plan/bedrijf?

“VuurwerkPOS zal in het vuurwerkseizoen van 2010 grootschalig ingezet gaan worden. Vervolgens zal begin 2011 een kassa ontwikkeld worden die niet specifiek is voor een branche maar universeel zal zijn. Met deze kassa wil VuurwerkPOS een goedkoop alternatief bieden voor bestaande kassaprogramma’s. Door deze aan te bieden voor een minimaal bedrag per maand in plaats van een groot eenmalig bedrag voor de licentie met vervolgens jaarlijkse servicekosten. Hierdoor wordt het voor de winkelier die beide kassa’s nodig heeft mogelijk de hardware kosten te verdelen.

“Door deze structuur te hanteren verwachten wij over 3 jaar ongeveer 2600 Licenties voor VuurwerkPOS te hebben verkocht en verwachten wij van de gewone kassa ongeveer 3000 licenties te hebben verkocht. Ook voor SoDev staan de plannen voor de komende 3 jaar groots, met de hoeveelheid grote opdrachtgevers waar op dit moment opdrachten vandaan komen. Verwachten wij over 3 jaar een aantal personeelsleden te hebben binnen SoDev en deze in te zetten in diverse markten, om een zo breed mogelijk orderportfolio te creëren en ons bedrijf te profileren als een totaalconcept voor IT automatisering en ontwikkeling.”

Mijnbuxus.nl

Pim Donkerlo deed/doet Interactieve Media aan de Hogeschool van Amsterdam. Donkerlo bedacht MijnBuxus.nl.

Wat is precies jouw idee?

“Mijnbuxus.nl is een webwinkel waar men een van de meest populaire planten van Nederland kan kopen; buxussen. Men koopt dírect vanaf de kweker, dus zonder allerlei tussenhandelaren. Dit komt de prijs en kwaliteit ten goede. Na een aankoop houdt het contact niet op. Met het Mijnbuxus.nl onderhoudsplan nemen wij het noodzakelijke onderhoud van de buxussen over. Tweemaal per jaar komt een daarvoor gecertifieerde hovenier langs om het onderhoud te verzorgen. Op die manier heeft de klant geen omkijken meer naar het ingewikkelde snoeien en bemesten en dus de garantie van de mooiste buxussen van de straat.”

Waarom moet juist jij winnen en ben je beter dan de rest?

“Mijnbuxus.nl heeft mijns inziens het idee met de meeste potentie, omdat de markt waar wij ons op richten op internet nog niet verzadigd is. Omdat wij ons bevinden in een extreme niche markt kunnen wij zeer goed voldoen aan de wensen van onze klanten en hebben wij een hoge conversie ratio op onze website. In combinatie met een topservice zoals die van het onderhoudsplan overstijgen wij ieders verwachting. Waarom wij moeten winnen? Omdat het daar niet bij blijft!”

Waar sta je over 3 jaar met dit plan/bedrijf?

“Het doel van het bedrijf is om over 3 jaar zo’n 10 specifieke tuinwinkels online te hebben met ieder hun eigen niche markt. Uiteindelijk moet dat samenkomen op 1 website waarop alle producten verkrijgbaar zijn. Men kan dan door ons geavanceerde ‘multishipping’ systeem vanaf de beste kwekers de beste planten bestellen. Wij gaan mensen dus de mogelijkheid bieden om producten van de hoogste kwaliteit vanaf Neerlands beste kwekers binnen 48 uur in de tuin te hebben staan.”

Pleasurements

Rebecca van der Wurff had al enige aandacht hier op Marketingfacts voor haar bedrijf Pleasurements. Van der Wurff doet/deed Commerciele Economie aan de Hogeschool van Amsterdam.

Wat is precies jouw idee?

“ Pleasurements is een exclusieve online conceptstore met erotische couture voor vrouwen. Dé inspiratiebron voor de vrouw in haar erotische ontdekkingsreis. Voor iedere vrouw die van stijlvolle erotiek houdt en voor wie lingerie een verslavende luxe is. Het aanbod van Pleasurements bestaat uit zelfbewuste lingerie, lingerie-geïnspireerde fashion en verfijnde erotiek, allen gemaakt van de allerhoogste kwaliteit en prachtige materialen als kant, zijde, leer en latex. De collectie is zeer uniek: Bijna geen enkel ontwerp wordt nog in Nederland of zelfs in Europa verkocht. Pleasurements is ontstaan uit gemis naar bijzondere lingerie en stijlvolle erotiek. Ik ben maandenlang wereldwijd op zoek gegaan naar bijzondere werken van ontwerpers. Het resultaat is een verfijnde collectie met o.a. Paul Seville, een ontwerper die ook produceert voor Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood, Givenchy, Alexander Mcqueen en Victoria’s Secret. Een aankoop bij Pleasurements wordt bezorgd in een elegante cadeauverpakking, want een aankoop bij Pleasurements is een kado voor jezelf. En ik doe er met liefde nog een kadootje bij.”

Waarom moet juist jij winnen en ben je beter dan de rest?

“Het ‘erotische couture’ concept van Pleasurements is nieuw en de uitvoering – productaanbod, vormgeving van de website, fotografie, naam, slogan, huisstijl, etc. – klopt. Pleasurements spreekt een (steeds groter wordende) doelgroep aan die voorheen niet werd aangesproken. Pleasurements vervult een behoefte van deze doelgroep. Deze behoefte is allang geen ‘vrouwvriendelijke erotiek’ meer, deze behoefte reikt verder. Deze vrouw wil zichzelf en haar geliefde verwennen met luxe, schoonheid en bijzondere ontwerpen. Uit eigenliefde en liefde voor haar partner. De mogelijkheden zijn enorm: Pleasurements.com heeft wereldwijd bereik en het concept biedt ruimte voor een totaalconcept. Ik bén Pleasurements. Dit maakt mij de Belofte van 2010. Want een belofte is pas een belofte wanneer zij wordt waargemaakt.”

Waar sta je over 3 jaar met dit plan/bedrijf?

“Over 3 jaar heeft Pleasurements een eigen collectie met halfjaarlijkse catwalkshows, wereldwijde afzet en een ‘boudoir’ boetiek in Amsterdam. Over 5 jaar is Pleasurements een totaalconcept dat verder reikt dan alleen de verkoop van erotische producten. En is erotische couture een begrip!”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!