RTL en ProSieben in mega-alliantie

9 augustus 2010, 07:51

Vorige week werd bekend dat mediagiganten RTL Duitsland en ProSiebenSat1 een alliantie willen vormen om video on demand aan te kunnen bieden. RTL was al actief met video platform NOW, ProSieben biedt al een tijdje VOD content aan via Maxdome. ProSieben dochter SBS Broadcasting startte vorig jaar Veamer terwijl RTL Nederland zich vooralsnog beperkt tot Uitzending Gemist.

Uiteraard dient de Europese overheid haar goedkeuring te geven voor deze belangrijke join venture die op niet al te veel weerstand zal stuiten gezien de mogelijkheid voor derden om op dit platform zelf content en services aan te kunnen bieden. De alliantie is vooral bedoeld om technisch gezien eenduidigheid te bewerkstelligen. Een absolute voorwaarde om succesvol in deze veranderende media-omgeving te kunnen opereren. Dit opvallende initiatief lijkt genomen te worden in het perspectief van het aanstormende geweld dat partijen als YouTube, Google.tv en Hulu veroorzaken. Mediabedrijven willen liever zelf aan de bal blijven.

Nu de ‘televisiemarkt’ (dat begrip lijkt langzaam maar zeker uit zicht te raken) zich in snel tempo ontwikkelt van aanbod- naar vraagmarkt en huishoudens meer en meer in staat zijn om interactieve services en on demand content via internet op hun televisiescherm af te nemen een logische stap. Kabelbedrijven zullen deze ontwikkeling echter met argusogen bekijken want deze op internet gebaseerde service gaat feitelijk direct de concurrentie aan met hun platformen en bestrijkt domeinen (PC en Laptop only users) die zij (nog) niet bereiken. Het zal de voornemens van de belangrijkste Nederlands kabelbedrijven om ook buiten hun eigen netwerk op internet gebaseerde video diensten te gaan leveren versnellen.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!