• Mobile
    wordt gesponsord door

Google stopt met Google Wave

Google stopt met Google Wave

Google trekt de stekker uit het veel bekritiseerde Wave. Zelf vinden ze bij Google dat er genoeg use cases zijn en dat de technologie verbluffend innnovatief is. Maar als gebruikers je product dat je met veel tam-tam en via getrapt toelaten van users met speciale uitnodigingen niet omarmen omdat ze het niet snappen of omdat het gewoon niet handig is, dan moet je er mee ophouden. De technologie van Wave wordt in andere Google-producten gebruikt, de code komt open source beschikbaar. Eric Schmidt, de CEO van Google, zegt in onderstaand filmpje: “We celebrate our failures”. Op het Google Blog:

“Wave has not seen the user adoption we would have liked. We don’t plan to continue developing Wave as a standalone product, but we will maintain the site at least through the end of the year and extend the technology for use in other Google projects. The central parts of the code, as well as the protocols that have driven many of Wave’s innovations, like drag-and-drop and character-by-character live typing, are already available as open source, so customers and partners can continue the innovation we began. In addition, we will work on tools so that users can easily “liberate” their content from Wave.”

Ik kan me nog herinneren dat er écht veel ophef was over Wave. Iedereen wilde het gebruiken en proberen, maar niet iedereen kon er al op dus zoemde het op he web: Wave, Wave, Wave. Nu lijkt het allemaal wat negatief; toen Wave werd geintroduceeerd was het the talk of the town. David van Dam schreef:

“Na een paar uurtjes spelen en testen kan ik zeggen: Google Wave is briljant! Het is mail, Twitter, instant messenging, Hyves, file sharing, wiki en een forum in één en het werkt gewoon erg goed. Tenminste, zodra je door hebt hoe het werkt. Het is namelijk niet zo makkelijk als gehoopt. Het kijken van de instructievideo’s is dan ook geen overbodige luxe.”

Google heeft iets gemaakt dat misschien té ingewikkeld is voor nu. Maar er is veel geleerd. Op het Google blog: “Wave has taught us a lot, and we are proud of the team for the ways in which they have pushed the boundaries of computer science.” Bedankt, Google.

Eric Schmidt over het einde van Wave


Geplaatst in

Delen



Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Dapper dat ze deze stap durven nemen; Google Wave was het inderdaad net niet (te complex). Ben wel benieuwd hoe en in welke vorm we de elementen van Google Wave zullen terugzien in andere Google Apps zoals Gmail of Buzz (alhoewel ik over die laatste ook nog twijfels heb of die het gaat redden). Google lijkt vooralsnog niet erg succesvol op gebied van social.

    geplaatst op
  • Alle Google Social Media initiatieven inderdaad weinig succesvol: Orkut, Buzz, Wave. Zou 'Google Me' het dan allemaal gaan goedmaken? Eigenlijk is het ongelooflijk om te zien dat ze hun gigantische user-base van Gmail (nog) niet hebben kunnen gebruiken om een succesvol social media platform te lanceren.

    geplaatst op
  • Gwave nog steeds benaderbaar alsof er geen vuiltje aan de lucht is, zie: http://wave.google.com/about.html

    geplaatst op
  • @Jaap: Ze gaan door tot eind dit jaar dacht ik. Dan gaat def de stekker er uit.

    geplaatst op
  • Dapper dat ze nu de stekker eruit trekken, zeker na al die media aandacht en de algehele grote setup.

    Wel verklaarbaar. In mijn omgeving hoorde ik een week na het ontvangen van Beta invites al geklaag over het massale karakter van Google Wave. Na twee weken stopte men eigenlijk al met het gebruik.

    Bepaalde delen waren natuurlijk wél goed, ik ben dan ook benieuwd hoe deze in andere applicaties terug gaan komen.

    geplaatst op
  • @Ruben Okay, Orkut is wellicht geen succes (verliest - zoals elk ander netwerk - aan Facebook), maar 120 miljoen actieve gebruikers is 12 keer zoveel gebruikers als Hyves en dat heeft ook (nog) bestaansrecht.

    Jammer dat Wave stopt, heb het na het begin niet gebruikt (te complex), maar was het recent toch met een groepje mensen gaan gebruiken om eenvoudig (als een soort forum) info en content uit te wisselen.

    geplaatst op
  • @Ruben & @Logfather.

    Mee ens dat de initiatieven van Google wat betreft Social Media niet echt van de grond komen: oa Buzz & Wave. Maar Orkut zou ik toch niet als mislukt willen omschrijven. Los van 120 miljoen gebruikers die het heeft. Het is een beetje de Hyves van Zuid-Amerika, voornamelijk Brazilie heeft een grote gebruikersschare.

    Tuurlijk zullen Facebook en Twitter langzaamaan de Social Media overnemen, maar er zijn genoeg initiatieven die plaatselijk wel terrein winnen. Hyves (uiteraard) , maar ook in China is men druk bezig met SM die hier totaal niet bekend is. (niet toevallig een land waar Google regelmatig mee in de clinch ligt, maar dat terzijde)

    http://www.ignitesocialmedia.com/social-media-and-china-its-not-what-you-think-notes-from-sxsw/
    http://www.slideshare.net/tibbettliu/social-media-emergence-in-china-153116

    geplaatst op
  • @Niels Hyves plaatselijk terrein winnen? Ahum. Als ze over drie jaar nog bestaan lijkt me dat een hele prestatie.

    geplaatst op
  • Jamme. Maar er is ook een Nederlands bedrijf die software voor samenwerking op de markt brengt. De oplossing is naar mijn oordeel veelbelovend, omdat deze zeer eenvoudig werkt (http://www.leismo.nl). Leismo pakt de zaken totaal anders aan en is gebaseerd op less is more, nl. een filesysteem met daaroverheen webgebaseerde software. Hierdoor kan een organisatie interne data delen met externe partners, zonder te hoeven uploaden. Alles is aanwezig, projecten, uren, tickets, planning, integratie met Zarafa en gmail for domains, ideal, crm en ongelimiteerde bestanden. Ook grote bestanden zoals Photoshop of Autocat kunnen hierop transparant worden opgeslagen! In combinatie met Ebox kunnen zelfs active directory vpn worden geintegreerd. Het leuke is dat Leismo een 100% nederlands product is. Leismo werkt op Windows, Linux en Apple clients. Er is een speciale app voor mobiel (Android en Iphone). Leismo werkt als server of in een cloud. Ik vraag me altijd af waarop dit soort paketten er niet gewoon bij staan.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.