Topcreativiteit powered by Levi’s: Guy Walks Across America

Topcreativiteit powered by Levi’s: Guy Walks Across America

Opvallend. Creatief. Nieuw. Inspirerend. Mooi. Stijlvol. Kunst. Stop motion en timelapse gecombineerd. Een team van 6 jonge designers en een camper. Een Canon EOS 5D Mark II en een een reis van New York naar San Francisco, dwars door Amerika. 2770 afzonderlijke stillframes in één filmpje. Het resultaat op YouTube mag er zijn: “Guy Walks Across America” genereerde meer dan een miljoen views in een week. Peter Cote, regisseur Sam Griffith en het Conscious Minds Productions team benaderden Levi’s jeans om te sponsoren. Dat is te zien in het laatste shot van het filmpje:

Levi’s

Ergens halverwege de film begin je je af te vragen waar dit eigenlijk toe leidt. Het ziet er mooi uit, de beelden zijn prachtig, maar je ziet de tijd minder worden en bent benieuwd naar de twist. Die komt helemaal aan het einde, met een iets te lang shot van een Levi’s spijkerbroek. Hadden ze dat nodig, die broek en de shirts? Nee. Is het cool, dat Levi’s ja heeft gezegd tegen dit wilde plan en ook met een zak(je) met geld over de brug kwam? Natuurlijk. De makers schrijven er dit over:

“We (Conscious Minds Productions) and the Director, Sam Griffith, pitched the idea to Levis and they thought the idea was really cool and they provided us with free product (jeans, shirts, etc) as well as some money as a sponsorship.”

Rocky Mountain National Park

De hele reis, met de details en plaatsbepalingen, is ook inzichtelijk gemaakt op Google Maps. Ik ben geen Amerika kenner, maar meende tóch ergens een doorgaande weg te herkennen (flitste in een split second voorbij). Dat klopte, de route gaat dwars door Rocky Mountain National Park, daar hebben we vorig jaar gekampeerd. Zag ik pas later.

Over de reis, het proces en het het hoe en wat schrijven ze bij Conscious Minds Production:

“We (Conscious Minds Productions) and the Director, Sam Griffith, pitched the idea to Levis and they thought the idea was really cool and they provided us with free product (jeans, shirts, etc) as well as some money as a sponsorship. Everything happened very quickly. We pretty much got the green light to do the project in the first week of June and we flew out to New York on June 17. We had to do six test shoots in advance, because honestly we hadn’t fully tested the idea before bringing it to Levis. We finished in San Francisco on July 1, so it was long hours the whole way. I brought my whole editing bay into the RV so that whenever we weren’t shooting we were able to edit and assess our progress. Gaff tape was a big help there because it prevented all my hard drives and monitor from falling off the table while the RV was moving.”

Making of filmpje

Meer lezen over de techniek en het hoe en wat kun je heel goed hier doen op Planet5d.

Idee

Is dit reclame? Is dit marketing? Is dit een ‘viral’? Vast, allemaal. Voor mij is dit een geweldig idee, gecombineerd met een dikke lading technische kennis, doorzettingsvermogen, creativiteit en durf. Ik ben heel benieuwd wat jullie er van vinden!


Geplaatst in

Delen



Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Zie ook deze terzijde van Michael van Os op ReclameWereld.

    geplaatst op
  • En AdFreak over de dunne scheidslijn tussen kunst en reclame.

    "So is the video a Levi's viral promotion in the style of Stride Gum's "Where the Hell is Matt?", or is it more in the tradition of a theatrical production being sponsored by a corporation? In the end, it's largely a debate of semantics, one that I'd hate to see overshadow the fact that this is, unquestionably, an incredible work of art."

    geplaatst op
  • Doet me denken aan een ander (beter) filmpje waar een vrouw op wereldreis gaat en je langzaam de slijtage ziet van de jeans. Iemand weet vast wel de link ....

    geplaatst op
  • @Jean-Paul: Was daar dezelfde techniek gebruikt? Zal toch niet? Ook voor Levi's of een ander merk?

    geplaatst op
  • @Matthijs, het zou leuk zijn als ik het filmpje voor zich kan laten spreken, ik ga even speuren!

    geplaatst op
  • Of wat dacht je van die gast die in een jaar 4500 km dwars door China liep en zijn hoofdhaar en baard liet groeien, en daar een stopmotion van maakte erg leuk gedaan (en zonder sponsor :-)) : http://vimeo.com/groups/worldhd/videos/4636202

    geplaatst op
  • Traveling Denim, twee jaar in dezelfde jeans de wereld rond .....

    http://vimeo.com/8050293

    geplaatst op
  • Misschien dat er in het idee overeenkomsten zitten met de twee andere genoemde filmpjes, maar technisch zit heel, heel veel beter in elkaar. Prachtig gemaakt!

    "Voor mij is dit een geweldig idee, gecombineerd met een dikke lading technische kennis, doorzettingsvermogen, creativiteit en durf." Totally agree! Of het marketingtechnisch zoden aan de dijk zet, betwijfel ik.

    geplaatst op
  • @Matthijs Ik bekeek het filmpje eerst op een oude trage computer zonder geluidskaart nu ik deze goed heb bekeken inderdaad briljant :-)!

    geplaatst op
  • Oké, het is mooi gemaakt maar marketingwise vind ik het niet zo goed. Levi's blijft een beetje saai. Diesel is wat mij betreft nog steeds 'King of the jeans virals'

    geplaatst op
  • Nu Ikea dit liedje heeft "ingepikt" schiet het in mijn hoofd heen en weer tussen Billy en Colorado. :)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.