Als je maar 3 dingen mocht doen in Social Media…

2 juli 2010, 05:15

Twee blogs die ik onder andere volg om inspiratie op te doen zijn PR Squared en Hubspot. Eergisteren rolden in mijn e-mailbox twee posts achter elkaar binnen die elkaar tegenspraken, maar waar ik het in beide gevallen wel mee eens ben. De eerste post die ik las was van Todd Defren van PR Squared, If you only do *three things in social media. Hij stelt dat als je iets doet met social media, dat je dan op zijn minst deze drie dingen moet doen: 1 is het monitoren van social media. Weet wat er over je wordt gezegd in social media. 2 is het opzetten van een social media beleid en 3 is BLOGGEN. Ik ben het hier helemaal mee eens.

Dit zijn over het algemeen de drie belangrijkste peilers die ik klanten adviseer. En daarin geloof ik het meest in de kracht van blogggen. Als een klant zijn stem online wil vergroten, dan is bloggen een belangrijke tool om in te zetten. Facebook en Twitter zijn waardevol, maar een corporate blog moet de basis worden waarop alle content wordt verzameld. Op een plek die je zelf beheert en waar je altijd op terug kan vallen. Een plek waarop je de kennis en kunde van het bedrijf het beste kunt laten zien op een persoonlijke manier. Lees het artikel van Todd om de overige redenen te horen waarom bloggen zo belangrijk is.

Daarna las ik de post van Hubspot: Why a Social Media Policy is Stupid. Zat ik net nog te knikken bij de punten van Todd, moet ik bij het lezen van deze post toch ook weer instemmend knikken. Een beleid opstellen hoe medewerkers zich moeten gedragen op social media is inderdaad overbodig. Je hebt ook geen beleid opgesteld met regels hoe men zich gedraagt aan de telefoon of op mail.

In mijn optiek is een Social Media Policy dan ook niet een set met gedragsregels, maar het kader waarom je social media inzet. Waarom wil een bedrijf social media inzetten? Wat is het doel? Wat zijn de doelgroepen? En op welke manier kan het doel worden bereikt? Als dit helder is, kun je de tools kiezen die passen bij het bereiken van de doelen. Dus als een klant aangeeft dat het zijn autoriteit wil vergroten op het gebied van bijvoorbeeld Cloud Computing, dan is bloggen voor de hand liggend.

Zeker ook omdat bloggen goed is voor SEO. Maar als je de zoekmachines wil beïnvloeden, dan is het handig dat alle bloggers de termen gebruiken waarop het bedrijf graag gevonden wil worden. Dan is het verstandig dat er gebruik wordt gemaakt van interne linkbuilding. En dan is het ook slim om de bloggers op de hoogte te stellen van de doelen en de boodschappen die benadrukt kunnen worden. En dat mag je best bij elkaar verzamelen in een documentje. Want deze kennis is niet voor de handliggend voor de specialist op het gebied van Cloud Computing. Noem het de Social Media Strategie, die samengevat is in de Social Media Guide. Verder moet je de bloggers inderdaad de vrije hand geven en er vanuit gaan dat ze op een correct manier omgaan met reacties van de doelgroep. Ik pas het lijstje van Todd daarom aan in:

1 social media monitoring

2 social media strategie

3 blogging

Willemijn Vader
Creative Director bij Whizpr

Willemijn Vader heeft ruim 11 jaar ervaring in PR en sinds 2006 social media actief aan het inzetten binnen PR. Ze is Creative Director en mede-eigenaar van PR&Social; Media-adviesbureau Whizpr, gespecialiseerd in technologie en lifestyle.

Categorie
Tags

1 Reactie

    koningwoning

    Hi Willemijn,

    ik snap het verband tussen de twee artikelen niet helemaal….. een social strategy (POST) is toch héél iets anders dan een social media policy. Jij haalt nu twee verschillende dingen echt door elkaar.

    Een policy heeft namelijk niets met een strategie te maken….en vice versa alleen dat er in de strategie wel iets komt te staan over wie het bedrijf wil aanspreken en hoe dat geburt. Daar zit impliciet dus ook de toon van de communicatie in.

    Bovendien is er wel degelijk een verschil in wat je met de telefoon doet t.o.v. SM. Het een is één op één waarbij . Over email – hier worden wel degelijk policies op gemaakt over wat je wel/niet daarin mag zetten – lees maar eens de contracten van grotere bedrijven na…. en terecht. Alles wat later weer bekeken/gelezen kan worden heeft iets vasts/onuitwisbaars over zich. Als jij je niet conform de brandwaardes gedraagt, dan kan dit redelijk wat negatieve PR met zich meebrengen.

    Normaliter zal het geen probleem zijn, maar als iemand een aso mail stuurt vanuit zijn functie en de ontvanger publiceert dit… dan heb je dus als bedrijf een probleem.

    MAAR – als mensen op persoonlijke titel iets opzetten…. dan is dat een heel ander verhaal. Ook dat hoort terug te komen in een SM Policy.

    LIjkt me allemaal gesneden koek overigens…..


    5 juli 2010 om 09:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!