E3 2010 hoogtepunten: Nintendo 3DS, OnLive, 3D Gaming

24 juni 2010, 06:51

Afgelopen week vond in L.A. E3 2010 plaats: de grootste en belangrijkste gamebeurs waar de nieuwste games en gametechnologie jaarlijks worden gepresenteerd. Naast presentaties van “de grote drie” – Microsoft, Sony en Nintendo – waren ook alle grote en kleine third party publishers aanwezig met hun games. Wat mij betreft waren de absolute hoogtepunten van de afgelopen E3 beurs de Nintendo 3DS, OnLive en 3D gaming.

Nintendo 3DS

Als we afgaan op de reacties van de media en mensen die op de E3 beurs waren, was Nintendo met de Nintendo 3DS de grote verrassing van de show. De 3DS is de opvolger van de Nintendo DS, waarvan er wereldwijd ruim 220 miljoen stuks zijn verkocht. De belangrijkste vernieuwing die de 3DS met zich meebrengt, is een 3D scherm waarvoor je geen bril nodig hebt. Een groot aantal publishers en ontwikkelaars is al bezig met de ontwikkeling van 3DS games, dus heeft Nintendo naast de eigen games ook veel externe support. Voor de aankondiging lanceerde Nintendo de onderstaande trailer.

Het bijzondere aan de 3DS is dat het allereerst gewoon echt werkt. Mensen die ermee hebben gespeeld, zijn allemaal zeer positief en onder de indruk. Het tweede punt is dat je geen bril nodig hebt. Nintendo lijkt er dus in te gaan slagen om wederom een massmarket succes te gaan behalen met een handheld console.

OnLive

Mocht je nog niet hebben gehoord van OnLive: dit is een nieuwe gaming-on-demand dienst die gebaseerd is op cloud computing. Waar het concreet op neerkomt, is dat je games die op afstand worden gedraaid, kunt spelen via je browser. Het enige wat je nodig hebt, is een computer verbonden met internet. Het mooie is dat via de dienst ook games kunnen worden gespeeld waarvoor je normaal gesproken behoorlijk zware hardware nodig hebt, zoals een high-end videokaart en snelle processor. Met OnLive moet dit alles tot het verleden behoren.

De dienst is in de US reeds gelanceerd, samen met launchpartner AT&T. Later dit jaar moet OnLive ook in Europa beschikbaar worden. British Telecom (UK) en Belgacom (België) zijn inmiddels ook partnerships aangegaan met OnLive en bezitten beiden ook een aandeel. Om gebruik te maken van OnLive moet een abonnement worden afgenomen, waarvoor een bedrag van rond de $15 per maand moet worden betaald. In de VS wordt de dienst in het eerste jaar gratis aangeboden via AT&T. Hoe de prijzen in Europa zullen zijn, is nog niet bekend. Wel is duidelijk dat je naast een bedrag voor het abonnement ook zult moeten betalen voor de games. De tijd zal leren of dit ook het juiste model is. Gamespot was tijdens E3 2010 ook op de stand van OnLive en doet hier in de video hieronder verslag van.

3D Gaming: Killzone 3

Tot slot 3D gaming en de presentatie van het door Guerrilla Games in Nederland ontwikkelde Killzone 3. Sony lijkt vastbesloten om 3D gaming te pushen en inmiddels zijn diverse publishers, waaronder Ubisoft en EA, druk bezig met de ontwikkeling van 3D games. In tegenstelling tot bij de Nintendo 3DS gaat het hier om 3D games waarvoor je een 3D televisie en 3D bril nodig hebt om het te kunnen ervaren. Ondanks dat de installed base van 3D tv’s is op dit moment nog relatief laag is en het nog jaren zal duren voordat dit een fatsoenlijk niveau heeft bereikt, is de technologie zelf wel zeer veelbelovend. Ook over Killzone 3 in 3D is de feedback extreem positief. In de video hieronder volgt een presentatie van Guerrilla Games MD Hermen Hulst.

Kinect en PlayStation Move

Vorig jaar stal Project Natal nog de show tijdens de E3 beurs, maar dit jaar was Kinect – de defintieve naam van de nieuwe 3D camera voor de Xbox 360 – geen grote verrassing meer. Het concept is nog steeds sterk: gamen zonder controller op basis van bewegingen van je lichaam. Hoe dit praktisch zal uitpakken in de gemiddelde huiskamer is nog de vraag, maar de besturing uit Minority Report wordt dit jaar een feit voor de massa. Met 24 games die Kinect zullen ondersteunen, is er vanuit de publishers en ontwikkelaars in ieder geval genoeg ondersteuning.

Ook PlayStation Move was geen verrassing meer na de aankondiging vorig jaar. De werking van deze controller is vergelijkbaar met die van de Wii en komt dus minder vernieuwend over van Kinect. Aan de andere kant is dit wel een bekend concept waar mensen al mee in aanraking zijn gekomen. Met een advies verkoopprijs van €39.99 voor de controller en ook de sterke groei die de PS3 meemaakt, is er genoeg potentie om hier een succes van te maken. Ontwikkelaars zijn ook al bekend met deze vorm van besturing, dus kunnen bestaande games ook in iets aangepaste vorm verschijnen met support voor de Move controller.

Microsoft lijkt meer risico te nemen met Kinect, maar het is nog lastig te voorspellen hoe goed dit gaat uitpakken. Marketing lijkt ook hier weer essentieel en het zal een gigantische uitdaging worden voor Microsoft om non-gamers, vrouwen en casual gamer te bereiken met de Xbox 360 en Kinect. Op dit moment is de Xbox 360, ondanks verschillende pogingen, nog steeds vooral een console voor core/hardcore gamers.

Innovatie

Samengevat zie ik de Nintendo 3DS als één van de grootste verrassingen, waar Nintendo ook wederom een groot succes mee gaat behalen. Net als Apple slaagt Nintendo er in de laatste jaren steeds weer in om met producten te komen die een grote aantrekkingskracht hebben. Die magie is ook hier weer aanwezig. OnLive heeft gigantisch veel potentie, alleen is het de vraag hoe de dienst gaat werken als er miljoenen gamers tegelijk gebruik maken van de dienst. Blijft het dan ook nog stabiel en soepel draaien? Als dat het geval is, dan ziet de toekomst er zeer rooskleurig uit. Zo niet, dan slagen concurrenten als Gaikai er wellicht wel in.

Tot slot 3D gaming. De speelfilm Avatar heeft 3D content definitief op de kaart gezet en de trend waait nu ook over naar games. 3D gaming kan “the next big thing” worden, maar dit zal zeker nog enkele jaren op zich laten wachten. Een game als Killzone 3 zal ongetwijfeld voor een push zorgen en laat gamers nu al warmlopen voor 3D gaming. Het zijn echter wel de eerste stappen – het wordt pas echt interessant als 3D gaming de norm wordt en 3D televisies ook domineren in de huiskamers. Dit alles zal ongetwijfeld ook een grote impact hebben op marketing en mogelijkheden voor merken en bedrijven.

Cem Yildiz
Strategic Sales Manager bij Ubisoft

Strategic Sales Manager bij Ubisoft en binnen deze functie verantwoordelijk voor digitale distributie, sublicensing, in-game advertising en strategische partnerships. Daarnaast oprichter van World of Goals en G4M3.nl.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Paulo Lopes

    goeie post! Als ik het zo lees gaat 3D zonder bril van Nintendo het winnen. Wordt er op zo’n beurs eigenlijk ook gekeken naar in Game Advertising? Wat zij daar de ontwikkelingen?


    24 juni 2010 om 20:16
    CemYildiz

    @Paulo Lopes:

    Ik heb je reactie en vraag helemaal gemist, dus bij deze een late reactie 🙂

    In-game advertising is nog steeds relevant en van belang binnen en buiten de gameindustrie. Een beurs als E3 is echter niet de meest geschikte plek voor advertising. Het gaat puur om de games en de media en consumenten op de hoogte te brengen van en lekker maken met de allernieuwste games.

    Vanuit mijn persoonlijke rol binnen Ubisoft kan aangeven dat in-game advertising meer en meer onderdeel vormt van strategische partnerships met merken. Het gaat allang niet meer om straightforward advertentieruimte verkopen binnen games, maar om diepgang, verrijking van ervaringen en vooral hoe twee bedrijven en merken elkaar kunnen versterken. Daarover later dit jaar meer 🙂


    29 juni 2010 om 16:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!