SMX Advanced Seattle 2010

14 juni 2010, 04:04

De SMX Advanced Seattle is ten einde. Al met al was het een geslaagd event met een hoog kennisniveau en enthousiaste deelnemers. Terwijl menigeen zich alweer opmaakt voor de volgende SMX die op 15 en 16 juni zal plaatsvinden in Parijs, blik ik terug op een geslaagde SMX Advanced in Seattle. Over mobile paid search, over quality scores en over attributie bij eBay.

How’s Your QSO? Quality Score Optimization for Pros

Craig Donuloff van ClickEquations slaat vrij snel de spijker op zijn kop. Wanneer is je Quality Score goed? Als Google veel geld aan je verdient. En dat klopt natuurlijk, het gaat om ‘driving clicks’. Volgens Craig besteden we te veel aandacht aan bidmanagement en te weinig aan het optimaliseren van de Quality Score. Ook meent hij dat er vaak wordt gekeken naar de QS van een keyword of advertentie terwijl beide elementen geen QS hebben. Het gaat om de combinatie van die twee.

Benny Blum van eSearchVision vervolgt de sessie met een betoog over de structuur van een campagne. Benny pleit voor een structuur waarbij je de advertentiegroepen op matchtype verdeelt. Dit is overigens een structuur waar we in de praktijk al veel mee hebben getest.

Enkele kernpunten:

– CTR is de belangrijkste factor in je Quality Score.

– Je landingpage kan je QS niet helpen, maar wel negatief beïnvloeden.

– Google Search Partners worden niet meegenomen in de QS.

– Google Content Netwerk heeft een eigen berekening van de QS.

Pump Up Those Conversions

Scott Brinker van ion interactive, inc. toont hoe je video’s van begin tot eind kunt doormeten. Je kunt exact zien waar mensen afhaken tijdens het bekijken van een video. Verder geeft Scott aan dat je ook bij video’s altijd moet blijven testen met alternatieven.

Christine Churchill gaat verder met een duidelijke uitleg over goed gebruik van Google Analytics. De ‘Advanced Segments’ functionaliteit krijgt met name veel aandacht. Vic Drabicky van Range Online Media gaat met veel enthousiasme van start. Belangrijk:

  1. Allereerst, definieer wat je conversies zijn. Er zijn in veel gevallen meer conversies dan waar de adverteerder op stuurt.
  2. Een conversie probleem is mogelijk een marketing probleem. Bekijk het breder dan alleen het conversiepad zoals het idealiter zou moeten verlopen.
  3. Een conversiepad is niet simpel en het is niet lineair. Steek je campagnes breed in en laat de data je leiden.

Demystifying Online Attribution

Zoals in mijn eerdere post over het SMX event al werd beschreven, gaf deze sessie weinig antwoorden. Centraal stond dat je vooral jezelf veel moet afvragen bij het inzetten van attributie management. Allereerst: “Heb ik dit echt nodig?”.

Jonathan Colman van REI laat een interessante case zien waarbij ze het effect van Paid Search op SEO hebben getest. Een stijging of daling in traffic van SEO volgt vlak na een stijging of daling in traffic van Paid Search, maar uiteindelijk ligt het niveau van Organic traffic hoger dan waar het is gestart. Ten slotte gaf Dennis Goedegebuure van eBay een heldere presentatie over hoe zij met attributie omgaan in een complexe business waarbij kopende en verkopende partijen (mogelijk) in verschillende landen gelokaliseerd zijn.

Location Services: The New Local Search?

Bijna 50% van alle zoekopdrachten hebben een lokale intentie, vooral op mobiele telefoons. En bijna 50% van al die lokale zoekopdrachten resulteren in een actie. Om deze reden focussen grote merken als Pepsi, Holiday Inn en Starbucks zich al op ‘Location Services’. Met name Foursquare komt naar voren als interessant platform waarin men toekomst ziet. Er wordt gesproken over een ‘Customer Loyalty Program’ waarbij Twitter, Facebook en Foursquare worden geïntegreerd om zo je klanten tevreden te houden. Indien je dit doel bereikt, is het bijkomend effect dat zij zorgen voor nieuwe klanten.

De opmars van Foursquare wordt nog eens onderstreept tijdens de toelichting van het onderzoek ‘Foursquare advertiser survey’ uitgevoerd door Mat Siltala en Will Scott.

Ads On The Move: Mobile Paid Search

In de US blijft Mobile Search groeien. Cindy Krum van Rank-Mobile vertelt het publiek over Mobile Paid Search. De vele mogelijkheden die AdWords biedt, zoals targeten op verschillende toestellen, maar ook targeten op verschillende mobiele netwerken komen aan bod. Cindy geeft aan dat je het adverteren gericht op mobiele telefoons prima ‘broad’ kunt insteken. De CTR is over het algemeen genomen hoog en de concurrentie valt nog mee. Overigens heeft het hulpprogramma voor zoekwoorden in AdWords de optie ‘Mobiel zoeken’.

Benny Blum heeft een onderzoek gedaan naar de verhouding tussen de lengte van de zoekopdracht en het conversiepercentage. Hieruit bleek het zoek- en conversiegedrag op de PC haaks te staan op dat van de mobiele telefoon. Bij de PC werd het conversiepercentage hoger naarmate de lengte van de zoekopdracht toenam, terwijl dit bij de mobiele telefoon omgekeerd was.

June Dershewitz van Semphonic liet een aantal ‘worst practices’ zien, waarbij vooral het mobile proof maken van je landingpage als bruikbare tip naar voren kwam. Een printbutton op de landingpage die je opent op je iPhone? Dat werkt (nog) niet. Ten slotte, wil ik graag Third Door Media complimenteren voor de uitstekende organisatie. Ik zou iedereen adviseren om volgend jaar de SMX Advanced bij te wonen.

Dit artikel is geschreven door Sander Koning

Lennart Moes
Digital Marketing Specialist bij Rocket Digital

Wij zijn Rocket Digital. Een landelijk opererend digital marketing bureau met noordelijke roots en dito mentaliteit. De rol van technologie wordt steeds groter, maar menselijke interactie blijft van levensbelang. Betrokkenheid, transparantie en toewijding, dat kun je van ons verwachten.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!