Internet op televisie 2: Philips, Sony en Samsung

7 juni 2010, 02:44

Philips verwonderde ons in 2009 al met zijn Net TV (zie ook dit verhaal van Albert Treur), om twee redenen: een browser met voorgeprogrammeerd eBay, Dailymotion, Wannahaves (failliet nu) en MeteoGroup en inmiddels ook YouTube, NOS Video, Speurders, RTL Gemist, Iens en Picasa; en daarnaast reclame-exploitatie in samenwerking met media- en reclamebureaus die als partners willen aanschuiven. In aanloop naar het Mediapark Jaarcongres, dat in het teken staat van ‘oog voor het scherm’, heb ik onderzoek gedaan naar de ontwikkelingen rondom web-tv.

Philips Net TV heeft volgens Jan-Willem van Wier, marketing manager Net TV van Philips Nederland, drie voordelen boven gelijksoortige apparaten van de concurrentie:

  • Toegang tot het open internet om ook zelf te browsen
  • Lokale ‘content’ zoals nu RTL Gemist, Eredivisie Live en Uitzending Gemist
  • Wifi voor directe internet en toegang tot bestanden op de pc

Dat laatste kwam met de nieuwe Philips 9000-serie met ingebouwde wifi, voor de 7000 en 8000-series zijn voor wifi nog adapters nodig. De netverbinding biedt vanaf juni ook video on demand-diensten met Videoland (Nederland, België), Video Futur (Frankrijk, België) en Film2Home (Scandinavië) met toegang tot de nieuwste films. “De film wordt eerst deels gebufferd in de tv op een SD-kaart, dus die kun je zonder storingen bekijken:, zegt Jan-Willem van Wier, marketing manager Net TV van Philips Nederland.

Storingen in video van internet bij grote belasting van de verbinding, zoals met YouTube, is volgens Van Wier gelijk aan de storing die je op de pc soms ervaart. Op de tv kan dit hinderlijker zijn omdat kijken je enige activiteit is. Met USB kan alle verdere content naar de tv worden gebracht en de menu’s van de inhoud zijn zichtbaar en te bedienen op het tv-scherm. Van Wier: “De belangstelling van kijkers gaat nu vooral uit naar het later terugzien van tv-programma’s. Dat wordt ontzettend op prijs gesteld. Beeldkwaliteit blijft hoe dan ook de belangrijkste factor op tv. De kwaliteit van Uitzending Gemist vind ik op tv beter dan op de pc.”

TV: Sony wil niet browsen

Sony internet tv is beschikbaar op Bravia-televisies, blu-raydisc-spelers en thuisbioscoopsystemen, met wifi verbonden met de modem/router in huis. “Het voordeel is bij ons dat we uitrollen over verschillende platforms. Op PlayStation kan al heel veel online maar met de blu-ray spelers kun je direct je oude televisie ook voor internettoegang geschikt maken”, zegt woordvoerder Hans den Heijer.

Opvallend zijn de ‘Internet Widgets’ van Sony waarmee real-time updates van sites als Twitter, Flickr en Facebook direct op het scherm te zien zijn. Met één druk op de knop op de afstandsbediening zijn persoonlijke widgets te kiezen en te downloaden. De widgets worden automatisch bijgewerkt met de meest recente informatie zonder dat de televisieweergave wordt onderbroken.

Behalve NOS, Eurosport en YouTube zijn ook onder andere Blip.tv, Wired, Podcasts, DailyMotion, Livestrong, GolfLink en Ford Models in ’ XrossMediaBar’ menu’s te gebruiken. Sinds kort zijn de vijf meest recente NOS Journaals en de laatste vijf afleveringen van het NOS Jeugdjournaal ook on demand beschikbaar. Lokale content heeft Sony verder nog niet zo veel. Zo is Hyves nog niet op de Sony tv te zien. Dat komt nog volgens Den Heijer. “We zijn nog heel druk bezig met de uitbreiding van de widgets met lokale content.”

Sony brengt NOS Journaals en is in onderhandeling met SBS6 voor video op de internet-tv Woordvoerder Bart Panman: “Browsen op je Sony TV is wel mogelijk, wat met de aangesloten Playstation net als bij Philips ook kan. Echter browsen op je TV gaat volgens ons niet leiden tot gebruikersgemak en gaat de consument als zeer storend ervaren. Juist daarom hebben wij gekozen voor widgets waarmee je met je afstandsbediening met 1 druk op de knop precies krijgt wat je wil.

Met de DLNA-standaard kan bovendien de inhoud van andere apparatuur die daar gebruik van maakt, bijvoorbeeld de nieuwe videocamera’s van ieder merk, draadloos op de tv worden vertoond. De Bloggie zakcamera is ervoor gemaakt, met een 360 graden lens. Direct uploaden naar YouTube is dankzij DLNA een optie. Ook telefoons van Sony(Ericsson) worden met DLNA uigerust.

TV: Samsung met ‘apps’ en Skype

Dat laatste noemt ook Samsung als een belangrijke vernieuwing, want Samsung is een grote speler in mobiel en ook de marktleider in Nederland met tv-verkopen momenteel, nog vóór Sony en Philips.

Samsung bood samen met Yahoo haar ‘Internet@TV’ diensten als widgets voor favoriete tv-zenders, Deze widgets zullen nog steeds beschikbaar zijn binnen het nieuwe platform dat volgens Samsung ‘een hele snelle interface’ zal krijgen.

Nu heten de voorgeprogrammeerde diensten in de menu’s ‘Apps’. Momenteel zijn sites als NOS Journaal, Nu.nl, Buienradar, 9292, Fileindex, maar ook ABN Amro, Quoteweb, TV Gids en Cinenews.nl, Hyves, Funda en Just Eat erin opgenomen. Internationaal komen YouTube, Picasa, Skype en games mee.

“We willen zo snel mogelijk van zowel de publieke omroep als RTL en SBS hun Uitzending en Programma Gemist in de Apps opnemen zodat we een compleet pakket aan uitgesteld kijken kunnen bieden. Want dat is op dit moment toch de grootste aantrekkingskracht van internet op je televisie”, zegt Hans de Jong, Productmanager Televisie bij Samsung Nederland.

Met MovieMax wordt de video-on-demand ingevuld met 11.000 films. Het is nog niet operationeel maar weldra moet dat het geval zijn. Voor Samsung geld hetzelfde als bij Philips. Ook hier wordt gebuffert. Doordoor zullen haperingen alleen in extreme gevallen zich voordoen. “Je wilt een bepaalde service en kwaliteit bieden en die moeten goed zijn. We zien dat meer dan 90 procent van de internetverbindingen goed genoeg is voor de filmdownloads.”

Daar de televisie voor de menu’s verbinding maakt met de Samsung Server die de ‘Apps’ doorgeeft kan Samsung precies het internetgedrag op televisie waarnemen. De Jong zegt dat het nog te vroeg is om ‘ranglijstjes’ van meest bekeken diensten te geven. Overigens kunnen kijkers zelf de menu’s en submenu’s van de ‘Apps samenstellen. Skype is al beschikbaar op de Samsung televisies. Middels een speciale skype-camera kun je direct met vrienden en familie communiceren vanaf je bank.

Meer op het Mediapark Jaarcongres

Op 9 juni zal er op het Mediapark Jaarcongres meer aandacht besteed worden aan de samensmelting tussen tv en web. Media ondernemers Ruud de Langen (Mindshare), Ruud Hendriks (NRC/ Het gesprek) en Frank Volmer (Telegraaf) delen hun visie op het congres, Erik Huggers (BBC) is de keynote speaker. Meer informatie over het congres is te vinden op www.mediaparkjaarcongres.nl. Marketing Facts lezers kunnen bovendien profiteren van een korting: vul bij de registratie op www.mpjc.nl de vipcode MF201 in en betaal 125 euro ipv 150 euro!

Het MPJC innovatieplein is de hele dag gratis te bezoeken. Hier vindt u spectaculaire demo’s (3D, interactieve tv, 4K scherm) en uitpakparties. Meer informatie en gratis inschrijving (bezoekers van het congres hoeven zich niet apart te registreren voor het innovatieplein) op http://www.immovator.nl/mpjc-innovatieplein.

Peter Olsthoorn
journalist bij P7

Peter Olsthoorn (1960) is opgeleid als historicus) en werkt als journalist en onderzoeker. Hij is oprichter van onder meer Netkwesties.nl, webmagazine over maatschappij en internet, en Leugens.nl over onwaarheden. Peter werkte voor vele dagblad- en tijdschrifttitels in Nederland en daarbuiten, en publiceerde boeken over geschiedenis van internet, Google, Facebook, privacy als ruilhandel en big data (voor de WRR). Van 1995 tot eind 2007 maakte hij Planet Multimedia, voor het inmiddels opgeheven Planet Internet. Hij was toen voorzitter van de NVJ-sectie Internet en daarna acht jaar lid van de Raad voor de Journalistiek.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Arno Bouwens

    …”de kwaliteit van uitzending gemist vind ik beter op tv dan op pc” De publieke omroep biedt kabelaars en telco´s een hogere kwaliteit stream voor hun on demand aan dan ze zelf via de website aanbieden.


    7 juni 2010 om 04:14
    Wim

    Van de apps die Hans de Jong van Samsung noemt heb ik alleen Buienradar.nl. Maar ja, mijn Samsung tv (UE40B7020) is dan ook al anderhalf jaar oud… Alllemaal beloftes die niet waar gemaakt worden. Je voelt je als klant behoorlijk in de steek gelaten.


    18 februari 2011 om 08:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!