Philips NetNiet TV

3 maart 2009, 19:39

{title}Philips brengt internet naar televisie kopte Mark de Bruin een paar weken terug op deze weblog. Ik kom er na meerdere publicaties in andere media toch nog een keer op terug. Nog los van de sympathie die voor het product en het merk opgebracht kan worden, Philips begint (wederom) aan een avontuur met een redelijk voorspelbaar slechte afloop. Niet alleen is de beoogde configuratie onlogisch maar zit ook de positionering vol marketingdiscrepantie. Philips is na het desastreus verlopen omzetjaar 2008 geen Europees marktleider meer in de verkoop van TV-sets. Men heeft die plaats inmiddels moeten afstaan aan Samsung dat het marktaandeel ook aan de onderkant (lage prijzen) zal weten uit te bouwen. Juist dat niet onbelangrijke segment heeft Philips na een herpositionering recent verlaten! Philips heeft mede daardoor vorig jaar 35% marktaandeel in de TV markt verloren en zal er veel aangelegen zijn in het hogere segment succes te boeken met deze -NetNiet- TV oplossing. Dat zal echter lastig genoeg blijken te zijn.

Marketingdiscrepantie

Ik zie persoonlijk vooral problemen in de eigenaardige combinatie van een ‘premium priced & quality’ televisie met veelal gemankeerde en gelimiteerde content via een ook al omslachtige browser functionaliteit. Beetje raar, ik betaal wellicht 2500 a 3000 euro voor een Full HD toestel, heb al nauwelijks aanbod in Full HD content en moet me behelpen met hopelijk een beetje digitale kwaliteit via Net TV welke ook nog eens fors geremd kan worden door beperkingen in de huishoudelijk beschikbare bandbreedte. Zeker buiten Nederland.

Daarnaast, een televisie moet het -zeker afgezet tegen de huidige malaise- een jaartje of 6 doen op de hoofdplaats in het huishouden, de huiskamer. Vervelend in dat kader is dat de browser en de onderliggende technologie al achterhaald zullen zijn voor dat de introductie goed en wel heeft plaatsgevonden. Dan is er toch ook toch weer dat eigen ecosysteem zonder voordelen. Niet voor de aanbieder (die moet fors betalen) en niet voor de consument. Want die kan niet ZELF kiezen welke webcontent men wil bekijken. Dat overigens nog steeds zeer beperkte aanbod via Net TV zal de harten veelal sneller doen laten kloppen bij die categorie klant die zich waarschijnlijk juist Net niet zo’n duur toestel kan permitteren en al fors zal consumeren via de PC of LapTop.

Retrospectief

Ik zou Philips dringend geadviseerd hebben de investeringen in Net TV aan te wenden om de aarzelende bedrijfskolom en subsidiair haar eigen positie in het hogere HD segment te verstevigen en juist HD productiestromen en de distributie daarvan te faciliteren. Dat levert echte toegevoegde en ook onderscheidende waarde. Zeker met glasvezelverbindingen (letterlijk) voor de deur had men er beter aan gedaan om mee te investeren in HD infrastructuren en juist een geïntegreerde HD plug and play decoder -afhankelijk van de ‘operator in charge’- in de televisie aan te bieden.

Laat Philips vooral in glasvezel verband meedenken over een netwerk HD HUB in de meterkast met zowel draadloze als vaste verbindingen naar elk toestel -met of zonder settopbox- in het huishouden. Die intelligente en inmiddels zeer betaalbare settopboxjes in Full HD kwaliteit zijn getuige het enorme aanbod op de CebiT in ruime mate beschikbaar gekomen waardoor men op alle tv’s -mits geschikt- in HD kan kijken. Ook deze nog zeer bruikbare markt van HD settopboxjes die de verkoop van -niet Net TV- producten uit het assortiment van Philips kan stimuleren heeft men echt te vroeg vaarwel gezegd. Ik zeg het is het -net niet- dit Philips product.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

16 Reacties

    Martin V

    Goede analyse Albert. Ik vermoed dat Philips zich richt op de wat oudere (en natuurlijk vermogende) doelgroepen, want stap binnen bij een TV kijkend huishouden met mensen jonger dan 40 en de kans is groot dat ze op de bank zitten met netbook/iPhone/laptop in de aanslag. Waarom dan nog moeizaam internetten binnen walled gardens? Zeker de opkomst van de netbook had Philips niet voorzien denk ik toen ze 2 jaar geleden hieraan begonnen.

    En weet iemand een product van Philips dat internet gebruikt en dat wel succesvol is geweest?


    4 maart 2009 om 05:15
    Phileas

    We kunnen eea ook positief bekijken en stellen dat Philips hier (weer) als eerste een innovatie brengt die ons leven gaat veranderen, namelijk de wijze waar je thuis internet voor de televisie. Maar ook waarvoor je het gebruikt, op een andere manier, voor andere typen content, met een andere behoefte. Daar ook het voortouw in neemt en het lef heeft een visie op dit vlak in innovatie om te zetten, met de nodige investeringen. Ik denk dat de typen content daarom nog niet vast omlijnd zijn en straks allemaal nog beter wordt. En het aanbod en software kan extern worden aangepast, lijkt me..


    4 maart 2009 om 06:56
    Andreas

    Phileas Fox, weleens gehoort van een mediacentre?


    4 maart 2009 om 08:11
    Phileas

    Yes, maar zit die in een TV?


    4 maart 2009 om 10:03
    venturo

    “We kunnen eea ook positief bekijken en stellen dat Philips hier (weer) als eerste een innovatie brengt die ons leven gaat veranderen, namelijk de wijze waar je thuis internet voor de televisie”. Dat kon natuurlijk al met een mediacentre of playstation ben ik eens met Andreas.


    4 maart 2009 om 10:17
    Ron Toekook

    Je kunt ook prima zalm pocheren op de motor van je auto. Gewoon in alufolie wikkelen en op je motorblok leggen, stukkie rijden en prima visje. Gaat het helemaal worden, want ik rij iedere dag auto, vind vis heerlijk en ik hoef alleen maar de motorkap open en dicht te maken!


    5 maart 2009 om 17:58
    Arjen Douwes

    Ik snap de positionering van NetTV om een andere reden niet. Er wordt gesproken over “internetten op de televisie” je gaat het dus vergelijken met “internetten op de PC”, dit vergelijk ga je altijd verliezen. Helemaal in een walled garden omgeving en met een browser met beperkte funcionaliteit. Waarom wordt het niet gepositioneerd als Teletext 3.0? Als je het gaat vergelijken met Teletext kom je goed uit de bus, het ziet er gelikt uit qua vormgeving en plaatjes. Je kan hier een mooie combinatie maken tussen informatie van derden (doet Teletekst nu ook) en programma gerelaterde informatie. Je kan pagina’s zelfs synchroon laten meelopen met een uitzending en zo een eerste stap zitten voor interactieve televisie (met simpele webachtige-technieken). Nu alleen nog even massa halen…


    10 maart 2009 om 07:44
    JosTM

    Waar komt die genoemde prijs van € 2500 á € 3000 vandaan?

    Als dit echt de prijs zou zijn, ben ik het met het artikel eens.

    Maar de eerste indicaties wijzen op heel andere prijzen; en dan is NetTV nét het onderscheidende van de grote massa. Net zoals het net zo veel geroemde als verguisde Ambilight: hoe je het ook ziet, het is onderscheidend.

    Hier de onofficiele prijsschatting (voornamelijk van Franse websites….):

    32PFL8404: € 800 (april)

    37PFL8404: € 1.000 (mei)

    42PFL8404: € 1.200 (april)

    47PFL8404: € 1.500 (april)

    32PFL9604: € 1.000 (april)

    37PFL9604: € 1.200 of € 1.300? (mei)

    42PFL9664: € 1.700 (juni)

    47PFL9664: € 2.000 (juli)


    23 maart 2009 om 13:07
    Merijn

    @Mark Philips moet volgens mij haar rol pakken en een goede, open internetervaring op tv bieden. Ik denk dat de consument daar eerder op zit te wachten, dan weer allerhande randapparatuur aan de tv te moeten hangen?


    9 juli 2009 om 09:23
    venturo

    Merijn, de cosument zit niet niet te wachten op goed open interentervaring maar op beeld- en geluidskwaliteit. Geen gemakeerde bandbreedte afhankelijke internet meuk.


    9 juli 2009 om 09:28
    Berry

    Ik heb een Philiops TV model 37PFL8605H/12

    met de laatste update van juni 2012.

    Nu heb ik geen Net TV meer .

    Nu is mijn vraag wanneer komt de nieuwe update , dat ik dan weer Nettv heb. Dit is verdwenen sinds 30 oktober 2013.

    Hij komt niet verder dan Aanmelden . . . . . . . …

    Daarna komt de tekst kan de Philips sever niet vinden.


    18 december 2013 om 15:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!