Social Embassy start onderzoek voor Social Media Monitor 3
In maart 2009 en oktober 2009 heeft Social Embassy de Social Media Monitor uitgebracht, een onafhankelijk onderzoek naar de permanente aanwezigheid van merken in sociale media. De tweede editie van de monitor is te downloaden op de website van de Social Media Monitor, zie ook dit artikel hier op Marketingfacts. In augustus zal Social Embassy de derde editie van deze monitor presenteren. Het onderzoek onder de top 100 merken van Nederland (bron: Nielsen) is inmiddels gestart.
In de Social Media Monitor wordt onderzocht of, en zo ja hoe, de top 100 merken van Nederland aanwezig zijn op de belangrijkste sociale netwerken in Nederland op een structurele wijze. Dit betekent dat de merken een 24/7 aanwezigheid hebben op social media.
Verantwoording van het onderzoek?
De top 100 merken is door Nielsen vastgesteld op basis van advertentie-uitgaven (zowel on- als offline) in het afgelopen jaar. De social media sites die dit jaar in het onderzoek worden meegenomen zijn Hyves, Linkedin, Twitter, Facebook en Youtube. Daarnaast zal er ook weer gekeken worden of een merk een blog onderhoud. De ranglijst wordt samengesteld op basis van een weging van een aantal verschillende factoren: aanwezigheid, content, authenticiteit, activiteit en interactiviteit.
De Social Media Monitor heeft niet tot doel een ranglijst op te stellen, maar om inzicht te geven welke merken het meest succesvol zijn in social media. Door de top 100 lijst van Nielsen als uitgangspunt te nemen wordt een breed beeld geschetst van het gebruik van social media door de grotere merken in Nederland en natuurlijk ook een koppeling met activiteit.
Eerste twee edities van de Social Media Monitor?
In de eerste editie van de Social Media Monitor was slechts 14 procent van de Top 100 merken aanwezig in sociale media. Dit percentage is in de tweede editie toegenomen tot 35 procent. Opvallend daarbij is de sterke toename in de inzet van de microblogging site Twitter, welke door tweederde van de merken worden ingezet. Het Nederlandse vriendennetwerk Hyves wordt na Twitter met 46 procent het meest ingezet, terwijl het internationaal snelgroeiende Facebook door 17 procent van de merken wordt ingezet.
Uitbreidingen in editie 3?
Mede naar aanleiding van de feedback die wij op de eerste twee edities hebben ontvangen wordt de social media monitor dit jaar op twee vlakken uitgebreid:
- Er wordt meer aandacht besteed aan de organisatorische doelstelling die een merk heeft met haar aanwezigheid in social media en is er ruimte om naast aanwezigheid op de sociale netwerken ook andere structurele social media initiatieven kenbaar te maken.
- De monitor door middel van interviews verreikt met inzichten en ervaringen van de verantwoordelijken bij de merken.
De nadruk zal in de derde editie van de monitor niet langer liggen op aanwezigheid, maar merken zullen vooral beoordeeld worden op de factoren content, authenticiteit, activiteit en interactiviteit. Met deze keuze willen wij merken belonen die Social Media een structurele plek hebben gegeven binnen de organisatie. De verdere opzet van de Social Media Monitor wordt niet gewijzigd, om vergelijkingen met voorgaande edities mogelijk te maken.
Meld je aan om het rapport te ontvangen?
Half augustus zal het rapport gepresenteerd worden in Seats2Meet in Utrecht. Wil je het rapport ontvangen of graag aanwezig zijn bij de presentatie (datum wordt nog vastgesteld!) dan kan je je inschrijven via de website van de Social Media Monitor.