Centraal Beheer favoriet in onderzoek naar autoverzekeringen

Centraal Beheer favoriet in onderzoek naar autoverzekeringen

Wanneer respondenten online op zoek gaan naar een autoverzekering, is de kans het grootst dat ze Centraal Beheer als favoriet aanwijzen. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in april uitvoerde. Centraal Beheer passeert daarmee Independer, dat bij de voorgaande metingen nog overtuigende overwinningen behaalde. Tijdens deze derde meting van het onderzoek gaven de respondenten in totaal 281 beoordelingen over 64 verschillende websites.

Shoppen loont

Na een periode van premiedalingen in de autoverzekeringenbranche, is de verwachting dat de premies mede vanwege de barre winter flink gaan stijgen. Er zijn echter behoorlijke verschillen in premie tussen de verschillende verzekeraars, waardoor een oplettende shopper tot wel 200 Euro kan besparen. Overstappen is bovendien eenvoudiger geworden, omdat de opzegtermijn is begrensd tot een maand en polissen niet langer stilzwijgend mogen worden verlengd. Het is voor de consument dus aantrekkelijker dan ooit om online te oriënteren naar een geschikte verzekeraar.

Nieuwe website

Na een zevende plaats in oktober 2009, toont Centraal Beheer ditmaal verbetering op de meeste deelaspecten die door WUA! worden onderzocht. De website is het best vindbaar van de hele branche, en wordt vervolgens gewaardeerd om het imago en de informatiewaarde. Uiteindelijk zou 15% van de respondenten op basis van deze zoektocht voor Centraal Beheer kiezen. Een voor de hand liggende verklaring voor deze sterke verbetering, is het feit dat Centraal Beheer sinds de vorige meting een vernieuwde website heeft gelanceerd. Een belangrijke stap, gezien het feit dat de recente benchmark van WUA! uitwees dat het voor verzekeringsmaatschappijen cruciaal is om over de beste website van de branche te beschikken.


Centraal Beheer stijgt van de zevende naar de eerste plaats

Achtervolgers

Independer eindigt als tweede, na twee eerste plaatsen in de voorgaande metingen. De vergelijkingssite is minder goed vindbaar, maar toont verbetering op de deelaspecten vormgeving en eerste indruk. Independer geeft volgens de respondenten ‘een objectief beeld van alle verzekeraars’, en is ‘duidelijk en overzichtelijk op zowel prijs als voorwaarden’. Independer krijgt 12,5% van de totale voorkeur, wat betekent dat 40% van de bezoekers de website als favoriet aanwijst.

Ook AllSecur doet door Centraal Beheer een stapje terug, en eindigt deze keer op de derde plaats in het onderzoek. Net als Independer lijdt AllSecur onder een verminderde vindbaarheid, maar scoort het beter wat vormgeving betreft. De verzekeraar wordt aan het eind van de online oriëntatie door 9% van de respondenten als favoriet aangewezen.

Onderzoeksopzet

Met de Web Performance Scan brengt WUA! het online oriëntatieproces van de consument in kaart. WUA! nodigde voor het onderzoek tachtig respondenten uit, tussen de 20 en 57 jaar oud en ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. Ze kregen de opdracht op zoek te gaan naar een geschikte autoverzekering voor een Opel Corsa. Verdere voorwaarden als premie en eigen risico waren aan de respondenten zelf om te bepalen. Aan de hand van uitgebreide vragenlijsten gaven zij hun oordeel over de websites die ze tegenkwamen, voor ze aan het eind van de twee uur durende zoektocht een favoriete verzekeraar aanwezen. Aan de hand van alle verzamelde data berekende WUA! vervolgens de verschillende Web Performance Scores. Aanvullend is na afloop van de zoektocht met 40% van de respondenten een groepsdiscussie gevoerd voor extra kwalitatieve informatie.

Conclusie

Centraal Beheer bewijst met de nieuwe website dat dergelijke aanpassingen direct een significant effect kunnen hebben op de voorkeur van de oriënterende consument. Met een Web Performance Score die bijna twee punten hoger ligt dan zes maanden eerder, is Centraal Beheer duidelijk de winnaar van het onderzoek. Het gevolg voor de rest van de branche is dat de gehele voormalige top vier een stapje terug heeft moeten doen, en zich zal moeten gaan beraden op vergelijkbare stappen met betrekking tot het aanpassen van de website. Zoals de eerdergenoemde benchmark van WUA! al aangaf is alleen de beste website goed genoeg voor de potentiële klant, en zullen organisaties er dan ook alles aan moeten doen om deze te realiseren. We zijn benieuwd wie er bij de volgende meting over zes maanden als winnaar uit de bus komt.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Ik mis Polisdirect in dit lijstje, ook geen kleintje. Betekent dat, dat de ondervraagden die site niet tegenkwamen?

    geplaatst op
  • @Annelies ik ben even in de resultaten gedoken voor je, en kan inderdaad bevestigen dat Polis Direct door te weinig respondenten werd gevonden om een representatieve Web Performance Score over de website te berekenen. Tijdens dit onderzoek werd de website door slechts drie respondenten gevonden, waarvan er twee ook nog direct na de eerste indruk afhaakten. Bij de resultaten van onze vorige meting zie ik hetzelfde beeld: Polis Direct werd toen slechts tweemaal gevonden.

    geplaatst op
  • 'en kan inderdaad bevestigen dat Polis Direct door te weinig respondenten werd gevonden om een representatieve Web Performance Score over de website te berekenen.'

    Dat krijg je met een sample van 80 mensen. Dit is voor een complexe markt als die van de verzekeraars veel te klein. WUA heeft hier sowieso wel een handje van. Ik herinner me een onderzoek onder websites om internet aan te schaffen. UPC kwam hier als beste uit de bus. Dit onderzoek was gehouden onder 40 man!?! Een gemiddelde HBO scriptie is objectiever.

    Ik snap dan ook niet voor wie deze 'onderzoeksresultaten' nuttig zijn. Alsof bedrijven als Centraal Beheer hun bedrijfsvoering aanpassen op een onderzoek gehouden onder 80 man.

    BTW; een groepsdiscussie met 32 man (40% van 80) vertroebelt de objectiviteit enorm. Men gaat elkaar beinvloeden en napraten.

    Al met al ben ik dus niet overtuigd van de WUA onderzoeken :)

    geplaatst op
  • @ Ted

    De Web Performance Scan is een onderzoek dat zich richt op het oriëntatieproces van potentiële klanten op internet. In de rapportage van dit onderzoek wordt de volledige zoektocht van deze potentiële klanten vastgelegd. Wat zijn de websites die ze bezoeken, wat vinden ze goed, wat is voor verbetering vatbaar en bij welke website zouden ze uiteindelijk tot aankoop/ aanschaf over gaan? In basis is het onderzoek kwalitatief ingestoken waarbij de kwalitatieve beelden worden gekwantificeerd. Voor kwalitatief onderzoek is 40 mensen al erg veel, zeker wanneer je dit vergelijkt met regulier usability onderzoek (meestal 5 tot 8 mensen).

    Voor het kwantitatieve gedeelte hebben wij testen gedaan met 20, 40, 80, 120 respondenten en kwamen tot de conclusie dat je met 40 respondenten al heel goed kunt bepalen wat de best presterende websites zijn binnen een bepaalde oriëntatiecase. Het is alsof je een foto schiet die scherper wordt, maar eigenlijk niet verandert. Wat je ziet met meer respondenten is dat je meer kunt zeggen over de minder presterende websites. Gezien de grootte van de autoverzekeringenbranche is het dan ook interessant om met meer respondenten te testen zodat je ook meer komt te weten over de onderkant van de online markt.

    De meeste bedrijven hebben op dit moment nog weinig tot geen inzicht in online oriëntatie, maar het is voor hen wel essentieel om ervoor te zorgen dat wanneer mensen naar hun product oriënteren, er een voorkeur voor hen ontstaat. Hoe essentieel dit is kun je in dit artikel lezen.

    Verder zou ik je graag willen uitnodigen bij ons op kantoor zodat je ook precies kunt zien hoe we het precies aanpakken en wat het dan ook precies oplevert.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.