Social Media Brand Map Politieke partijen: Wat leeft er en wie profiteren?
De Social Media Brand Map is het segmentatiemodel dat we bij Social Embassy hebben ontwikkeld. Het model geeft inzicht in de kracht van een merk in online conversaties. Op basis van de hoeveelheid online conversaties (buzz) van een merk en het sentiment van de buzz (positief versus negatief), worden merken ingedeeld als social media hero, potential of zero. De eerste Social Media Brand Map van Social Embassy heeft als onderwerp politiek. Onderstaand rapport is gebaseerd op een analyse van ongeveer 100.000 online berichten over Nederlandse politieke partijen die in week 14 tot en met week 18 van 2010 online zijn geplaatst. Uit het onderzoek blijkt onder anderen dat het CDA en de PvdA het vaakst genoemd worden in online conversaties.
De belangrijkste conclusies uit het onderzoek op een rij:
- Het aantal online berichten over politieke partijen neemt explosief toe. Vonden we in de eerste week van april nog zo’n 4.500 online berichten, halverwege april steeg dit aantal tot bijna 25.000 per week. Deze piek werd vooral veroorzaakt door de presentaties van de verkiezingsprogramma’s en de discussie rond Griekenland.
- In online conversaties worden CDA en PvdA het vaakst genoemd. Hoewel minder vaak genoemd, is het sentiment rond D66 het meest positief in online conversaties. VVD ontwikkelt zich gedurende de periode het meest positief, het aantal online conversaties over de partij en het sentiment nemen gestaag toe.
- Nieuwssites genereren de meeste online buzz voor politieke partijen. Partijen zouden zich echter ook actief moeten richten op weblogs en fora, omdat daar de meeste discussie over thema´s, programma’s en peilingen plaatsvindt. Twitter speelt een belangrijke rol bij het verspreiden van opinies en nieuws.
- Politieke onderwerpen die relatief veel buzz veroorzaken zijn o.a. Europa, Economie en de hypotheekrenteaftrek. Partijen die het meest met deze onderwerpen worden genoemd zijn CDA, VVD en D66.
Ik ben benieuwd wat jullie van het onderzoek en de resultaten vinden. Uiteraard is iedere feedback meer dan welkom!
Geschreven door Martin Kloos – Social Media Strateeg bij Social Embassy