New York Times: Engagement is key

17 mei 2010, 12:30

Op korte termijn stopt de New York Times (NYT) met het onbeperkt aanbieden van nieuwscontent. Bezoekers zullen op een betaalmuur stuiten nadat ze een beperkt aantal artikelen gratis hebben kunnen lezen. Toch streeft de New Yorkse krant naar openheid. Men wil aanwezig zijn op zoveel mogelijk plaatsen waar consumenten zijn en gebruikmaken van de standaarden die consumenten gebruiken. Net zoals bij The Guardian begrijpt men dat ‘publiceren op internet’ plaats moet maken voor ‘deel uitmaken van internet’.

In een recente lezing tijdens de Future of Publishing Conference aan de Wharton School of Business deed Martin Nisenholtz, de digitale baas van de NYT uit de doeken hoe men de toekomst ziet. Zijn lezing ‘The Importance of Engagement’ is het lezen waard. Uitgangspunt is dat betrokken klanten betere klanten zijn. Met de website van de NYT creërde men een fraai kruispunt van technologie en journalistiek met datavisualisaties, video’s en user reviews, maar de betrokkenheid van online gebruikers (lees: de tijd die men aan het product besteedt) blijft veel korter dan in print. Wat moet er gebeuren? De betrokkenheid moet omhoog! Hoe gaat de NYT dit aanpakken? Door gebruik te maken van de nieuwe mogelijkheden van Facebook en mee te surfen op de opkomende golf locatiegebaseerde, sociale online platforms.

Facebook Connect

Nisenholtz baseert zijn analyse op vier ontwikkelingen, waarbij de verschuiving van anonimiteit naar identiteit het belangrijkst is. Een verdere integratie met Facebook speelt hierbij een belangrijke rol: dankzij Facebook Connect zijn screennames voor het eerst te herleiden tot bestaande personen. De NYT deelt niet de twijfels over dit nieuwe Facebook-product, integendeel: Facebook Connect biedt de krant de mogelijkheid om gebruik te maken van de kennis van de krantenlezer en een beroep op hem te doen om een bijdrage te leveren aan expertdiscussies.

Foursquare, Venmo, Gdgt

Diensten als Foursquare (social networking), Venmo (mobiel betalen) en Gdgt (reviews) zijn voorbodes van het informatie-ecosysteem van de toekomst. Twitter maakt online publiceren eenvoudiger dan ooit, mobiele devices groeien in de breedte en in de diepte en sociale netwerken ontwikkelen verder. Wat het groeiende gebruik van deze diensten voor de NYT gaat betekenen, is nog niet duidelijk. Nisenholtz is echter duidelijk: “emotion drives engagement”. De nieuwe, eenvoudige, grappige, soms onzinnige interfaces zijn de moeite van het napluizen en toepassen waard. Ook wanneer niet alle content gratis beschikbaar is, moeten uitgevers ervoor waken om de boot te missen bij het vinden van nieuwe publicatiekanalen. Paywall of niet, uitgevers kunnen zich niet veroorloven het multiplier-effect van open netwerken te missen.

Afbeelding: jdlasica via Flickr (cc).

Hugo Louter
contentstrateeg/online marketeer bij 2meter1 Analytics

Zelfstandig contentstrateeg, online marketeer en analist. 2meter1: online marketing en analytics voor organisaties met een hart.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Jeroen Nagtegaal

    Sterke zet van de New York Times, hoewel het wel een uitdaging wordt om een goede balans te vinden tussen betaalde en gratis content. Gebruikers zijn immers niet (meer) gewend om voor content te betalen.

    Persoonlijk zie ik in Engagement Marketing een nieuw specialisme binnen het marketing vakgebied, als een grensoverschrijdend specialisme om zowel klanten/gebruikers als (potentiële) medewerkers bij een merk of bedrijf betrokken te houden.


    17 mei 2010 om 19:25
    Camilo

    We need a lot more inhgtsis like this!


    9 juli 2015 om 12:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!