Social Media Marketing met FourSquare - the next level

Social Media Marketing met FourSquare - the next level

FourSquare, de razend populaire incheckdienst, is zojuist de volgende fase ingegaan. Nu ze de kritische massa

volume hebben weten te bereiken (deze week werd de 40 miljoenste checkin gedaan wereldwijd) is het tijd om het inchecken nog leuker te maken. Bedrijven die eigenaar zijn van de locaties waar je in kunt checken worden nu opgeroepen om hun locatie te gaan claimen zodat je inzage krijgt in je bezoekers en fantastische aanbiedingen kunt gaan doen. In dit artikel vertel ik hoe makkelijk en hoe leuk dit kan zijn.

Update:: Boekhandel Selexyz deelt haar eerste FourSquare cijfers

Claimen van de locatie

Bij iedere locatie (bijvoorbeeld deze Blokker in Woerden) staat nu een link waarmee bedrijven de locatie kunnen opeisen: “Are you the manager of this business?”. Gelukkig heeft FourSquare een proces bedacht om het claimen te kunnen controleren. Het zou leuke guerillamarketing zijn om de locaties van je concurrenten te claimen, maar dan is al snel de lol eraf. Eigenaren kunnen natuurlijk betere aanbiedingen doen op hun locaties. Wanneer je claim op de locaties is goedgekeurd, krijg je exclusieve toegang tot de realtime statistieken die FourSquare verzamelt voor jouw locatie:

  • meest recente bezoekers
  • de meeste frequente bezoekers
  • het tijdstip van de dag mensen check-in
  • het totale aantal unieke bezoekers
  • histogram van check-ins per dag
  • uitsplitsing naar geslacht van de klanten
  • gedeelte van Foursquare check-ins worden uitgezonden naar Twitter en Facebook
  • ... en nog veel meer binnenkort!

Speciale aanbiedingen

FourSquare biedt een aantal keuzes voor de manier waarop gebruikers een speciale aanbieding kunnen ontgrendelen:

  • Mayor Specials kunnen alleen worden ontgrendeld door de Mayor van de locatie (de gebruiker die in de laatste 60 dagen met meeste heeft ingecheckt): “Volgens FourSquare bent u de mayor van deze Blokker vestiging, voor uw zoon ontvangt u gratis een Bumba dvd”
  • Check-in Specials worden ontgrendeld wanneer een gebruiker een bepaald aantal keren is ingecheckt: ” Dit is jouw 10e check-in bij Blokker – laat deze melding zien aan de cassiere en je ontvangt het dubbele aantal dukaten”
  • Frequency-based Specials worden ontgrendeld om de zoveel check-ins: “Bij iedere 5e checkin, krijgt u 5% kassa korting bij dit Blokker filiaal “)
  • Wildcard specials zijn altijd ontgrendeld, maar de medewerkers moeten een aantal extra voorwaarden te controleren voordat de speciale aanbieding kunnen toekennen: “15% korting op de artikelen van Herman den Blijker als je de Swarm badge toont” 

 

Het gaat echt leuk worden

Veel voorbeelden die FourSquare geeft op haar eigen site hebben betrekking op horecagelegenheden. Maar dat is slechts het begin als je het mij vraagt. Ik gaf niet voor niets het voorbeeld van de Blokker in Woerden ;-) Hoeveel FMCG winkels hebben dure spaarsystemen weten daarmee alleen maar wie hun klant is? Met systemen als FourSquare weet je veel meer en kun je zelfs de klant als hij of zij in de buurt is verleiden om zijn special op te komen halen. Welke Nederlandse retailer gaat dit als eerste inzetten?

Update 12 mei 2010: Boekhandel Selexyz
Via de comments onderaan dit artikel werd duidelijk dat Nederlandse boekhandel Selexyz samen met FourSquare specials heeft aangemaakt voor haar vestigingen (behalve Selexyz Broese in Utrecht). Danielle Schouten heeft via Twitter de eerste statistieken die ze gisteren ontving gedeeld.

Update 13 mei 2010:
Inmiddels werkt de aanbieding van Selexyz ook bij hun vestiging Broese in Utrecht, zo meldt Danielle Schouten via twitter. Bekijk hier de special.

Voorbeeld van de statistieken die Selexyz nu kan bekijken:


Delen

0
0


Er zijn 35 reacties op dit artikel

  • "de gebruiker die heeft gecontroleerd in de meeste in de laatste 60 dagen"
    door de autovertaler gehaald?

    geplaatst op
  • @victor, volgens mij wel:
    "waarop gebruikers Foursquare kunt ontgrendelen een special"

    geplaatst op
  • \"het gaat leuk worden\" klinkt ook wel beetje kinderachtig.

    geplaatst op
  • Leuk stuk, Mark! Mooie ontwikkeling en was te verwachten. Ben wel benieuwd hoe de jongens van Foursquare de locatieclaim gaan checken.

    geplaatst op
  • Wat helemaal mooi zou zijn is dat men automatisch een push bericht krijgt met een aanbieding als men langs een Blokker zou lopen in plaats van dat de gebruiker eerst moet insignen op dat locatie.

    geplaatst op
  • ik heb toch ernstige twijfels bij foursquare. hoeveel actieve gebruikers hebben we in nederland? niet meer dan een paar duizend gok ik. Totaal nog geen kritische massa. 95% van het bezoek in een doorsnee winkel of horeca ruimte zal dus geen foursquare gebruiken. Het lijkt mij dus niet slim om je hele bedrijfsvoering aan te passen op de Foursquare incheckers.

    Een goede winkelier/uitbater/kastelein weet wie zijn vaste klanten zijn en wie het meeste koopt/verteert. Daar heb je geen foursquare voor nodig. Het gevaarlijke van foursquare is ook dat deze mensen waardeert op basis van aantal bezoeken ipv tijd van het bezoek of het aantal bestellingen/bestelwaarde.

    geplaatst op
  • @Victor @Bart: Dat stukje wel inderdaad. Ik heb het aangepast. Dank voor het melden ;-)

    @Sebas: Valt best mee toch? Jouw reactie vind ik wel wat kinderachtig ;-)

    @Fatima: Op FourSquare.com staat: "One of our team members will email you or give you a call at the number listed at the URL you gave us as soon as we can. Once your claim is approved, you will receive a confirmation email"

    @Lifan: Inderdaad!

    @bas: Inderdaad zal dit niet voor iedereen even interessant zijn. De ROI van het inzetten van een systeem als FourSquare is niet alleen meten aan het aantal actieve gebruikers dat je met deze acties bereikt.

    geplaatst op
  • Dit is overigens ook een leuke post om over een jaartje terug te lezen.

    Het is een kip-ei verhaal. Er moet genoeg draagvlak zijn voordat winkeliers dit in gaan zetten, en je krijgt pas veel gebruikers als er veel aanbod is.

    Ik verwacht dat het toch wel gaat doorbreken. Het percentage mobiele internet aansluitingen blijft groeien en de kosten voor bedrijven die dit willen gebruiken, vallen volgens mij ook wel mee.

    geplaatst op
  • Het lijkt me dat te term 'kritische massa'wel erg losjes gehanteerd wordt. Hoewel groeiend en met potentie en met potentiële kopers, lijkt mij die 1 miljoen gebruikers w e r e l d w i j d niet bepaald al een kritische massa. En zo ja, waar zou dat uit moeten blijken? Facebook blaast 4sq qua aantallen van de kaart

    geplaatst op
  • Wij doen het al sinds eind april Mark ;-)

    selexyz experimenteert al enige tijd met Foursquare. Na een aantal ad hoc acties waarbij we gebruikers stimuleerde een boektip (voor pushberichten richting vrienden) binnen 4sq achter te laten is sinds 24 april onze vaste Foursquare special actief! Een gratis bestseller bij 10 check-ins. Zowel via de mobiele site als via iPhone app is de special bij onze venues zichtbaar. Klik voor een voorbeeld op jouw dichtstbijzijnde vestiging.

    Meer over onze Foursquare activiteiten in de Volkskrant van 28 april

    We hebben nog meer plannen, hou ons dus in het visier ;-)

    @bas: De doelgroep in NL is idd nog relatief klein. We zijn voor onze 15 publiekswinkels in oktober 2009 gestart. Op dit moment lopen de unieke 4sq bezoekers uiteen van 5 tot 90, waarbij Rotterdam, Amsterdam en Utrecht aan kop lopen. Het aantal totale check-ins varieert tussen de 5 en 200. Daarbij werden er al 60 boektips achtergelaten. Die als pushberichten verschijnen als vrienden van onze bezoekers in de buurt van onze winkels komen. Binnen de context is deze vorm van micromarketing dus wel degelijk relevant. Voor zowel ons als voor de gebruiker. En in onze ogen dus interessant om verder mee te experimenteren.

    geplaatst op
  • Als de eigenaar van een locatie ook kan reageren op tips (of commentaar) kan hier een heel nieuw klantcontactkanaal ontstaan.
    Ik zie naast tips ook vaak kritiek (of verbeterpunten) langs komen. Het wordt voor bedrijven erg interessant om hier op te kunnen reageren, zowel 1 op 1 naar de betreffende gebruiker als naar alle anderen die de feedback te zien krijgen.

    geplaatst op
  • @Danielle Ik wist wel dat jullie iets doen met FourSquare hoor. Maar niet het proces dit ik hier boven beschrijf neem ik aan? Als ik een willekeurige selexyz bekijk (http://foursquare.com/venue/224865) dat is deze nog niet geclaimd en doen jullie de acties mbt van tips en banners en niet via het 4SQ beheersysteem? Maw is jullie claim (zoals in het hierboven beschreven proces) al goedgekeurd?

    geplaatst op
  • @Daniëlle: Leuk om een voorbeeld te zien. Wat zijn je verwachtingen bij het gebruik van Foursquare voor Selexyz? Gaat het uiteindelijk iets (geld, meer bezoeken, nieuwe bezoekers) opleveren en hoeveel denk je?

    geplaatst op
  • @Marc: specials worden vooraf geverifieerd voor ze live gaan. Ik heb alle locaties geclaimed en aan de hand van mijn e-mailadres in combinatie met onze url een verificatiecode van Eric Friedman van Foursquare gekregen om sneller live te kunnen gaan. We hebben echter nog geen inzicht in de stats etc. De vraag staat al even uit wanneer dit voor Nederland toegankelijk wordt. Vorige week werd er al via @foursquare op twitter getweet dat er wereldwijd enorm veel specials worden gemaakt en dat ze op dit moment hun handen daar vol aan hebben. Nog even afwachten dus. Maar in de tussentijd verschijnt het gewoon als officiële special bij de venue.

    @bramfasseur zoals gezegd zien wij het op dit moment als micromarketing. Gericht op een klein ( maar wel groeiend) publiek. We meten wel, maar branding en loyaliteit zijn vooralsnog de belangrijkste doelstellingen. Voor het bouwen van een businesscase is het echt nog te vroeg. De huidige investering in tijd en geld is voor nu ook nog miniem.

    geplaatst op
  • @Danielle: Ik heb het getest (Selexyz Broese zit bij mij om de hoek...) maar krijg geen special. Alleen een ouderwetse tip.

    geplaatst op
  • "Nu ze de kritische massa hebben weten te bereiken" Pardon!
    Dat is gewoon niet waar en hopelijk ook niet het soort "adviezen" die jij uitdeelt.

    Ga gewoon eens een peiling doen op de straat en je zult merken dat het zeker niet zo is.
    Ik denk dat er zelfs mensen zijn die nog nooit een Facebook profiel hebben gezien omdat ze geen account hebben.
    Dus daar zit zelfs nog een groot gat.

    Ik denk dat er meet kans is dat mensen een Hyves "Spot" aka "hangout" kennen http://www.hyves.nl/spot/2114123/Walibi_World/ dit is voor bedrijven in NL dus ook een veel slimmere manier om er iets mee te doen.

    Kortom je verhaal heeft een goede kern echter is er nog zeker geen goede marktpenetratie om er commercieel geld in te steken voor en bedrijf.
    Ook is het bij Foursquare al helemaal kansloos in NL.

    geplaatst op
  • @Kjeld: ik doelde met de kritische massa op de link die erbij staat (40 miljoenste checkin). in NL zijn er inderdaad niet ontzettend veel mensen die 4SQ actief gebruiken. Dit aantal is wel sterk groeiende. Met de inzet van social media moeten we mijns inziens af van een business case alleen in euro\'s. ROI van social media zit ook in veel andere zaken waarover je veel kunt lezen hier op M!

    geplaatst op
  • Ben ik nou de enige die het weer (stereo)typisch vindt dat een Amerikaan, Mcdonalds als voorbeeld gebruikt?
    Verder leuk artikel en denk dat het "succes" nog wel meer zal overwaaien uit Amerika nadat daar de applicaties en voordelen (duidelijker) zichtbaar worden.

    geplaatst op
  • @Mark ik heb het niet over een ROI in geld. Zelf is brandvalue levert het te weinig op.
    Als een bedrijf als Selexyz huidge socual kanalen goed had gedekt dan hadden ze hier iets te zoeken.

    40 miljoenste checkin heeft niets met "kritische massa" te maken, dat gaat immers over bereik.
    En over Social media

    Even een sneller zoektocht voor Selexyz op Hyves leert mij dat er daar niet echt een plan is.

    Kortom, gebruik nou gewoon de beschikbare tools en bouw dit uit naar gelang je doelgroep wel in dat "nieuwe" medium zit.

    Nog iets: Facebook page zonder Fans?

    Zuster organizaties van mijn werk (en wij ook Kapaza.be) zijn erg hard met Social media bezig en ook de ROI ervan. Mudah.my http://www.facebook.com/#!/mudah.my heeft 115,762 fans. En dus full time xFTE op de fanpage.

    Kortom LBS next level? Diep het bestaande eerst goed uit en loop dan automatisch over met de bestaande behoeft omdat je doelgroep daar behoefte aan heeft.

    geplaatst op
  • @Kjeld: Ik werk niet bij Selexyz dus daat kan ik niet op reageren. Dit artikel gaat over FourSquare (en niet over sociale media of LBS als geheel).

    Selexyz is blijkbaar een van de eerste NL bedrijven die test met FourSquare. Ik waardeer het zeer dat ze hun cijfers vers van de pers willen delen.

    PS: Zou je jouw kennis willen delen met Social Media Club Utrecht (http://www.smc030.nl)?

    geplaatst op
  • @mdebruin, @danischouten hoe moet ik deze stats nu interpreteren?

    geplaatst op
  • Mijn vermoeden is dat zulke acties het toch wel gaan doen ook in NL. Het is waar dat FS helemaal niet zo groot is als we allemaal denken in NL, maar je kunt hyet wel stimuleren. Vraag is alleen hoe je als venue-eigenaar omgaat met het "beveiligingslek"wat (nog) in FS zit. Je kunt heel makkelijk vanaf afstand inchecken op een locatie, want de check-in wordt (nog) niet gecontroleerd door de dienst. Daar zit wel een verbeter punt.
    Zelf zie ik veel mogelijkheden met de elementen uit Gowalla, items verstoppen en laten oppikken op locaties. Beter te beheersen, alle items weg=aktie over, etc...
    Op onze blog hebben we een stuk geschreven over SCVNGR, een LBS game waar je als exploitant ook leuke dingen mee kunt doen.

    geplaatst op
  • @Marcdebruin: dank voor de update. Naast inzicht in de stats is selexyz broese ook live gegaan vannacht, was een kleine bug aan de kant van Foursquare.

    @Kjeld dank voor je terechte feedback. Ik zal een korte reactie geven.

    Voor Hyves hadden we een eigen pagina met vrienden, maar die is tijd geleden uit de lucht gegaan toen er flink voor betaald moest worden op het moment dat we er nog geen plan voor hadden. De andere spots/bedrijven etc. zijn nu in kaart gebracht en de 'eigenaren' (soms al niet meer in dienst van een bepaalde vestiging) aangeschreven. Verdere inrichting van dit 'kanaal' staat zeker op de agenda. Een Facebook page hebben we pas sinds enkele dagen actief, we hebben hier nog niet over gecommuniceerd omdat we 'm eerst willen invullen met de basics. Bij Foursquare is dat anders. Als je mensen ziet inchecken in je winkel, is daar blijkbaar een behoefte. Die was relatief eenvoudig in te vullen door alle locaties op de juiste manier met juiste gegevens aan te maken. Kleine investering in tijd en dus geld. Gaandeweg hebben we hier wel een plan voor gemaakt om engagement via dit kanaal te vergroten.

    @marketingfacts: interpreteren vanaf een enkele screenshot is wat lastiger. Nu kun je bijvoorbeeld alleen zien voor deze vestiging dat sinds de start in october 2009 73% man was, 29% van de check-ins werd doorgestuurd naar Twitter en het meeste bezoek 's middags plaatsvond. Daarbij geeft het inzicht wie er het vaakst komt en wie er het laatste was. Interessanter om te zien is de ontwikkeling over de maanden heen. Nu zie je een screenshot van 'all time', als we naar 'last 30 days' gaan zie je bijvoorbeeld dat het aandeel vrouwen veel groter is en het aantal doorplaatsingen naar facebook en twitter is toegenomen. Aanvullend zijn ook verschillen per vestigingen te zien.

    geplaatst op
  • @Daniëlle: goed dat Selexyz met Foursquare experimenteert! Houden jullie er wel rekening mee dat Foursquare helemaal niet zo streng location based is als je zou denken? Zie bijvoorbeeld: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20100216_foursquare_is_kapot/

    Ik heb net als test vanuit huis geprobeerd in te checken bij Selexyz in Den Haag dat toch echt 2km hier vandaan is. En het lukte gewoon. Sterker, ik ben er zelfs mayor mee geworden, de vorige 4 checkins was ik er wel echt :D

    Dus als ik zou willen, zou ik nu gewoon de komende 5 dagen vanuit mijn luie stoel bij jullie in kunnen checken om recht te hebben op de special. Misschien nu nog niet zo erg omdat ik er dan vervolgens wel over ga twitteren en het dus goed is voor de buzz rondom je merk. Maar als het allemaal wat groter wordt, moet je daar wel iets op bedenken lijkt me. Als je een bar hebt en gratis bier aan de mayor weg geeft, heb je hier natuurlijk een stuk minder last van.

    geplaatst op
  • @bastiaan Dat sluit aan wat ik vanochtend hier boven ook al geschreven heb.

    geplaatst op
  • Klopt. Had ik overheen gelezen eerlijk gezegd maar mijn actie is het praktijk voorbeeld van jouw opmerking inderdaad...

    geplaatst op
  • @bastiaan, goed voorbeeld ook, want ik had het nog niet echt in de praktijk gehoord. Trouwens heeft ook Gowalla problemen met dit..http://www.locationx.nl/309/developpers-zijn-boos-op-gowalla/#comments

    geplaatst op
  • @Bastiaan: uiteraard zijn we hier bekend mee. Daar was jouw test niet voor nodig ;-) We verwachten echter niet dat mensen nu ineens massaal 'illegaal' gaan inchecken. Daarvoor is de incentive (die overigens eenmalig is) ook niet groot genoeg. Hebben we bewust voor gekozen. Met frauderen op foursquare gaat het nut, de fun en het lbs aspect -dat er voor zorgt dat vrienden weten waar je bent en op basis hiervan spontaan met je kunnen meeten- er snel van af. De sociale controle weerhoudt mensen hiervan. Denken wij. Als iemand aan z'n 10 check-ins is, kunnen wij zien op welke dagen/ in welke periode hij heeft ingecheckt. Als dat 5 dagen achter elkaar alleen bij selexyz is en/of de persoon 0 vrienden op het netwerk heeft dan zet dat natuurlijk wel te denken. Maar nogmaals, we verwachten niet dat dit op grote schaal gaat gebeuren. Mocht dit wel zo zijn dan zullen we hier uiteraard actie op ondernemen.

    geplaatst op
  • @Dim @Bastiaan - Er wordt inderdaad aan gewerkt. FourSquare zelf meldde 7 april 2010:

    Some of you may have noticed that we rolled out the first version of our “cheater code” - an attempt to catch some of the folks that are checking in from their couches to steal mayorships. Since last summer, this has been one of our most requested features and has been one of the trickiest to get just right.

    What we’d like to do is award points, mayorships and badges only when you’re at the place you say you’re at. Last week we started using a few different tricks using your phone’s GPS to try to verify this. (and if your phone doesn’t use GPS, we use a few different tricks)

    Now, we’re never going to NOT let you check-in - you can checkin wherever you want, whenever you want - the idea is simply to not award points, mayorships, badges or venue specials if it looks like you didn’t really earn them.

    Bon: http://blog.foursquare.com/post/503822143/on-foursquare-cheating-and-claiming-mayorships-from

    geplaatst op
  • Erg leuk ontwikkeling die ik alleen maar aanmoedig. Ik heb zelf nog genoeg ideeen voor het LBS-principe. Feest.je gaat hopelijk op de Nederlandse markt hoge ogen gooien. Deze hebben makkelijker toegang tot bedrijven/venues dan Foursquare lijkt me.

    Wat betreft het faken van checkins geloof ik ook wat Danielle zegt. Ook is er een maximale range waarop Foursquare punten toekent. Ik geloof dat in een range van 2 km ingecheckt kan worden en punten verkregen kunnen worden en in een range van 5 kilometer alleen ingecheckt zoncer punten. Dus vanuit Utrecht in Amsterdam inchecken gaat in Foursquare niet meer. Ze zijn wel bezig om dit nog veiliger en betrouwbaarder te maken. Bij Feest.je werken ze hier ook nog aan.

    Ik kan de participatie en communicatie met je doelgroep/klant alleen maar toejuichen. De moeite zoals Danielle meerdere malen aangeeft is nog vrij minimaal. Door daar nu al iets mee te gaan doen kun je over een (a twee) jaar als papa, mama en zelf oma aan LBs-achtige dingen gaan doen daar beter op in kunnen spelen.

    Ik merk persoonlijk dat ik nog steeds overal incheck maar na een half jaar inchecken de lol ervanaf is. Van mij mag de markt van LBS wat volwassener wordt. Een extra spelelement of het belonen van bedrijven/zaken/venues war je vaker komt.

    Je weet tenslotte best veel van iemand die bij jouw zaak incheckt. Datum, Tijdstip, naam, geslacht, historie. Deze gegevens zijn erg waardevol nmi. Van mij kan het niet specifiek genoeg zijn. Zelfs de lokale bakker zou er iets mee moeten kunnen.

    PS: Qua service laat Fourquare nog wel de wensen over. Feest.je daarentegen heeft binnen het uur antwoord. Chapeau!

    geplaatst op
  • @mikevHoenselaar Voor alle services geld, ze hebben nog niet het ultieme product. Diegene die van de fouten leert zal goed scoren, of er moeten cross-overs komen. De dienst SCVNGR is ook erg leuk gevonden, maar ook hier geld, alleen met een grote user-base heb je nut.
    Feest.je heeft wat mij betreft een valse start om alleen op de iPhone met een native app te komen. Kunnen ze bij de Hyves-colonne binnen dringen..dan hebben ze echt een grote kans op succes.
    @dim

    geplaatst op
  • Er gaan geruchten dat Foursquare overgenomen gaat worden door Facebook: "Vorige week deden al geruchten de ronde over het samengaan van de beide bedrijven, maar sinds Facebook CEO Mark Zuckerberg en Foursquare CEO Dennis Crowley dit weekend met elkaar spraken in New York - Zuckerberg vloog speciaal naar de stad voor de meeting - lijkt het erop dat het tweetal samen de “digitale wereld” wil gaan veroveren."Bron: Hyped.nl

    geplaatst op
  • @Mischa: Inderdaad. Zie ook de comments in mijn eerdere artikel over Facebook:

    http://www.marketingfacts.nl/berichten/39100507_inchecken_bij_mcdonalds_met_facebook/

    geplaatst op
  • Naast @selexyz heeft ook Hotel Arena ook een Special Offer op #FourSquare: gratis diner. http://foursquare.com/venue/57731

    geplaatst op
  • Schop!!

    Bijna een jaartje verder inmiddels. Ik ben heel benieuwd hoe Selexyz Foursquare afgelopen jaar heeft ervaren. Zit er groei in? Inzicht in de effecten?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.