Boekrecensie: Geen commentaar!

Boekrecensie: Geen commentaar!
,

Risico- en crisiscommunicatie is een relatief nieuwe discipline binnen de communicatiebranche en in reputatie- en issuemanagement. Rampen zijn er altijd geweest, hoe we daar mee omgaan, en de rol die aan communicatie wordt toegekend, neemt de laatste jaren een vlucht. Dat er draaiboeken klaarliggen voor ziekenhuis en politie lijkt logisch. Nu krijgt in steeds meer organisaties en in de literatuur ook de rol van communicatie een plaats in dat geheel. De auteurs van ‘Geen commentaar!’ zijn ervaren vanuit eigen bureaus en vanuit verschillende typen organisaties in Nederland en België.

Het boek behandelt hoe organisaties op risico- en crisiscommunicatie anticiperen, het waarom van risico- en crisiscommunicatie, hoe mensen met risico’s en crises omgaan vanuit verschillende wetenschappen, vanuit welke perspectieven communicatie een rol kan spelen en de veranderende kijk in organisaties over hoe risico’s worden besproken, welke competenties bij welke rollen in het crisisteam passen, hoe nieuwe en traditionele media worden ingezet en hoe je kunt oefenen met het communicatieve deel van de brandoefening. De auteurs geven heldere en praktische handvatten voor dat deel van een crisis dat goed voor te bereiden is. Ze doen dat aan de hand van theorie en verwijzingen naar derden, aan de hand van cases waarbij ze zelf betrokken waren en met voorbeelden van een virtuele crisismanager.