#TNW: Het WWW was de eerste spin-off van de Large Hydron Collider.

28 april 2010, 07:26

Hoe kan je beter een conferentie over The Next Web starten dan met een presentatie over The Previous Web? Robert Cailliau ontwikkelde in 1990 samen met Tim Berners-Lee het wereldwijde web. Bij CERN, momenteel vooral in het nieuws met de Large Hydron Collider. Volgens Robert is deze qua straal niet alleen even groot als midden-Amsterdam, maar is het web tevens de eerste spin-off van de Large Hydron Collider. Omdat ze deze nodig hadden om met elkaar te communiceren.

Het eerste voorstel voor WWW kwam in 1989, maar als je 21 wordt, is het dan geen tijd om volwassen te worden? Volgens Cailliau krijg je zodra je op dat moment je vrijheid, maar ook je verantwoordelijkheden en zijn we daar absoluut nog niet:

Er bestaat geen systeem van micropayments.

Op het web bestaat een bijzondere driehoeksrelatie tussen auteur, lezer en adverteerder. Als er iets verandert aan die driehoek, zoals geen advertentiekomsten, wordt het gevaarlijk.

Tim wilde geen programmeertaal vastleggen voor het web.

Een vergissing volgens Cailliau. Als je een gat open laat krijg je opvulling. Zoals Javascript, PHP, Python, CSS. “Javascript is the worst programming language ever invented by man kind.”. Volgens hem heeft W3C met video wéér gefaald een standaard te maken.

Sociale netwerken, opzich niks mis mee, maar…

Waar zijn zij? Wie zijn zij? We zetten iets op hún server, zou dat in de toekomst niet P2P kunnen? Het is jouw data, die zou in jouw beheer moeten zijn. “Sociale netwerken zijn als religies. Je kan er wel in, maar er niet meer uit”.

Mangrove
Internetbureau bij mangrove.com

Artikelen geschreven door internetbureau Mangrove (nu: We Are You). Verantwoordelijk voor de realisatie van de huidige Marketingfacts website (2012).

Categorie
Tags

1 Reactie

    Stephan

    De eval() functie van Javascript is geniaal! Daar kan je elke willekeurige taal instoppen om te laten interpreteren.

    Wel goed dat het verhaal nu ‘ns zo wordt verteld in relatie tot de meest grensverleggende onderzoeken van deze tijd.


    28 april 2010 om 08:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!