Live web analytics met Worldlogger

22 april 2010, 08:13

Live meekijken hoe een horde bezoekers zich op je online campagne stort? Meteen zien waar ze vandaan komen en hoe ze op je website zijn beland? Dat kan met Worldlogger, een dienst voor real time webstatistieken die vandaag wordt gelanceerd door de Amsterdamse startup Ape55. Gangbare webstatistieken zijn vaak zo’n twaalf uur oud, stellen de makers van Worldblogger. Te oud om, bijvoorbeeld, effectief te kunnen inspelen op ontwikkelingen rondom een online advertentiecampagne. Wat stelt Worldlogger hier tegenover?

Wat kan Wordlogger?

Worldlogger wordt aangeboden in de vorm van een dashboard. Het dashboard bevat componenten die je zelf kunt groeperen, toevoegen en verwijderen. In de bètaversie zitten onder meer de volgende modules:

  • Aantal bezoekers nu online
  • Ontwikkeling bezoekersaantallen
  • Geolocaties van de bezoekers
  • Top referrers
  • Hits per pagina

Er zijn ook nog twee modules met zoekresultaten uit respectievelijk Twitter en weblogs, die ik persoonlijk minder interessant vind. Alles wordt real time getoond.

Check ook de demo.

Vijf voordelen van real time statistieken

Waar kun je Wordlogger nu concreet voor gebruiken? Volgens de makers zijn de belangrijkste voordelen:

  1. Zie meteen welke doelgroep je bereikt
  2. Monitor je marketing campagnes en vergroot je webverkeer
  3. Test je website en verfijn je strategie
  4. Monitor de buzz rondom je website en meng je in het gesprek
  5. Analyseer de interesse van je bezoekers en spring in op hun behoeften

Voor wie bedoeld?

Worldlogger richt zich op middelgrote tot grote websites, met name blogs en webwinkels. Het is mogelijk om meerdere websites te tracken.

Public bèta

Vandaag is Wordlogger in public bèta gegaan. Als je het eens wilt uitproberen, vraag dan een bèta-account aan. Zodra de laatste puntjes op de i zijn gezet, wordt het een betaalde dienst.

Ape55

Worldlogger is een project van de Amsterdamse startup Ape55. Ze kwamen eerder al met het behoorlijk vernieuwende Tweets.tv, waarmee je video’s uit je Twitterfeed kan vissen. Ik schreef er over op Marketingfacts.

Ook Worldlogger vind ik een interessante dienst. Maar wat denken jullie, lezers van Marketingfactsr? Top of flop? Ik ben benieuwd naar de reacties!

Paulus Veltman
speaker | innovator bij Newnataq

Paulus is keynote speaker, trendwatcher, innovation manager en adviseur op het gebied van nieuwe media. Veel mensen kennen hem ook van de gratis Twitterhandleiding die hij al jaren publiceert. Paulus is Amsterdammer en gek op reizen, internetvideo, fotograferen, India en evolutie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Martin

    Aardige dienst, maar zeker niet vernieuwend. Woopra en Clicky doen precies hetzelfde en bieden een rijke set aan mogelijkheden aan. Daarnaast zal het argument dat klassieke statistieken ‘oud’ zijn ook steeds minder worden omdat pakketten als Google Analytics en Nedstat maar minuten achterlopen en niet uren.

    Interessante vraag aan de makers is wel: wat kun je met deze live data? Kun je ook interacteren met gebruikers zoals Woopra? Daar zit wellicht toegevoegde waarde in.


    22 april 2010 om 09:27
    Michel H

    Ik vind het filmpje maar slecht, het legt eigenlijk helemaal niet uit waarom ik nou Worldlogger moet nemen. Fijn dat ik kan zien dat clowns mijn schoenen kopen, en dat vooral dankzij een bepaalde website komt, maar wat had ik nu minder gekund als ik bijvoorbeeld Google Analytics had gebruikt? Die neuzen heb ik waarschijnlijk niet direct liggen, en als ik ze wel had verkocht ik ze al. Ik mis vast iets, wie legt het me uit?


    22 april 2010 om 10:05
    Ape55

    Toen wij in het verleden een aantal grotere websites beheerden, waren er een drietal dingen die wij constant checkten (tot op het verslavende toe):

    – Google blogsearch, wie schrijft er over ons?

    – Twitter, wie praat er over ons?

    – Log files, wie zijn er online, en ook hoe druk is het?

    Deze dingen zijn belangrijk omdat je bijvoorbeeld direct wil inspringen op discussies, zoals deze, om meer achtergrond te geven. Om een beter merk te worden moet je weten hoe er over je gedacht wordt, wat je niet goed doet, wat je wel goed doet etc. Daarbij is het real time stukje wel degelijk belangrijk. Zo heb je direct een goed “sfeer” overzicht van je statistieken. Bovendien kan dit met meerdere websites tegelijk op één pagina.

    De komende maanden gaan we erg hard nieuwe features implementeren die onze gebruikers kunnen gebruiken en alle feedback is dus zeer welkom. We nemen de interactie feature mee Martin, hij staat in onze uservoice.

    ps. @Michel H we zullen binnenkort ook nog een paar screencasts maken, waarmee het product duidelijk zal worden uitgelegd. Zonder clowns en zonder neuzen 😉


    22 april 2010 om 10:30
    Michel H

    Ho pas op, niks mis met clowns en neuzen! Ik verwachtte alleen met behulp van die clowns en neuzen te worden overtuigd waarom ik de clown-aandacht realtime had moeten merken. Dat miste ik. Hoe dan ook, ik zal jullie product met interesse blijven volgen!


    22 april 2010 om 14:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!