Facebook verbouwt internet

Facebook verbouwt internet

Gisteren vond de derde Facebook f8 conference plaats. Het eerste jaar kondigden ze Facebook Platform aan. Via Facebook Platform kunnen developers applicaties schrijven die bovenop Facebook draaien. Het tweede jaar kwam daar Facebook Connect bij. Facebook Connect maakte het mogelijk om Facebook te gebruiken om in te loggen op andere websites. Vandaag gooit Facebook alles om. Voor de derde keer op rij verbouwt Facebook het internet. Mark Zuckerberg kondigde samen met de ‘head of platform’ Bret Taylor vandaag verschillende nieuwe features aan die opnieuw baanbrekend zijn.

Momenteel is de verbindende factor van het internet de hyperlink. Het linkje wat de ene pagina aan de andere en de ene site aan de andere site verbindt. Zuckerberg merkte terecht op dat het de mensen zijn die het huidige web aan elkaar knopen. De andere pagina op Facebook is niet interessant zonder de sociale context te weten. Een pagina op CNN.com wordt veel relevanter als ik weet wat mijn vrienden vinden.

Op Facebook is het al mogelijk om op alle content een ‘Like’ achter te laten en daarmee een vorm van waardering over te brengen over de content. Tegelijkertijd deel ik daarmee deze interesse met mijn vrienden. Bijvoorbeeld welke muziek ik leuk vind, welke boeken ik waardeer of welke films ik aanraad. Dit was echter beperkt tot Facebook. Tot vandaag.

Graph API en Social Plugins

De Graph API en Social Plugins maken het mogelijk om deze links eenvoudig ook buiten Facebook te leggen. De Graph API maakt het mogelijk om van elke webpagina een sociaal object te maken, waar gebruikers mee kunnen interacteren en kunnen delen met hun vrienden dmv de Like button die ze kennen van Facebook. Deze Like wordt vervolgens niet enkel meer in hun stream gezet in Facebook. Een stream update is namelijk net als een Tweet op Facebook binnen korte tijd weer uit het zicht verdwenen.

Door middel van de nieuwe API’s wordt het mogelijk om een diepe integratie te maken met Facebook. IMDB.com kan bijvoorbeeld de optie bieden om een film te Liken.

De Likes van deze films verschijnen vervolgens onder mijn favoriete films op mijn Facebook profiel en in de stream, met een link terug naar IMDB.

 

De film verschijnt tevens in de zoekresultaten van Facebook, wederom met een link terug naar IMDB.

 

De Graph API maakt het dus mogelijk om zeer eenvoudig connecties te leggen van externe websites naar de sociale data van Facebook en terug. Facebook is hiermee de centrale hub geworden voor de interesses en voorkeuren van mensen.

De Like button is slechts één van de Social Plugins, waarbij het niet nodig is om in te loggen door middel van Facebook op de website waarop je je bevindt. Instantly Social noemde Zuckerberg het niet voor niets. Andere Social Plugins zijn een overzicht van de activiteit van je vrienden en andere Facebook gebruikers op een website en persoonlijke recommendations op een website aan de hand van je sociale data en je vrienden. Op CNN.com zag ik bijvoorbeeld al een reactiemogelijkheid, maar ook een volledige login behoort tot de mogelijkheden. En dat met 1 regel HTML. Voorbeelden en demo’s van de Social Plugins zijn te vinden op de Developers omgeving van Facebook.

Meer dan 75 sites zijn vandaag live gegaan met de nieuwe Graph API en Social Plugins, daar zitten nu al mooie voorbeelden tussen. Vandaag hebben we bij Mobypicture tevens de Like Social Widget geimplementeerd. De moeite die het kostte was letterlijk het toevoegen van 1 regel HTML op de juiste plek.

 

Op Mobypicture kun je eenvoudig je avonturen delen met je vrienden, op welk sociaal netwerk of website ze ook actief zijn. Bezoekers van Mobypicture kunnen nu naast de universele retweet button van Tweetmeme.com ook zonder in te hoeven loggen op Moby of Facebook, Mobys Liken en delen op Facebook. In een later stadium zullen we door middel van de nieuwe Graph API ons eigen Like systeem gaan koppelen aan die van Facebook. Ook de nieuwe Graph API maakt het integreren van ons eigen Like systeem met dat van Facebook stukken eenvoudiger. Het is duidelijk te merken dat Facebook bij deze release vol heeft ingezet op eenvoud van implementatie.

Webhooks

Webhooks is een open standaard dat het mogelijk maakt om, in dit geval, een call te krijgen van Facebook als er data is veranderd of is toegevoegd. Je hoeft als developer dus niet meer elke keer aan Facebook te vragen of er iets is verandert, maar Facebook vertelt de website wanneer dit gebeurt. Bijkomend voordeel is dat dit dus real-time gebeurt, iets wat Facebook nog niet ondersteunde. Het kreeg weinig aandacht, maar heeft best een grote impact. Zover ik heb kunnen zien is de Webhooks implementatie echter nog niet online.

Oauth

Opvallend genoeg gooit Facebook vandaag het bestaande Facebook Connect op zijn kop en houdt het met de introductie van OAuth eigenlijk op te bestaan. David Recordon kondigde vorig jaar al aan dat Facebook een transitie zou ondergaan naar een Open Identity Platform en dus open standaarden zou gaan ondersteunen. Facebook Connect wordt alleen niet compatible, maar vervangen door Oauth. Een van de belangrijkste redenen is dat het hierdoor eenvoudiger wordt om een verbinding te leggen met Facebook en toegang te krijgen tot private data van gebruikers. Simple and Easy waren sleutelwoorden die tijdens de hele conferentie bleven vallen. Het moet zo simpel mogelijk zijn voor developers om Facebook te integreren en OAuth 2.0 helpt daarbij.

Samengevat

Facebook verbouwt het internet. Ze maken van elke webpagina een social object waar bezoekers zonder in te loggen interactie aan kunnen gaan met de pagina en hun vrienden. Daarnaast wordt deze interactie ook op Facebook vastgelegd en gedeeld en is het mogelijk om als website via Facebook in contact te blijven met deze gebruikers. Dit is zelfs nog een stap verder dan Facebook Connect en gaat een mischien nog wel grotere impacht hebben. Ik besef misschien nog niet eens half hoeveel.

De hele keynote (en alle andere presentaties) zijn terug te vinden via http://facebook.com/f8. Meer info over alle aankondigingen vind je op http://developers.facebook.com of via http://blog.facebook.com.

Wil je de nieuwe Like Social Plugin zelf eens proberen, klik hieronder dan gerust eens op Like.


Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Ik had nav de Facebook update, al zomaar verwacht je mening hierover te horen:-) Erg interessante materie!

    geplaatst op
  • Het is natuurlijk wel raar wanneer je de "like" verwijderd op je facebook account dat deze op de webpagina niet verwijderd wordt..

    Verder mooi artikel en geweldige nieuwe functies bouwt facebook elke keer weer!

    geplaatst op
  • Erg coole feature en eenvoudig te implementeren! Vandaag meteen toegepast op onze telefoon database

    Binnenkort friend-based zoeken op basis van de Likes uit je netwerk?!

    geplaatst op
  • Zo wordt elke site een soort social netwerk waarbij facebook de informatie van leden aggregeert in de pulse e.d.
    Elke gebruiker op Android telefoons heeft als avatar al zijn facebook foto. Zo zal het ook online verder een centrale plaats innemen.

    Het kent wel wat privacy issues en anonimiteit zal een andere vorm aannemen: uitloggen!

    geplaatst op
  • Interessante discussie op de blog van Jeff Jarvis over de privacygrens die Facebook inmiddels volgens velen heeft overschreden.

    geplaatst op
  • Veel reclame- en marketing mensen willen er nog niet echt aan - gedoe rond privacy, verantwoord gebruik van facebook, myspace, linkedin, google en yahoo. Ik adviseer er wel al mee aan de slag te gaan. Bedrijven moeten met juristen en marketing-strategen om de tafel en plannen maken.

    Verreweg de meeste internet-gebruikers zijn niet alert, hebben geen idee wat er gedaan kan worden met de gegevens die je in goed vertrouwen overal intikt. Ook veel consumenten-belangen-behartigers hebben geen idee. Als ze daar achter komen zou dat als een boomerang op een bedrijf of merk kunnen werken, er komt een kantelpunt waarna zaken niet meer zijn terug te draaien.

    @Marco Derksen - dank voor de link naar het diepergaande materiaal. Wat daar jammergenoeg niet wordt aangekaart is, dat beter privacy-regelingen geen zin hebben als er kopieen van digitale data zijn verkocht aan derden. Facebook verkocht zonder toestemming gegevens aan o.a. Google's Doubleclick en Microsoft's (Yahoo) RightMedia. Fb heeft meegedeeld dat noooit meer te doen, maar de verkochte data zijn for ever buiten het bereik van de mensen die de data oorspronkelijk aan facebook toevertrouwden.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.