Spil Games na Facebook nu ook op Hyves met social gameportal

20 april 2010, 05:00

Spil Games en Hyves gaan samenwerken om een grote social gameportal neer te zetten op www.hyves.nl/games. Dat maken beide Nederlandse bedrijven vandaag bekend in een persbericht. In februari van dit jaar, zei CMO Oscar Diele nog een samenwerking met Hyves ‘niet uit te sluiten’. Spil was toen al succesvol begonnen met Zapapa op Facebook. De onderhandelingen met Hyves liepen toen al, maar dat mochten ze toen nog niet zeggen. Nu mag het grootste social network in Nederland (vandaag 10 miljoen leden) dus officieel ook meespelen.

Op de vraag waarom er met Facebook begonnen werd en niet met een social network van Nederlandse bodem zei Diele in februari dat Facebook een global speler is, net als Spil, en dat er om die reden is gekozen om te beginnen met Facebook en niet met Hyves. Diele: ‘We zitten nog heel erg in een opstartfase waarin we aan het leren zijn. Als het initiatief op Facebook een succes wordt, sluit ik niet uit dat we ook naar andere socal networks gaan kijken.’ De onderhandelingen met Hyves liepen toen al.

Centen

Aan de social gameportal die vanaf vandaag gelanceerd wordt, zullen meerdere businessmodellen gehangen worden. Zowel display advertising zal op de site getoond worden, maar er wordt bij Spil ook aan micropayments gedacht voor virtuele goederen of het aankleden van een avatar. Over de financiële kant van de zaak (de verdeling van de opbrengsten) doet Spil geen mededelingen.

Uit het persbericht

“Het sociale aspect staat centraal bij de samenwerking. Zo worden per spel de highscores van vrienden getoond en kunnen vrienden worden uitgedaagd een hogere score te behalen. Ten tijde van de lancering zullen er meer dan 300 games beschikbaar zijn, waaronder bubble shooters, racespellen en andere populaire games. Bovendien zal er wekelijks nieuwe content worden toegevoegd aan Hyves Games.”

Peter Driessen, CEO van SPIL GAMES:

“Hyves Games powered by Zapapa.nl is een aanvulling op de 45 spelletjessites die wij wereldwijd exploiteren en leent zich bij uitstek voor deze samenwerking. Spelers kunnen op dit platform hun eigen vrienden uitdagen of spelen om een topscore neer te zetten. Deze sociale manier van gamen sluit dus perfect aan bij de toenemende interesse van het publiek om met vrienden te spelen.”

Marc de Vries, CEO van Hyves:

“SPIL GAMES is de wereldmarktleider in online casual gamesites. We zijn dan ook erg blij met deze samenwerking, dankzij hun games kunnen Hyvers nog meer tijd met hun vrienden besteden op Hyves.”

Video-interview Oscar Diele

Hieronder vind je het eerder gepubliceerde interview met Spil Games’ CMO Oscar Diele op Marketingfacts over social gaming, het gebruik van Twitter, en het openstellen voor developers.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    victoria

    roosje123451d1d


    2 juni 2014 om 20:00
    Daniela

    Grand Theft Auto 3 10 Year Anniversary Edition Review Prior to Grand Theft Auto 3′s launch in October of 2001, the copecnt of an open-world game was never really something that I thought about. Video games had levels, and you went from beginning to end with an objective (or objectives) in between. Tha


    8 juli 2015 om 03:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief