Onderzoek: Neerlands 25 sterkste mediamerken

8 april 2010, 02:17

In opdracht van Tijdschrift voor Marketing voerde Interbrand in februari een consumentenonderzoek uit ‘om inzicht te krijgen in wat zich werkelijk afspeelt in het Nederlandse medialandschap’. 550 Nederlandse consumenten werden bevraagd over 127 Nederlandse mediamerken, waarbij naamsbekendheid, keuzewaarschijnlijkheid, waardering en tevredenheid als bepalende factoren fungeerden. Het resultaat: SBS6 is het sterkste mediamerk van Nederland. Een opvallende uitslag in een onderzoek dat verder vooral aantoont dat het internet over de hele linie het favoriete medium is.

De sterkte van de Nederlandse merken werd onder andere gemeten door de respondenten te laten kiezen tussen verschillende mediamerken en –typen in een gegeven situatie. Voor ‘contact met anderen’ verkiest een weinig verrassende 91 procent bijvoorbeeld het internet boven andere mediatypen. Hyves is vervolgens met 73 procent het populairste merk voor deze gelegenheid; opnieuw geen shocker gezien de nog altijd groeiende community van Nederlands grootste social media platform.

Voor landelijk en internationaal nieuws gaat 48 procent van de respondenten het liefst online, terwijl 30 procent de televisie aanzet en 20 procent naar de krant grijpt. Opnieuw niets opzienbarends hier: de meest recente gegevens van Het Oplage Instituut toonden al aan dat de Nederlandse dagbladen nog altijd te kampen hebben met dalende oplagecijfers.

Interessanter is dan niet alleen dat SBS6 bovenaan de ranglijst eindigt, maar dat er maar liefst zeven televisiemerken in de top tien belanden (RTL 4, NOS, NET 5, Veronica, RTL 7, TROS). Hoe dit kan? Het antwoord ligt volgens de onderzoekers in de amusementsbeleving. 73 procent van de respondenten wijst televisie aan als favoriet mediumtype als ze ‘gewoon vermaakt willen worden’. ‘Waar informatie en amusement op internet alomtegenwoordig zijn (…) wil de consument soms gewoon in zijn luie stoel gaan zitten en een beleving ondergaan’, aldus de onderzoekers.

Als dit de enige reden is voor het succes van de televisiemerken in dit onderzoek, krijgen de betreffende organisaties het vermoedelijk nog zwaar de komende jaren. Online streaming content, internet-only programmering en natuurlijk de iPad worden ook door de onderzoekers aangewezen als serieuze bedreigingen die al lang niet meer tot de categorie toekomstscenario behoren. Hoewel dit onderzoek dus aantoont dat de gemiddelde Nederlandse consument nog altijd het liefst de afstandsbediening pakt als hij vermoeid op de bank ploft, hebben de televisiemerken tegelijk alles te vrezen van het moment waarop die afstandsbediening niet langer vanzelfsprekend gebruikt wordt om enkel televisiekanalen mee langs te gaan.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Clemens

    Een goede analyse en bijbehorende conclusie, echter….

    Als luiheid het sleutelwoord is van – overigens niet-interactieve – media zoals de afstandsbediening die niets “terugzegt”, waarom zou TV on PC dan gevolgen hebben voor de populariteit van het TV-medium?

    Slechts de afstandsbediening is dan vervangen. Niet het programma.

    Of zie ik het als senior typisch “zwart-wit” waar de kleuren nog ontbraken;-)?


    8 april 2010 om 18:25
    Koen

    Zolang de televisie niet veranderd in een kanaal waarop internet een actieve rol gaat spelen blijft het naar mijn mening een veel gebruikt kanaal. Vooralsnog is de tv het centrale punt in de Nederlandse huiskamers, mocht dit hard gaan veranderen voorzie ik qua amusement de tv nog niet verdwijnen.


    9 april 2010 om 09:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!