De 4 invloeden van Social op SEO

2 april 2010, 06:12

Stel je staat op de vooravond van het ontwikkelen van een social strategie. Je hebt je doel bepaald, je weet waarom je er mee bezig wil en ziet de kansen voor branding en interactie met je doelgroep. Maar nu je toch je socialbril op hebt staan, heb je wel eens nagedacht over de invloeden van social op SEO? Als site heb je het lastig wanneer je een goede positie wil behalen binnen de zoekresultaten. Ten eerste zijn er maar 10 posities te vergeven en met het steeds verder uitbreiden van de Universal Search (Blended Search, of ook wel verrijkte resultaten) red je het eigenlijk niet meer met de maximale 2 tekstresultaat van jezelf die Google laat zien. Nu je er voor hebt gekozen om je social activiteiten te gaan ontplooien: social heeft ook een effect op je SEO activiteiten! Dus zet ook eens je SEO bril op (misschien zelfs wel de twee brillen over elkaar heen) en zie de 4 invloeden van Social op SEO.

#1: Google loves sociale netwerken

Als netwerken en zoekmachines met elkaar zouden kunnen trouwen, dan had Google allang een aanzoek gedaan aan sites als Facebook, Flickr en Twitter. Google is gek op sociale netwerken. En daardoor ranken deze vaak bijzonder goed in de resultaten. Heb je dus een Facebook pagina van je merk (of product) of een paar goed omschreven en getagde foto’s op Flickr staan, dan is de kans groot dat je deze terug zult zien in de top 10 van Google als je zoekt op de voor jou belangrijke keywords.

#2: Real Time Search

Het zoeken en vinden van resultaten die kort geleden gemaakt zijn is momenteel hot. Sociale netwerken als Twitter en Facebook hebben een schat aan real-time informatie die ze graag willen aanbieden aan hun gebruikers/zoekers. En ditzelfde geldt voor zoekmachines. Vandaar dat een speerpunt de afgelopen tijd is geweest om real-time informatie in de zoekresultaten te krijgen. Steeds vaker zal je bij het uitvoeren van een zoekopdracht zogenaamde real-time resultaten te zien krijgen. Dit in de vorm van een soort tigger, die resultaten laat zien van Tweets uit Twitter. Sinds kort zie je dit ook in de Nederlandse Google, zoek bijvoorbeeld eens naar iPad. Weet je dus mensen te bewegen om over je merk/product/dienst te gaan praten, dan heb je weer een mogelijkheid om deel van de zoekresultaten op te eisen. En dat praten over je merk, product of dienst gebeurt waarschijnlijk al! En zo niet: waarom vertel je zelf niet over je passie?

#3: Social Circle

Zoekers die ingelogd zijn met een Google account krijgen tijdens het zoeken een verdere verrijking van de resultaten: informatie uit je sociale cirkel. Google haalt relevante sociale informatie uit verschillende plekken, waaronder je gmail account en de netwerken die je linkt in je Google Profile. Je krijgt sociale resultaten te zien die gerelateerd zijn aan de zoekopdracht die je doet. En deze resultaten zijn afkomstig van mensen die jij volgt of ziet als je vrienden. Als site eigenaar is het dan dus belangrijk om in de sociale cirkel van je doelgroep te zitten. Wordt je op bijvoorbeeld een netwerk als Twitter gevolgd door de mensen die binnen je doelgroep passen, dan is de kans groot dat je in de Google zichtbaar wordt met een social circle resultaat.

#4: Linkbuilding effect

Het linkbuilding effect van social mag duidelijk zijn. Het delen van content en op die manier de natuurlijke aanwas van links vergroten heeft een enorm positief effect op je SEO activiteiten. Je linkprofiel kan daardoor ijzersterk worden en geeft zoekmachines een heel goed beeld van waar je site nu eigenlijk voor staat. Sleutel hierbij is content geschreven vanuit het beantwoorden van een vraag die een zoeker heeft: informatie die mensen graag met elkaar willen delen. Weet je op die manier een deel van je site te vullen, dan kan je zomaar het gouden ei in handen hebben.

Uiteraard heeft social meer invloed op SEO. De indirecte gevolgen zijn misschien minder direct aan te wijzen, maar zeker merkbaar. Wat dacht je bijvoorbeeld van de invloed van social op personalized search? Al met al goede redenen om ook eens vanuit een SEO oogpunt naar social te kijken.

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!