SXSW2010 – De Reflectie

31 maart 2010, 08:14

Terug thuis in ons kikkerlandje, ver weg van de immer feestende massa in Austin kijken wij nog even terug op vijf intense dagen ‘Interactive Festival’ van de 17e South by Southwest (SXSW). Hoewel wij eerder naar een congres over sociale media in de US waren geweest, o.a. Blogworld, was dit voor ons de eerste keer bij SXSW. Afgezien een tot de verbeelding sprekende video hadden we dus niet echt een idee wat we konden verwachten. O ja, een goede vriend van ons vertelde dat je van te voren goed moest slapen. Want slapen, daar zouden we niet echt aan toekomen. Tien video-interviews voor Marketingfacts later is het tijd om te reflecteren.

Vol = vol

En inderdaad. Na 5 dagen congres, netwerken en afterparties komt de hoeveel slaap ongeveer overeen met een door het broeikas-effect verstoorde winterslaap van een ijsbeer. En dat is tegenwoordig niet veel, naar het schijnt. Een gemiddelde dag op SXSW Interactive begint om 8 uur aan de ontbijttafel, alwaar je nog snel even met je iPhone en de bijbehorende App my.sxsw checkt welke sessies er vandaag op het programma staan en welke van deze 70 sessies interessant voor je kunnen zijn (ondanks de vele waarschuwingen heb je dat natuurlijk niet van te voren gedaan). Om negen uur in de taxi zodat je om kwart over negen hals over kop met een bij Starbucks gescoorde ‘Tall Latte’ de eerste sessie binnen komt rollen (als je al binnenkomt, sommige sessies waren zo populair dat er geen plaats meer is; vol = vol).

Lunchen in eigen tijd

Na een uur is de eerste sessie afgelopen en heb je een half uur de tijd om je naar de volgende sessie te begeven. En dat half uur heb je wel nodig want sommige sessies zijn simpelweg in een ander hotel, dus dan ben je nog wel even aan de wandel. Om elf uur is de volgende sessie, vervolgens nog een om half één, twee uur, half vier en de dag wordt afgesloten met de vijf uur sessie. Lunchen? Dat doe je maar in je eigen tijd. Daarna begint de eerste afterparty om zes uur, de tweede om negen uur en soms de derde om twaalf uur. Eten? Dat doe je maar in je eigen tijd.

Toiletteren met Jeff

Maar laten we vooral niet klagen. De eerste keer SXSW is zo overweldigend dat het even moet ‘inzinken’. Immers, op welk congres kom je in de toilet Jeff Jarvis tegen die samen met Robert Scoble aan het keuvelen is over de laatste ontwikkelingen bij Google, loop je Guy Kawasaki tegen het lijf bij Starbucks, of word je geïnterviewd door niemand minder dan Leo Laporte die met een mobiele zendinstallatie via Ustream een 5 uur durende TWIT live uitzending in de straten van Austin aan het opnemen was? Nergens dus, behalve op SXSW.

Met meer dan 350 sessies is de kans natuurlijk groot dat er meuk tussenzit. En dat is ons inderdaad een paar keer overkomen. Meer dan eens overigens. Zaak is dan om meteen op te staan en de zaal uit te lopen, snel naar je tweede keus. Beetje vervelend als die tweede keus zich in een ander hotel bevindt. Flink doorstappen dus. Kunst is om de juweeltjes eruit te pikken, en dat is best lastig met de redelijk cryptische omschrijvingen op my.swsx. Sommige sprekers zijn duidelijk, zoals Chris Brogan, Andrew McAfee en Gary Vaynerchuck [link YouTube]. Maar ook tussen het ‘gewone’ sprekersvolk bevinden zich inspirerende mensen die vaak een hele inspirerende boodschap hebben. Het gaat te diep om hier een uitgebreid verslag te doen van de gevolgde sessies. We verwijzen hiervoor naar onze collega-bloggers op posterous en raden je aan te abonneren op de podcasts van SXSW (directe link iTunes). Uiteindelijk komen veel sessies beschikbaar als audio en videopodcast.

Absoluut leuk om te zien dat er een flinke Nederlandse delegatie was. Niet alleen de hele groep van posterous maar ook de crew van Mangrove, Milq, Q42, Fabrique, Next Web, … hadden de tocht naar het zuiden van de States gemaakt. Middels een snel georganiseerde Tweetup (dat wil zeggen, één tweet en diverse retweets later) vonden de Dutchies elkaar ‘s avonds in een bar-met-oranje-vlag ergens op de 6th Street. Bijkletsen in je moerstaal is soms toch wel weer fijn, Mexicaans eten trouwens ook 😉 Volgend jaar een echt HHH ergens organiseren.

We gaan naar huis met een hoop inspiratie. Onze ‘intellectuele bagage’ is deels gevat in de interviews die we met diverse opinieleiders in dit vakgebied hebben gehouden, de mensen die we ontmoet hebben en de relaties die we opgebouwd hebben. Daarnaast kunnen we onze bevindingen als volgt samenvatten:

Mobile is echt helemaal ‘hot’

En dan met name de applicaties. Let maar eens op hoe weinig mensen hun mobiel niet aan hun oor houden maar gewoon al ‘touchend’ voor zich houden. Een mobieltje wordt hier zelden gebruikt om te bellen. De verwachtingen van de iPad zijn erg hoog gespannen en ik ben ervan overtuigd dat minimal een kwart van de aanwezigen volgend jaar met een iPad rondlopen (als het niet meer is). Geweldig trouwens om dan niet meteen frantic naar een stopcontact te hoeven zoeken als je een zaal binnenkomt (vooropgesteld dat die batterij inderdaad 10 uur meegaat).

Attention-Challenged & Super-Connected

Wat uiteraard samengaat met het vorige punt. Maar met name dat ‘attention-challenged’ viel ons erg op. Wij waren samen met een Amerikaanse collega die zo super-connected was dat een USB-plug in zijn hoofd om een directe link te leggen tussen Foursquare en zijn cerebrale cortex ‘m best zou aanspreken. Moet ‘ie zelf weten, maar het om de vijf minuten bijna dwangmatisch tevoorschijn toveren van zijn iPhone om de laatste tweets te checken tijdens een gezellig etentje, dat gaat ons als new media evangelisten ook wat ver. Toegeven, we waren altijd op de hoogte waar de meest coole parties plaatsvonden, en gezien de setting hebben we het maar zo gelaten. Maar als dit de toekomst wordt dan zou de interpersoonlijke interactie tijdens fysieke, offline sociale uitjes nog wel eens danig kunnen veranderen. Let maar eens op hoeveel mensen in een restaurant hun mobieltje grijpen als hun partner even naar de toilet gaat. Bang om zielig gevonden te worden als je daar helemaal alleen niets aan het doen bent, of een ultieme invulling van time-management?

Geolocation is de Next Killer App

Het is een beetje lullig als je een lezing binnen komt lopen en je weet niet of er tussen het publiek vrienden van je zitten, ergens. Wat ook vervelend is, is dat je ‘s avonds niet op de hoogte bent waar al die coole dudes uithangen. Nog rotter is het als je thuis je foto’s bekijkt en je weet niet meer precies waar je ze hebt genomen. Liefst op de meter nauwkeurig. Gelukkig is er geolocation. Middels GPS, GSM triangulation en wifi hotspots weet je gadget tegenwoordig precies waar het zich bevindt. En daar kun je handig gebruik van maken. Nieuwe diensten als Foursquare en Gowalla spelen hier handig op in, en je foto’s ‘geotaggen’ (woord van het jaar 2010?) geeft je de mogelijkheid om te zien waar je de kiekjes hebt geschoten. Dat geolocation op SXSW een vrij favoriete bezigheid was kun je zien op onderstaande video.

Veel van hetzelde

We hebben vaak het idee dat veel van het social media gedachtengoed al een keer gezegd of geschreven is. Met name als je je blogs zoals Marketingfacts, DutchCowboys, Mashable, Jeremiah Owyang, etc bijhoudt dan begint er toch op gegeven moment een soort patroon te ontstaan, een soort herkenning, deja-vu. Begrijp ons niet verkeerd, we leren altijd wat, maar soms is dat ‘wat’ minimaal. Dat kan ook niet anders in deze snelle wereld van nieuwe media, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Social Marketing is ‘booming’

Hoewel we geen officiële cijfers hebben ging het gerucht dat Interactive verdubbeld is in het aantal bezoekers vergeleken met vorig jaar. Het is daarmee ook echt ‘mainstream’ geworden. Die trend is in Nederland ook al een tijdje gaande, maar het is nu wel duidelijk dat het echt niet meer te stoppen is en dat het niet zomaar een ‘hype’ is. Dat betekent niet dat er geen cyclus is. Zoals met veel zaken gaat alles op en af, en zal er ongetwijfeld een tijd aanbreken dat er weer ‘iets nieuws’ is (transmediale marketing ofzo). Dan gaan we met z’n allen ons daar weer op richten. Niets menselijker is ons vreemd. Maar voorlopig blijft het nog even Social, naar onze mening.

Interne communicatie

Wat wel opviel, en dat is niet de eerste keer, is dat er relatief weinig gesproken werd over het gebruik van Social Media voor interne communicatie. Dus binnen organisaties. Daar valt nog behoorlijk wat winst te behalen. Want laten we eerlijk zijn, de manier waarop Southwest Airlines met Social Media aan de slag is gegaan is er een met grote risico’s en de case van Kevin Smith is er één die heel hard terug kan kaatsen met alle gevolgen vandien. In deze is Southwest er nog goed vanaf gekomen. Vandaar dat aanbevolen wordt om eerst intern met sociale media ervaring op te doen, om pas daarna extern te gaan.

Dat er veel te zeggen valt voor een intern interactief communicatieplatform onderschrijft ook Brian Solis. Iedere divisie van een bedrijf dat ook maar het geringste contact heeft met de buitenwereld moet socialiseren. En dat vraagt om een gedragsverandering, waarbij sociale media een belangrijke rol gaat spelen.

They don’t get it

Daar moesten we maar eens mee ophouden, aldus Andrew McAfee. En daar sluiten we ons graag bij aan. Natuurlijk, als je 5 dagen op een dergelijk festival rondloopt dan krijg je sterk het gevoel dat de hele wereld ‘social’ is. Maar we vergeten wel eens dat we vooralsnog de ‘leading few’ zijn. We hebben nog altijd meer dan genoeg mensen om ons heen die nog niet ‘in the cloud’ zijn, Twitter niet begrijpen en hun mobiel voornamelijk gebruiken om te bellen. Aan ons de taak om ‘de rest’ te overtuigen. En dat bereiken we niet door te polariseren. Door ‘them against us’. Alsof er iemand voor je ziet die op alle fronten anders is dan jij, maar die wel beweert dat alles goed komt als jij wordt zoals hij. Met een dergelijke houding gaat het niet lukken. Dus vanaf nu geen ‘They don’t get it’ meer.

Apple everywhere

Als SXSW het voorland is voor de keuze van computermerk voor de gemiddelde gebruiker dan kan Microsoft z’n deuren wel sluiten. Het lijkt wel of dat hele sociale media drijft op het oplichtend fruitmerk. De aantallen PC’s waren op één (nou vooruit, twee) handen te tellen. En nog steeds is het 85% iPhone.

Heerlijk om vijf dagen geek te zijn

Stiekem zijn we best wel een beetje ‘geek’ en vinden we het prachtig om met onze shiny gadgets te spelen. Maar als je thuis in Nederland voor de zoveelste keer je mobieltje tevoorschijn haalt om een demootje te geven van een nieuwe coole App kunnen sommige mensen de ‘o-nee-daar-heb-je-hem-weer-met-z’n-speeltje’-blik niet altijd onderdrukken. En dat is op SXSW wel anders. Lekker met z’n allen praten over de nieuwste ontwikkelingen zonder vraagtekens in de ogen van je discussiepartner.

Hamvraag blijft of wij volgend jaar weer van de partij zijn. Terugkijkend op het evenement kunnen wij deze vraag met een stellige ‘ja’ beantwoorden. SXSW is een te groot congres om te missen als je bij wilt blijven op het gebied van sociale/nieuwe media. Maar we plakken er volgend jaar wel een dagje SXSW Music aan vast…

(Erik van der Zijden en René van den Bos).

Rene van den Bos
Co-founder DigiRedo bij DigiRedo

Na 4 jaar als dierenarts in de gezelschapsdierenpraktijk (honden, katten en kleiner spul) gewerkt te hebben was ik toe aan meer dynamiek. Die vond ik in de (veterinaire) farmaceutische industrie (Intervet) waar ik mijzelf op de International Marketing afdeling ontwikkeld heb tot marketeer met een grote interesse in marketing communicatie. Het was ook in die omgeving dat ik samen met mijn huidige business partner Erik van der Zijden (ook actief blogger op Marketingfacts) de kracht van de (nu nog) nieuwe media en met name rich media ontdekte. Na wat experimenteren besloten we in 2007 DigiRedo op te richten, met als doel bedrijven en organisaties te helpen hun communicatie te verbeteren door New Media tools in te zetten. Wij richten ons op zowel op externe en interne communicatie, waarbij vooral laatstgenoemde nogal ondergewaardeerd wordt. Ten onrechte! Met veel succes hebben wij in diverse bedrijven podcasting programma's (audio en video) ontwikkeld voor de interne bedrijfscommunicatie.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Ralph

    Leuk om zo te lezen jongens!

    Leuke samenvatting/reflectie. Heb er weer wat websites bij om even te checken.

    Keep up the good work!


    31 maart 2010 om 09:15
    rubenbos

    Leuke wrap-up! Sowieso, wat een ontzettend leuk interview met jullie aanwezige mede-blogger! 😉


    31 maart 2010 om 10:03
    media

    Erik en René, nogmaals dank voor jullie verslagen, heb er van genoten!


    31 maart 2010 om 18:36
    media

    en Frank is een stuk opgeknapt sinds ik ‘m de laatste keer heb gezien 😉


    31 maart 2010 om 18:36
    rubenbos

    Zouden die typisch Amerikaanse vitamientjes/conserveermiddelen dan toch goed voor je zijn?


    31 maart 2010 om 19:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!