SXSW 2010 – Brian Solis: Organisaties moeten ‘socialiseren’.

24 maart 2010, 05:57

Dat Sociale Media het communcatielandschap aan het veranderen is, begint nu ook in het bedrijfsleven door te dringen. Maar een Facebook groep of Twitter account is nog geen garantie tot succesvol participeren in de communities van je klanten. Daar is meer voor nodig. Engagement, volgens Brian Solis, Principal bij Futureworks en een van de grote geesten in de sociale media. Solis: “Als bedrijf of als merk moet je op zodanige wijze aan de conversaties deelnemen dat je voor hen niet alleen van toegevoegde waarde bent, maar dat je je klanten tevens betrekt bij je marketing en service activiteiten.” Hieronder het video-interview:

Sociale media gaat hierdoor een enorme impact krijgen in de organisatiestructuur van een bedrijf. “Ieder onderdeel van de organisatie, dat ook maar in de geringste mate beïnvloed wordt door de buitenwereld zal moeten ‘socialiseren’, zegt Solis. Op den duur zullen social media instrumenten net zo mainstream worden als e-mail nu, maar daarvoor zal de organisatie wel door een cultureel veranderingsproces moeten.

Solis was bij SXSW voor de promotie van zijn boek ‘Engage’, naar eigen zeggen het boek wat verder gaat daar waar alle andere boeken over social media stoppen. “Er is geen boek dat zo diep ingaat op hoe je Social Media implementeert, meet en analyseert als Engage,” zegt Solis zelfverzekerd.

Rene van den Bos
Co-founder DigiRedo bij DigiRedo

Na 4 jaar als dierenarts in de gezelschapsdierenpraktijk (honden, katten en kleiner spul) gewerkt te hebben was ik toe aan meer dynamiek. Die vond ik in de (veterinaire) farmaceutische industrie (Intervet) waar ik mijzelf op de International Marketing afdeling ontwikkeld heb tot marketeer met een grote interesse in marketing communicatie. Het was ook in die omgeving dat ik samen met mijn huidige business partner Erik van der Zijden (ook actief blogger op Marketingfacts) de kracht van de (nu nog) nieuwe media en met name rich media ontdekte. Na wat experimenteren besloten we in 2007 DigiRedo op te richten, met als doel bedrijven en organisaties te helpen hun communicatie te verbeteren door New Media tools in te zetten. Wij richten ons op zowel op externe en interne communicatie, waarbij vooral laatstgenoemde nogal ondergewaardeerd wordt. Ten onrechte! Met veel succes hebben wij in diverse bedrijven podcasting programma's (audio en video) ontwikkeld voor de interne bedrijfscommunicatie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Matthijn

    Deze trend is ook waarneembaar bij beursgenoteerde bedrijven. Steeds meer bewegen zij zich op sociale netwerken, hebben een blog en stellen zelfs delen van hun onderneming open, zoals Philips heeft gedaan met het kennislab.


    24 maart 2010 om 06:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!