SXSW 2010: Open Leadership – Loslaten en toch de regie houden met Charlene Li

16 maart 2010, 05:46

Dag 2 van South by Southwest. We treffen Charlene Li, co-auteur van Groundswell, een standaardwerk in Social Media. Li staat op het punt haar volgende boek te lanceren, Open Leadership. En dat wil ze graag laten weten. SXSW heeft haar daarvoor een podium gegeven. De zaal zit vol. En laten we eerlijk zijn, ze heeft haar strepen wel verdiend, want wie heeft zich niet laten inspireren door Groundswell. In Open Leadership borduurt ze verder op het thema van Social Media en hoe daar als organisatie mee om te gaan. “De wereld om ons heen is in een paar jaar tijd drastisch veranderd”, aldus Li. “Het delen van ervaringen, van kennis en van emoties, online, heeft in korte tijd een enorme vlucht genomen. Dit heeft invloed in de manier waarop we met elkaar omgaan, in de relaties die we met elkaar opbouwen.”

Echter, binnen organisaties wordt dit nog maar heel mondjesmaat omarmd. Want ‘social’ is moeilijk binnen organisaties. Waarom? Omdat het impliceert dat je de controle over je boodschap, je merk, je ‘zijn’ moet loslaten. En dat is moeilijk. Terwijl dat nou juist de essentie is binnen een relatie. Daarin kun je niet altijd alle elementen controleren en zijn onenigheid en fouten maken onvermijdelijk, maar daardoor groeit de relatie wel. De kunst is dus om voldoende vertrouwen te hebben in eigen kunnen en in je klanten (intern en extern) om de controle hierop los te laten. Dat is Open Leadership. In haar boek gaat Charlene in op de manier waarop je dit als organisatie kunt bereiken. We hadden een kort gesprek met haar.

Rene van den Bos
Co-founder DigiRedo bij DigiRedo

Na 4 jaar als dierenarts in de gezelschapsdierenpraktijk (honden, katten en kleiner spul) gewerkt te hebben was ik toe aan meer dynamiek. Die vond ik in de (veterinaire) farmaceutische industrie (Intervet) waar ik mijzelf op de International Marketing afdeling ontwikkeld heb tot marketeer met een grote interesse in marketing communicatie. Het was ook in die omgeving dat ik samen met mijn huidige business partner Erik van der Zijden (ook actief blogger op Marketingfacts) de kracht van de (nu nog) nieuwe media en met name rich media ontdekte. Na wat experimenteren besloten we in 2007 DigiRedo op te richten, met als doel bedrijven en organisaties te helpen hun communicatie te verbeteren door New Media tools in te zetten. Wij richten ons op zowel op externe en interne communicatie, waarbij vooral laatstgenoemde nogal ondergewaardeerd wordt. Ten onrechte! Met veel succes hebben wij in diverse bedrijven podcasting programma's (audio en video) ontwikkeld voor de interne bedrijfscommunicatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!