De Telegraaf op de iPad

12 maart 2010, 06:39

Er is al veel geschreven over de iPad. Wordt het nu wel of niet een succes? Gaat Steve Jobs wederom de wereld veranderen? Betekent de iPad de redding van de kranten-industrie of niet? Steeds vaker zien we echter signalen dat bedrijven de iPad wel degelijk serieus nemen. Onlangs zagen we een demo van de digitale versie van Wired op de iPad, recentelijk konden we ook zien hoe uitgever Penguin tegen het nieuwe device van Apple aankijkt. En sinds gisteren mengt ook de Telegraaf zich in de strijd.

Wat denken jullie? Ligt de toekomst van de krantenindustrie in het nieuwste apparaat van Steve Jobs?

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Mike van Hoenselaar

    Ik denk dat de markt wel verschuift voor de krantenindustrie. Digitaal lezen wordt steeds meer gedaan. De iPad is zeker een middel waarmee kranten op een vernieuwde manier hun content kunnen aanbieden. Als je de verschillende demo videos bekijkt van de grotere bedrijven dan zie je wel degelijk dat daar ook potentie ligt.

    De mogelijkheid hebben om oneindig in te kunnen zoomen op informatie is geweldig. Ik zie mezelf gemakkelijk de iPad op de bank gebruiken om de krant te lezen. Wil je meer weten van een bepaald artikel dan moet de applicatie op de iPad natuurlijk wel de mogelijkheid hebben om daar meer over te weten te komen.


    12 maart 2010 om 06:59
    Elja Trum

    De Telegraaf is dan niet echt mijn krant, maar als de Gelderlander een abonnement op de iPad aan gaat bieden schakel ik zeker over! Momenteel bieden ze wel een digitale (site) variant, maar die is dan were te laat pas verkrijgbaar (na 8 uur uit mijn hoofd).


    12 maart 2010 om 07:34
    Wouter I

    Goed dat De Telegraaf de potentie van de iPad ook ziet. De demo laat zien dat ze met de multi-mediale kant (doorklikken op filmpjes, foto’s, 3d modellen) duidelijk inspiratie hebben.

    Wat mij betreft hadden ze in concept nog wel een stap verder kunnen gaan: een pagina die qua opmaak en structuur heel veel lijkt op de papieren variant; dan kan creatiever. Kranten als De Telegraaf zouden er goed aan doen om meer te integreren met de rest van de wereld: bijvoorbeeld het delen van artikelen via Twitter, Facebook etcetera, of een zoekfunctie die meer online content over hetzelfde onderwerp zoekt (ook uit andere bronnen) enzo.

    Ook qua user-interface is de huidige iPhone app beter afgestemd op het apparaat. Hopelijk leren ze met de iPad variant hier ook van.

    Tot slot: de echte interessante vraag is: Hoe gaat De Telegraaf hier geld mee verdienen? Advertenties? Apart Abo voor iPad versie? Eenmalige prijs voor App?


    12 maart 2010 om 09:38
    Think

    @Wouter

    Je kan in-app nummers kopen zoals je nu ook al bij de iPhone ziet.

    Je krijgt dus de voorpagina en als je de hele krant wil kost je dat 79 cent. Op zich een prima systeem dat waarschijnlijk de enige redding voor kranten gaat zijn als deze techniek zich gaat doorzetten.

    Maar als je kijkt hoe de iphone de rest van de mobiele wereld met zich heeft mee getrokken komt dit hier ook wel mee goed.


    12 maart 2010 om 10:55
    Luc

    Uitgevers, kijk eens naar Kooaba. Je scant je uitgave en met je mobiel krijg je interactie. Ook tekst scans zijn herkenbaar. Dat is toch eerder een gouden ei dan verwachten dat je doelgroep een ander device gaat aanschaffen.


    12 maart 2010 om 12:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!