Wired gaat digitaal met tablet editie

17 februari 2010, 12:57

“There is a revolution going on right now in the way that people consume journalism.” Creative director Scott Dadich stond aan het hoofd van het tablet-team van Wired; op TED, vorige week in Long Beach, werd een tableteditie van Wired gepresenteerd door hoofdredacteur Chris Anderson himself (zie ook dit artikel over Sports Illustrated). Anderson blogde gisteren over de innovatie op het Wired blog (’The Wired Tablet App: A Video Demonstration’), uiteraard mag een kekke video met genoeg aandacht voor Adobe niet ontbreken. Hieronder de video:

Anderson schrijft:

“What Jeremy and I showed was not a CGI demo or concept — it was running live code with real copy. The content was created in Adobe InDesign, as is the case for the print magazine, with the same designers adding interactive elements, from photo galleries and video to animations, along with adapting the designs so it looks great in both portrait and landscape orientation. This is a departure from the usual web model, where a different team repurposes magazine content into HTML, unavoidably losing much of the visual context in the process. Wired.com is not a re-purposed version of the magazine, but rather an separately-produced news service.”

En ook:

“The point here is that we are entering a new era of media, where we finally have a digital platform that allows us to retain all the rich visual features of high-gloss print, from lavish design to glorious photography, while augmenting it with video, animations, additional content and full interactivity. We’re one of the first magazines to go beyond the concept stage with this, and the demo we showed at TED and in the above video reflects months of real tablet production as we prepare to go live this summer.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Dimitry

    Het ziet er heel cool uit allemaal. Maar ergens denk ik bij mezelf waarom ze een magazine (met inhoudsopgave etc) op deze manier presenteren terwijl je dit ook allemaal op een website kan vinden. Het is nog erg vanuit print gedacht. Eigenlijk moet je denken vanuit dat een website/pc nu eindelijk prettig leest en hoe ga je dat dan vormgeven?


    17 februari 2010 om 19:42
    Peter Luit

    Het gaat niet om denken ‘vanuit’, maar om de nieuwe mogelijkheden om content te verrijken, voor zowel redactionele als commerciële inhoud. Dergelijke devices (met de juiste scherm technologie) maken het lezen van -langere – stukken content plezieriger in vergelijking tot de meeste LCD schermen, daarbij het aspect portable niet te vergeten. Nu nog zijn die apparaten relatief zwaar, binnen een aantal jaren zullen ook meer flexibele vormen te verkrijgen zijn, waarbij de electronica als het ware in de vezels van het scherm is opgenomen.

    Dat redacties mensen voorzien van een inhoudsopgave is niets mis mee, mensen vinden het nog altijd fijn dat een redactie relevante content verzamelt, bewerkt, ordent en publiceert, zoalng het publiek maar meer en meer het gevoel gaat krijgen zelf in control te zijn over de wijze waarop de content geconsumeerd kan worden. Een papieren tijdschrift is dus qua user-interface, look & feel zo slecht nog niet.


    18 februari 2010 om 05:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!