The Beast File: Google

The Beast File: Google

“A company on Steroids, with a finger in every industry.” Dat zegt Andy Grove van Intel over Google. Hieronder een fraaie animatie over het “gevaar” dat Google heet.  Google wil jouw one-stop-shop zijn voor… nou ja eigenlijk alles wat jij belangrijk vindt in je leven. Google wil alles van je weten, wil toegang tot je DNA en je zorggegevens. “If you have something that you don’t want anyone to know, maybe you shouldn’t be doing it in the first place.” Dat zei Google CEO Eric Schmidt onlangs over privacy. Hieronder het filmpje, op YouTube. Een must see voor deze week:

Waarom Google zoveel over je wil weten? Omdat we in de advertising business zitten, zei CEO Schmidt daarover. Klopt. Tijdens het filmpje komen meerdere pop-ups en video-ads voorbij. Toen ik hem net opende in de YouTube omgeving kreeg ik een pre-roll voor mijn neus van Vitaminwater.nl…


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Mooi om te zien hoe ver Google is. Dit zegt waarschijnlijk meer over de andere bedrijven dan over Google. Want wat is de succesfactor van Google? Volgens mij het servicegericht denken (nieuwe economie) in plaats van product denken (oude economie). Waarom zijn veel bedrijven nu pas de omslag aan het maken?

    Een bedreiging: klinkt als weerstand tegen het nieuwe. Want wie klaagt er over de vertragende factoren voor veel bedrijven door alle beperkingen van Microsoft en Exact? In feite willen bestaande ICT partijen de monopoli-positie behouden:en ICT afdelingen hebben de macht, die willen ze houden.

    Google is een serieuze bedreiging: Meer mogelijkheden, op gebruiker gericht, goedkoper (of bijna gratis) en de garantie dat ontwikkelingen elkaar snel blijven opvolgen... Service gericht denken en nieuwe verdienmodellen toepassen.

    Hoe hebben bestaande bedrijven zo lang kunnen blijven slapen? Ik vermoed dat het komt doordat oude verdienmodellen soms nog steeds werken. Ook deze "oude economie-bedrijven" zullen zich écht op hun klanten moeten richten: biedt perspectief en verbaas je klant door verrassende mogelijkheden. Zo moeilijk is dat echt niet, je moet het wel willen...

    Sibren van der Burgt
    Sibren ontwerpt

    geplaatst op
  • Interessant filmpje. En inderdaad het "don't be evil heeft google" al een tijdje laten varen. Ik vind de slogan "be sneaky" beter.

    @sybren Ik denk dat de succesfactor van Google is volgens mij dat ze hyper agressief zijn (amazon heeft daar ook een handje van en op het gebied van fysieke winkels de mediamarkt) De concurrentie wordt gewoon kapot gemaakt door op van alles en nog wat patent te leggen, er veel reclame geld tegen aan te gooien, extreem lage prijzen en als iets groot en populair is dan wordt het direct opgekocht of een "verbeterde" tegenhanger van gemaakt.

    Persoonlijk houd ik niet zo van de term nieuwe economie. Ik denk namelijk dat de essentie van economie is nog steeds de verhouding tussen vraag en aanbod is. Maar dat dit meer onder een marketing strategie valt. En inderdaad in deze is Google anders service gericht dan de conventionele manier van customer intimacy. Al merk ik wel steeds meer van de dubbele agenda (marketing en advertisement) dan vroeger wat ik (en ik neem aan meerdere met mij) als klant niet fijn vind maar daar wordt niet naar geluisterd dus de relatie is wat éénzijdig.

    geplaatst op
  • Lijkt er op dat Microsoft en Google stuivertje wisselen in het digital landschap. Nieuwe economie of niet - vrijheid is in de 21ste eeuw zelf bepalen wat men weet. Mijn oma zei al ... als mensen over iets praten dan zijn ze er mee bezig. Do no evil ... ahum.

    geplaatst op
  • Its all about customer intimacy toch? Doet een bedrijf eindelijk zijn best is het weer niet goed, zelfs al zijn ze er open en transparant onder.

    Vertrouw je het niet, gebruik je toch lekker hotmail en bing.

    nee, lekker google bashen. makkelijk.

    geplaatst op
  • Wat lekker tendentieus allemaal weer zeg. Lekker met z'n allen Google bashen. Kan iemand ook met feiten komen waarmee het kwaad van Google is bewezen; waarmee wordt aangetoond dat een persoon op een of andere manier ernstig is benadeeld door Google?

    geplaatst op
  • @Bas bekijk deze Tegenlicht eens: http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2005-2006/google-achter-het-scherm.html

    geplaatst op
  • @ Diederik. Interessante 'als/dan' documentaire, maar nog steeds (sinds 2005 dus al) geen feiten die aantonen dat Google op welke manier dan ook 'fout' is (geweest).

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.