• Mobile
    wordt gesponsord door

De volgende fase van Social Networking: Mobiel overheerst

De volgende fase van Social Networking: Mobiel overheerst

Online communities, sociale netwerken. Web2.0 toepassingen. Social media. Oude en nieuwe media raken er maar niet over uitgepraat. Iedereen heeft er mening over. Bedrijven besteden veel tijd en euro’s omdat men ‘sociaal’ mee moet doen. Men heeft blijkbaar niets geleerd van de Second Life verkwistingen. “Onderdeel van de discussie moeten we zijn”, al dan niet in een gecontroleerde omgeving. Tsja. Waar kies je voor? Als je een volger wilt zijn, dan sluit je nu inderdaad aan, achter in de rij. Wil je voorop lopen, dan zijn er andere opties.

Als men mij vraagt wat ik onder Social Networking versta, dan antwoord ik: ‘klontergedrag’. Mensen met een gedeelde passie die elkaar vrijwillig opzoeken in een voornamelijk online omgeving, om te delen. En dat is niets anders dan oude wijn in nieuwe zakken. Want die behoefte om te delen, die heeft de mens altijd gehad. Denk aan postzegelbeurzen, correspondentieschaak, cassettebandjes. Voorlopers van Marktplaats, World of Warcraft, Last.fm. Het belangrijkste verschil is de techniek. Die maakt dat alles laagdrempeliger is geworden, die fungeert als katalysator, die geeft een ander belang aan eerdere beperkingen zoals tijd, plaats en complexiteit. En de techniek staat niet stil. Integendeel.

Social Networking krijgt de komende jaren een gigantische boost op ‘mobiel’. Je eigen netwerk in je broekzak. Het apparaat dat je eerder mist dan je portefeuille (wetenschappelijk bewezen). Waar je ook nog mee kunt bellen (schijnt). Maar wat steeds meer jouw Personal Information Device is geworden: 24/7 online, vermenging zakelijk & privé en met steeds meer relevante toepassingen voor smartphones. Recent onderzoek toont aan dat social networking populairder is op mobiel dan op het web. Gartner voorspelt dat in 2013 er meer mensen online via mobiel zullen zijn dan via pc’s.

“Hier ben ik en dit doe ik nu.”
Toepassingen gericht op het ‘nu’. Waar je bent. Wat je doet. Twitter is er groot mee geworden. Heel groot. “What are you doing?” Facebook, Hyves, LinkedIn: allemaal werken ze inmiddels met statusupdates. Wat ben ik aan het doen? En als dat elke keer vanachter een desktop wordt ingevoerd, dan zou het wel eens minder dynamisch en interessant kunnen worden. Juist als je op pad bent, naar die belangrijke sportwedstrijd, dat concert of naar die belangrijke zakelijke bijeenkomst, dan wil je dingen delen. “Kijk mij eens”. Diensten als Foursquare en Gowalla spelen hier goed op in.

Dat zijn voorbeelden waar je zelf de bron van de informatie bent. Met de komst van de iPhone en Android toestellen zijn er daarnaast diverse applicaties geproduceerd die op basis van de GPS functie iets te bieden hebben aan de gebruiker. Denk bijvoorbeeld aan sportregistratiesystemen (RunKeeper, Buddy Runner), Google Sky Map (“oh, dat is dus de Grote Beer”), Layar (Augmented Reality), mash-ups: informatie toegevoegd uit andere bronnen (bijvoorbeeld Buzz in combinatie met Google Maps), reisadvies op basis van werkelijke locatie (9292, Google Maps). Het digitale boodschappenlijstje van Albert Heijn past de volgorde aan gebaseerd op de winkel waar je bent. Slim gebruik van relevante kennis over locatie en inrichting.

En dan weer terug naar Social Networking
De behoefte om te delen, nu, direct, kort, snel. Of: ik wil het nu weten. Wat er waar gebeurt in je digitale vriendenkring. Of wat die digitale camera in een andere winkel kost. Wederom: nu. Want straks doe ik iets anders en dan is het niet relevant meer. De grote spelers (lokaal danwel internationaal) hebben elk hun eigen mobiele applicaties: Facebook, Hyves, MySpace, StudiVZ, LinkedIn, Bebo. In cijfers: er zijn wereldwijd meer dan 141 miljoen social networkers via mobiel. Over 5 jaar zijn dit er naar verwachting 760 miljoen, een vervijfvoudiging. En dat terwijl de groei in mobiele gebruikers slechts zo’n 20% stijgt en het mobiele internetgebruik verdrievoudigt. (bron: eMarketer). Facebook is wereldwijd het grootste sociale netwerk met 400 miljoen gebruikers, 25% maakt al gebruik van de mobiele versie van Facebook. En dit gaat alleen maar meer worden. De grootste groei op online gebied zal de komende jaren in Afrika en Azië te zien zijn. Echter, dat zal niet direct tot uiting komen in de cijfers van Dell of Microsoft. Er wordt daar een stap overgeslagen en direct op mobiel internet overgeschakeld. Gezien de dominantie van Facebook zal het aantal gebruikers van de dienst in ontwikkelingslanden ook stijgen: je bezoekt immers ook liever de kroeg waar het druk is in plaats van het etablissement waar je tegen de barkrukken praat.

De toekomst van Social Networking is dus mobiel
Omdat dit aansluit bij het veranderende gedrag van de mens en bovendien waarde kan toevoegen door real-time relevante informatie te verschaffen uit bronnen die je vertrouwt: je online vriendenkring danwel zelf gekozen software applicaties, vaak aanbevolen door diezelfde digitale vriendenkring. Bovendien vermengt mobiel de online en offline wereld. En dat is juist een van de belangrijkste zaken van een succesvol sociaal netwerk: de combinatie van online en offline. Als Barack Obama niets te melden had gehad op bijeenkomsten, dan was het zo geroemde online netwerk van hem nutteloos geweest. Sterker nog, dan had het zich tegen hem kunnen keren. Twitter is leuker door de Twitterborrels. Last.fm geeft info over komende concerten, afgestemd op mijn luisterprofiel en mijn locatie, plus wie van mijn digitale vriendenkring er ook naar toe gaat. MySpace biedt bands de mogelijkheid via een digitaal podium publiek naar een fysiek podium te trekken. LinkedIn faciliteert de online aanwezigheid van groepen die offline samen komen (zoals ondernemersverenigingen, congresbezoekers).

De komende jaren verschuift een deel van de traditionele wereld naar mobiel: denk ook aan betalingen (meer dan alleen parkeren via sms), muziek onderweg (streaming, on demand), chat in plaats van SMS, meer toepassingen van RFID en Near Field Communication (eindelijk inlossing van die belofte). Aan jullie de keus: voorop lopen, in de rij aansluiten of … de boot missen.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Is het dan ook maar niet een idee om een aangepaste mobiele site voor marktingfacts.nl te maken? De gewone site laadt niet goed p mijn HTC Touch Pro2, waardoor ik elke keer thuis pas de nieuwe berichten kan lezen.

    geplaatst op
  • Waar, interessant.. Zijn er ook cijfers bekend van doelgroepen die minder (mobiel) online zijn? Ik denk aan 50-, misschien 60,-plussers? Ik kan me voorstellen dat (een groot deel van) deze doelgroep niet mee doet aan social media..

    geplaatst op
  • @Martijn die groep heeft het laatste jaar wel een stap gemaakt op dit gebied. Belangrijke reden: communicatie met de (klein-)kinderen. Of zij er in slagen de volgende stap ook te zetten, daar durf ik niet meteen ja op te zeggen. Ik denk het namelijk wel, alleen in een langzamer tempo. Wellicht zijn er cijfers bekend van iPhonegebruik in hogere leeftijdsegmenten. Overigens, door de iconen zou een smartphone zonder veel toeters of bellen prima bruikbaar kunnen zijn i.v.m. oudere toestellen.

    geplaatst op
  • @martijn Hier is een recent beeld van mobiel internet en de bijbehorende leeftijdsverdeling.

    geplaatst op
  • @ Lode Kijk, dat is informatie. Ziet er naar uit dat ouderen nog een grote inhaalslag te maken hebben. Ik kan me wel vinden in de gedachten dat ouderen door hun kleinkinderen betrokken worden bij social meda. De gemiddelde leeftijd van Hyves gebruikers stijgt volgens mij nog wekelijks. Dit zal mede te danken zijn aan de kleinkinderen (aanname).
    Ik ben alleen benieuwd of ouderen de weg naar de iPhone en andere high-end toestellen gaat vinden op korte termijn. Hoewel dit vraagstuk zich natuurlijk vaak herhaalt, kijk naar internetgebruik. Ouderen weten de weg naar het www steeds meer te vinden..

    Hmm, interessante stof.

    geplaatst op
  • Lode, leuk stuk, interessant ook.

    Mooi dat het menselijke bewustzijn door moderne technologie zich lijkt te richten op het NU. (de spirituelen of de Boeddhisten onder ons zullen zich aangesproken voelen...)

    Toch benieuwd. Zie je de Apple iPad ook als een mobiel internet instrument?

    geplaatst op
  • @marcoo weet ik nog niet. Ik denk, met de kennis van nu, dat een iPad wel als mobiel device gebruikt kan worden, als entertainment . Dus ook eventueel voor social media consumptie. Productie kan, maar. .. ik twijfel of je daar dan niet gewoon je mobiel voor gebruikt.

    geplaatst op
  • De mobiel wordt het apparaat wat past in een "hyper-connective" samenleving waar real-time streams de basis is/gaat worden.

    De Fear of Missing Out is zo groot, dat deze behoefte zal gaan groeien, business mogelijkheden zat.
    Veel bedrijven denken nog niet na over een mobiele strategie, of überhaupt het bewustzijn van de implicaties van deze constante 'aanwezigheid'.

    geplaatst op
  • Het is een beetje een zijstap, maar het is "vreemd" om te zien hoe technieken die al lang beschikbaar zijn ineens populair worden. Ik denk vooral aan dat mega-touch screen bij de NOS tijdens de laatste verkiezingen. Die bestaan al sinds eind vorige eeuw, en nu ineens (iPod Touch, iPhone, iPad) is het "hip" om het te gebruiken...

    Terug naar het topic: de mogelijkheden van Layar techniek (enhanced reality) in combi met mobiel en social networks gaat velen het voorstellingsvermogen te boven, maar het is veel dichter bij dan we denken. Om als bedrijf een "follower" te zijn is helemaal niet erg, maar de boot missen mag niet: ieder bedrijf moet ten minste begrijpen wat er de komende twee / drie jaar op consumenten af komt.

    geplaatst op
  • Lode, interessant stuk. Ik geloof zeker in de ontwikkeling anything anywhere. Martijn kik een naar Ruigrok Panel. The next web 2009. Daar zul je veel relevante informatie vinden.

    geplaatst op
  • @Marc @emiel dank voor jullie commentaar. Ja, het is allemaal dichterbij dan de meeste mensen denken.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.