De OV-chipkaart, de Toyota Prius en ketchupverpakking in Bas Blikt

13 februari 2010, 08:59

Deze week was er op Idealize iets nadrukkelijker aandacht voor productinnovatie: geen baanbrekende technologieën, maar subtiele aanpassingen van bijvoorbeeld de ketchupverpakking van Heinz. Of minder subtiel, zoals het geval was bij de overstap op een nieuw OV-betaalsysteem. Niet dat een goede lancering iets garandeert: door een extreme vraag naar de Toyota Prius, zijn er inmiddels fouten gemaakt in het productieproces.

Heinz en Burger King

We raken wel eens geïrriteerd door de mayonaise en ketchup die ze bij de Burger King serveren. In tegenstelling tot McDonalds wordt alles in onhandige knijpzakjes geleverd. Het is geen onvolkomenheid die ervoor zorgt dat mensen niet meer bij de balie van de Burger King staan. Maar misschien is dit toch wat voor ze.

De OV-chipkaart

In Rotterdam kunnen ze er sinds donderdag niet meer omheen: de OV-chipkaart. Het ding staat niet bepaald bekend als een imagobooster voor de overheid. Thinkstyler Jasper van Kuijk zet uiteen waarom.

Toyota Prius

Het product waar de invoering wel redelijk vlekkeloos van verliep, bezorgt een merk nu juist imagoschade: de rem van de Toyota Prius hapert. Op Idealize blikten we even terug op 15 reclames die de auto juist zo goed in de markt hadden gezet.

Luchtcruiseschip

De lancering van dit product zou figuurlijk gezien nog het meest gevaarlijk moeten zijn: een luchtcruiseschip voor de welgestelden. Het concept van het Londense Seymour Powell doet ons herinneren aan ongelukken met zeppelins in het verleden, waar ook rijke lieden in vervoerd werden. Maar anno 2010 zouden we ons daar misschien geen zorgen over moeten maken.

Sebastiaan van Essen
Content Marketing Manager bij -

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!