The Google Facts: Over privacy, research en unicode

9 februari 2010, 07:38

Google heeft zich de afgelopen twee weken behoorlijk rustig gehouden. Op hun eigen blog zijn weinig berichten voorbijgekomen en ook via andere routes is mij weinig nieuws ter ore gekomen. Toch even een korte update van nieuws bij Google. Er zijn behalve deze natuurlijk nog wel een aantal kleine zaken die ook leuk zijn, maar om het leuk te houden heb ik de belangrijkste hieronder genoemd. Desalniettemin hoop ik dat ze de volgende keer wat meer en wat beter nieuws hebben.

25 januari 2010 – Chrome

Een nieuwe versie van Chrome de browser werd gelanceerd. In deze versie is het mogelijk extensies in te voegen en bookmarks te synchroniseren.

27 januari 2010 – privacy principles

In het kader van de internationale data privacy dag heeft Google een aantal richtlijnen opgesteld waaraan zij zich proberen te houden en dus ook vinden dat anderen die met data te maken hebben zich eraan moeten houden.

28 januari 2010 – Unicode

Steeds vaker wordt Unicode gebruikt om webteksten te coderen. Google ziet in haar index dat de hoeveelheid Unicode die gebruikt wordt ten opzichte van andere coderingen zoals ASCII of EUC-KR bijna de 50% nadert. Ter ere daarvan willen ze een feestje gaan houden. Ik meld mezelf bij deze alvast aan ;-).

2 februari 2010 – research awards

5.7 miljoen dollar wordt in totaal uitgereikt aan onderzoekers die op vier verschillende gebieden voor Google een aantal zaken gaan onderzoeken.

“These [Focused Research] awards, totaling $5.7 million, cover four areas: machine learning, the use of mobile phones as data collection devices for public health and environment monitoring, energy efficiency in computing, and privacy.

Ik blijf het jammer vinden dat zoiets altijd alleen kan in de VS, want het zijn wel gebieden waar we hier in Nederland toch ook het één en ander mee doen op diverse universiteiten en hogescholen.”

7 februari 2010 – Super Bowl filmpje

Zondag tijdens de Super Bowl (die we hier niet hebben natuurlijk, zie zeker dit bericht: “Alle Super Bowl commercials van 2010”) werd een nieuw spotje van Google getoond (gisteren al hier op Marketingfacts). Eigenlijk best leuk en een beetje passend in het Valentijnthema.

Verder nog:

Annelies Verhelst
Adviseur digitale toegankelijkheid bij Advies van Annelies

Meer dan 25% van de mensen heeft een beperking. En die worden vrijwel nooit meegenomen in persona's, marketinguitingen, huisstijlen en websites of apps. Daar vind ik wat van en ben daarom adviseur, trainer en projectmanager digitale toegankelijkheid en inclusie bij het bureau Digitaal Toegankelijk. Na ruim 15 jaar ervaring in marketing op het snijvlak met techniek en e-commerce, was het tijd om iets zinnigs te doen met mijn kennis. Schreef ooit twee boeken (Schrijven voor het web en sociale media + Maak van je webwinkel een succes) en was eindredacteur Marketingfacts Jaarboek 2012. Ik ben ook nog steeds in te schakelen als freelance adviseur strategische marketing.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!