PEW: Alles over jongeren en internetgebruik

PEW: Alles over jongeren en internetgebruik

Mp3 speler bezit. Game devices. Mobiel internet gebruik vs. desktop pc gebruik. Wireless via laptops online gaan. Online aankopen. Het bouwen van websites en het posten van comments op blogs. Facebook en Twitter gebruik. Content creatie, blogging, bezoek aan virtuele werelden. Dit rapport van PEW ‘Social Media & Mobile Internet Use Among Teens and Young Adults’ (pdf, hier omschrijving) staat stampvol met facts en figures over bovenstaande onderwerpen. Hieronder het rapport op Slideshare en enkele ontwikkelingen en feiten uit het onderzoek van PEW. Het zijn er maar een paar…

Social networks en blogging

  • In vergelijking met 2006 blogt in december 2009 nog maar 14 procent van de tieners in de VS. Dat was 28 procent.  ‘Youth may be exchanging ‘macro?blogging’ for microblogging with status updates.’ Eén op de tien volwassenen blogt, en dat percentage is al een paar jaar gelijk.
  • 73 procent van de online Amerikaanse tieners gebruikt social networking sites. In november 2006 was dit nog 55 procent, in februari 2007 was dit 65 procent.
  • 47 procent van de volwassen online populatie in de VS gebruikt social networking sites, dat aantal is gestegen van 37 procent in november 2008.
  • Facebook is het meest populaire social network onder volwassenen. 73 procent heeft een account, 48 procent zit op MySpace en 14 procent heeft een LinkedIn profiel.

Twitter

  • 8 procent van de internetgebruikers tussen de 12 en 17 jaar gebruikt Twitter. Ter vergelijking: 66 procent verstuurt of ontvangt sms, 62 procent gaat online voor het opzoeken van nieuws.
  • 10 procent van de internetgebruikers tussen de 14 en 17 gebruikt Twitter. Tussen de 12 en 13 jaar ligt dat percentage op 5 procent.
  • 19 procent van de volwassenen gebruikt Twitter of een andere vorm van social status updating. Een derde van de populatie tussen de 18 en 29 jaar schrijft of leest social status updates.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Matthijs, zijn de resultaten één op één over te nemen voor de NL'se 'teens en young adults'? Blijft natuurlijk een 100% Amerikaans onderzoek.

    geplaatst op
  • @Remco: Sowieso niet per definitie (dat mag eigenlijk nooit met dit soort onderzoeken). Maar ik denk wel, dat de VS markt een voorspellend karakter heeft op wat er hier gaat gebeuren of allang aan het gebeuren is. Probleem is: ik zie dit soort grootschalige, uitputtende onderzoeken puur NL based niet zo erg vaak voorbij komen. Daar zou ik liever over schrijven, natuurlijk. We kijken voor onderzoek toch vaak naar de VS: de markt is er groter, en datzelfde geldt voor de budgetten.

    geplaatst op
  • @Remco @Matthijs: Er zijn wel degelijk grootschalige Nederlandse onderzoeken. Een paar maanden presenteerde Qrius bijvoorbeeld het onderzoek 'Jongeren 2009'. De complete rapportage is niet openbaar beschikbaar, maar daaruit blijkt o.a. dat van de Nederlandse 15-19-jarigen 4% wel eens twitter.com bezoekt, 9% wel eens gebruik maakt van mobiel internet, 94% e-mailt, 72% online games speelt en 42% dagelijks op YouTube komt. En dat een behoorlijk grote groep níet dagelijks op internet zit, want er is nog meer in het leven. ;)

    In dit kader zijn bijv. de rapporten 'Jongeren, nieuwsmedia en betrokkenheid' (pdf) en 'Generation M2: Media in the Lives of 8- to 18-Year-Olds' (pdf) nog relevante toevoegingen (ik blogde er respectievelijk hier en hier over).

    geplaatst op
  • @Dennis: Thanks! Rapport van Qrius in 2007 wel gezien ;) Dit jaar kennelijk gemist. Maar vind je nu echt, dat deze onderzoeken die we niet eens allemaal volledig kunnen inzien, zijn te vergelijken met de grootschaligheid van PEW? Als ze bij Qrius in een presentatie zeggen "Internet op mobiel: gebruik groeit langzaam" dan heb ik liever harde stats....

    geplaatst op
  • Of misschien ben ik een luie blogger aan het worden ;)

    geplaatst op
  • @Matthijs: In de VS worden enorme fondsen beschikbaar gesteld voor dit soort projecten (de MacArthur Foundation bijv. trekt 50 miljoen dollar uit om te onderzoeken hoe technologie kinderen beïnvloedt), en zo'n beetje alles wordt openbaar/gratis gepubliceerd. Natuurlijk is dat niet te vergelijken met de Nederlandse situatie (hoewel o.a. Mijn Kind Online e.e.a. op dit vlak doet), en zeker niet bij commerciële partijen wiens broodwinning het is. Wie het databestand van Qrius afneemt, kan zelf de 'harde stats' draaien voor doelgroep en onderwerp naar keuze. En aangezien het onderzoek vaker is uitgevoerd, is ook een ontwikkeling in de tijd schetsen.

    Of eh... misschien volg je niet de juiste bronnen. ;)

    geplaatst op
  • Nou, Dennis, dan denk ik dat ik goed zit. Ik snap de NL beperkingen heus wel. Het gaat mij hier om trends, daar proberen we over te schrijven op Marketingfacts. Als we hier in NL daarin gehinderd worden door partijen als Qrius die graag geld willen verdienen, dan ga je over de grens heen kijken.

    geplaatst op
  • @Matthijs: Da's te kort door de bocht. Een balans zoeken tussen openbare en betaalde data vind ik iets anders dan 'hinderen'. Met de info die beschikbaar is, zijn wel degelijks trends te beschrijven. Bloggers die niet lui zijn en iets dieper willen graven, tenminste. ;)

    geplaatst op
  • @Dennis: Over dat "lui" ben ik nog aan het nadenken.... Het is natuurlijk veel gemakkelijker om VS onderzoek erbij te pakken. Het is sneller, ik hoef niemand van een of andere pr-afdeling te mailen en ik hoef geen "je-mag-maar-een-plaatje-gebruiken" en "je-mag-maar-twee-quotes-citeren" afspraken te maken. Ja, dat kost tijd, en ja, daar erger ik me kapot aan want er moet nogal veel en er moet nogal veel snel. Komt bij, dat we hier op M! natuurlijk over meer schrijven dan alleen jongerentrends, en dat de aandacht verdeeld moet.

    Maar...ik roep altijd tegen mensen die oldschool zeggen dat mensen heus wel weer kranten gaan lezen als ze eenmaal getrouwd zijn en kinderen hebben dat ze goed moeten kijken naar wat er bij jongeren aan de hand is omdat ik geloof dat jongerentrends een voorspellend karakter hebben op toekomstig mediagebruik (ik digg, en dat weet je, de "Wet van de navelpiercing" van Henk Blanken). Dus misschien wel meer aandacht hiervoor, met wat meer moeite voor NL research. Maar omdat ik er nog niet helemaal uit ben of ik "lui" ben: Heb jij geen zin om dit hier op te pakken ;)

    geplaatst op
  • @Matthijs: Haha, jij opperde zelf dat je misschien wel lui bent, niet ik hè!? Maar ik snap wat je bedoelt, loop daar zelf ook tegenaan. Ik zal deze uitdaging oppakken, mooi onderwerp voor mijn pagina in MarketingTribune. Keep you posted.

    geplaatst op
  • Ter info. Inmiddels staat een analyse van de situatie in Nederland online op Young Marketing.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.