Wat gaat Brian Hirman doen met Forventures?

26 januari 2010, 06:17

Brian Hirman is de ex-baas van Isobar Nederland. Hirman kondigde eind vorig jaar zijn vertrek aan om tijd te maken voor het gezin en zich te bezinnen op een carrière buiten de bureauwereld. Gisteren meldde Hirman dat hij samen met Vincent Kouwenhoven eVentures Africa Fund (eVA Fund) is gestart: een investeringsfonds gericht op digitale mediabedrijven in Afrika. Ook meldde Hirman dat hij start met Forventures: met dat bedrijf wil hij samen met technische ontwikkelclub RB2 investeren in digitale businessconcepten. Een gesprek over Forventures, over tijd maken voor het gezin, ‘bureaubaasje’ zijn en de heilige graal van verdienmodellen op internet. Hirman: “Businessplannen die over 5 jaar pas zwarte cijfers zien, zijn niet meer van deze tijd…”

Brian Hirman, ex-Isobar NL. Je werd nét niet mediaman van het jaar, bent per 1 januari officieel weg bij Isobar en ging ‘tijd maken voor het gezin’. Lukt dat, is het al tijd om terug te kijken?

Hirman: “Nou, nu al terugkijken zou wel wat erg snel zijn…. Ik weet wel dat ik het drukker heb dan ik van te voren had verwacht. Maar ik moet zeggen dat het ‘tijd maken voor het gezin’ wel prima lukt. Ik heb overigens nooit gezegd dat ik ‘niets’ ging doen. Ik wilde alleen van de dagdagelijkse druk en operationele verantwoordelijkheden af. Die situatie is er niet meer en ik wil dat eigenlijk wel graag zo houden. In termen van ‘tijd’ maak ik misschien wel net zoveel uren als voorheen. Maar in termen van ‘flexibiliteit’ is het een heel ander verhaal als de afgelopen 19 jaar. Ik bepaal mijn agenda volledig zelf (iets wat mij met de beste wil van de wereld als bureaubaasje nooit is gelukt), hetgeen betekent dat ik nu opeens de kinderen naar school kan brengen, dagen thuis werk wanneer ik dat wil en (uitzondering daargelaten) elke dag gewoon op tijd thuis ben om met het gezin te eten, met huiswerk te helpen en de kids in bed te stoppen.”

Wat zijn precies je plannen met Forventures? Wat ga je doen, in de praktijk? Zijn jullie een business kweekvijver?

“Ik heb Forventures opgericht samen met rb2, een bedrijf dat maatwerk internet en mobiele oplossingen ontwikkelt. rb2 heeft vestigingen in Nederland (technisch projectmanagement) en China (waar ze 30 programmeurs in dienst hebben) Forventures is opgericht met als doel het investeren in en ontwikkelen van nieuwe digitale businessconcepten. Ik loop weleens ondernemers tegen het lijf met goede digitale businessideeen, maar die niet de middelen hebben om het daadwerkelijk te bouwen.

“Afhankelijk van de businesscase kunnen we dan met Forventures helpen het plan te realiseren, door de technische realisatie ervan in te brengen in ruil voor een belang in de nieuwe venture. Mijn rol bestaat uit het vinden en beoordelen van de businesscases en –bij daadwerkelijke realisatie- de ondernemer helpen met de business- en marketingplanning en het inzetten van mijn zakelijke netwerk. Je zou kunnen zeggen dat we een soort van incubator zijn. Daarnaast hebben we vanuit Forventures zelf ook eigen businessideeën, die we in samenwerking met rb2 willen realiseren en op de markt brengen.”

Wanneer geloof jij in een businessidee? Waar moet een goed idee aan voldoen, in 2010?

“Dat is wel een hele brede vraag. Ik denk dat het van diverse factoren afhangt. Belangrijk is wie achter het idee zit. Zijn het mensen met de juiste passie en drive, maar ook met voldoende realiteitszin? Want te vaak ontbreekt het laatste. Een beetje opportunisme is goed, maar soms…. Verder geloof ik dat goede proposities strategisch rekening houden met de manier waarop je klanten of potentiële klanten met jouw concept of product aan de haal kunnen gaan. Want de realiteit van de dag voor ondernemingen is dat transparantie essentieel is en de macht van de klant je business kan maken en breken. Tenslotte moet een goed idee binnen een overzichtelijke periode zichzelf financieel kunnen bedruipen. Businessplannen die over 5 jaar pas zwarte cijfers zien, zijn niet meer van deze tijd. Wie weet hoe de wereld er over 5 jaar uitziet, met de snelheid waarin alles zich ontwikkelt?”

Welke trends signaleer jij in de verdienmodellen op internet. Waar ligt volgens Brian Hirman de heilige graal?

“De sleutel ligt wat mij betreft bij slimme commerciële samenwerkingen tussen complementaire partijen. De tijd dat bedrijven denken alles maar zelf te kunnen doen (een paar uitzonderingen en Google daar gelaten) zou toch echt voorbij moeten zijn. Steeds meer zie je revenuesharing modellen ontstaan tussen partijen die aanpalende diensten verlenen. Ze delen klantpotentieel en ook de business die hieruit voortkomt wordt gedeeld. Wij binnen Forventures hebben afgelopen week de soft launch gevierd van Starteenwinkel.nl. Qua product vergelijkbaar met Mijnwinkel.nl, maar we zullen de markt op een andere manier gaan benaderen door slimme samenwerkingen aan te gaan en andere revenue mogelijkheden aan te boren. Dat zal de komende maanden duidelijk worden. Binnen dit kader vind ik bijvoorbeeld het Australische Moluko.com een interessant model. Die gebruikt Facebook optimaal door hun webwinkel software relevant te maken voor de Facebook klanten.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!