In-Stat voorziet meer dan 500 miljoen “connected devices” per 2013

23 januari 2010, 13:18

In een eerder deze week gepubliceerd rapport van In-Stat (onderdeel van Reed Elsevier) stelt het gerenommeerde Amerikaanse marktonderzoeksbureau, dat er binnen 3 jaar wereldwijd meer dan 500 miljoen consumenten electronica producten met een netwerk of internet – aansluiting, in de markt zullen staan. Hierbij moet men dan denken aan o.a. settop boxen, DVD- en media spelers, PVR’s en DVRs, digitale TV’s, Blu-ray spelers en game consoles. Op dit moment beschikt wereldwijd één op de vijf breedband huishoudens over tenminste één zo’n apparaat met internet connectie, terwijl dat in 2013 zal gelden voor de helft van alle breedband huishoudens in de wereld.

Gezien het feit dat de meeste producten in de westerse landen worden weggezet, verwacht In-Stat, dat ieder huishouden met een breedband aansluiting, binnen 5 jaar een dergelijk apparaat zal hebben en gebruiken. Het moge duidelijk zijn, dat dit grote gevolgen zal hebben voor de TV- en omroepwereld zoals we die nu kennen. Minister Ronald Plasterk stelde, begin dit jaar nog, dat de conversie van TV en internet eraan zit te komen en dat na de komende concessieperiode van 5 jaar, per 2016 de boel op de schop gaat.

Deze boodschap aan Hilversum en politiek Den Haag, impliceert dat de politieke partijen hun nieuwe mediaplannen voor de 2e Kamer verkiezingen van volgende jaar (of eerder)zullen moeten afstemmen op dit veranderende scenario. De onderzoeksresultaten van In-Stat en vele van hun collegae geven echter aan dat de veranderingen veel sneller intreden dan door de Minister van OCW wordt gesteld. Onderstaande grafiek toont de spectaculaire groei van het aantal internet-connected consumenten electronica (CE) producten ten opzichte van het nog immer snel groeiende aantal breedband aansluitingen.

Met name de toename van het aantal CE producten met een internet connectie, is de oorzaak van de snelle wereldwijde opkomst van Over-The-Top TV diensten, waardoor de consument een steeds grotere controle over het televisie aanbod krijgt . Terecht wijst Plasterk erop dat de kijker straks zelf zijn eigen TV programmering zal bepalen en dat de omroepen zich minder zullen moeten toeleggen op lineaire TV programmering.

In-Stat verwacht dan ook dat het palet van aanbieders van TV diensten zal gaan veranderen en dat de positie van de kabelaars in de toekomst minder dominant zal zijn. Daarentegen zie je, vooral in de Ver. Staten, nu al, dat de grote kabel TV bedrijven hun aanbod meer en meer afstemmen op de veranderende consumenten vraag .

Het is dan ook enigszins verbazend om te zien dat KPN (via Digitenne en KPN Interactieve TV) nog steeds streeft om haar marktaandeel als aanbieder van lineaire TV, te vergroten. De bestaande Nederlandse kabelaanbieders, zoals Ziggo en UPC lijken mij dan ook beter gepositioneerd, om via hun 3-play diensten, in te spelen op het veranderende medialandschap en als zodanig hun marktpositie als internet provider te versterken. De invasie van connected TV producten leidt er bovendien toe dat een nieuwe generatie TV aanbieders lijkt op te staan en wel de producenten van TV toestellen. De introductie van Philips Net TV vorig jaar was niet bepaald een succes, maar een aantal van Philips’ soortgenoten schijnt, gezien de reacties van pers en consumenten, wel de juiste marktontvangst te krijgen.

Met name het TV Widget concept, dat zowel in Nederland als internationaal door Metrological en Intel wordt uitgerold, stelt “electronica- moguls” en content eigenaren in staat om onafhankelijk van de traditionele TV aanbieders rechtstreeks diensten te leveren aan de consument. Niet alleen de manier waarop televisie programma’s worden aangeboden geconsumeerd, zal veranderen, maar ook de wijze van adverteren. De grote vraag is dan ook hoe de advertentie wereld zal reageren op deze dramatische veranderingen?

Adverteerders worden terecht steeds veeleisender en dringen aan op meetbare resultaten, waardoor media bestedingen kunnen worden verantwoord. Door het veranderende kijkgedrag zal het dan nog moeilijker worden om de juiste doelgroep te bereiken en zal de roep om geavanceerde advertentie modellen, steeds groter worden.

The way in which we are communicating is changing rapidly and since we are all consumers, we are all part of this changing world. Marketing- and media strategies will have to be re-written, so let's sharpen our pencils and get the show on the road. http://www.linkedin.com/pub/dir/john/goedegebuure

Categorie
Tags

4 Reacties

    venturo

    Leuk stuk, huishoudens worden binnen 5 jaar aangesloten op een multidmedia en service hub waardoor connectivieit een stuk eenvoudiger wordt. Grote ISP’s -met de nadruk op groot- zijn hier erg ver mee…..


    24 januari 2010 om 19:55
    ramon zomer

    Deze preek voor eigen parochie begint wel een beetje op te vallen. Dat Marketingfacts zich leent voor dit soort promo’s is geen probleem maar zet er dan gewoon advertorial boven toch?


    25 januari 2010 om 15:17
    mgvandenbroek

    @Ramon Zomer: Over welke eigen parochie gaat het?


    25 januari 2010 om 18:12
    Latesha

    Exneellct blog here! Also your website loads up very fast!What web host are you using? Can I get your affiliate link toyour host? I wish my website loaded up as fast as yours lol


    25 april 2016 om 23:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!