Diensteninnovatie - Jouw mening + Prijsvraag

Diensteninnovatie - Jouw mening + Prijsvraag

Diensteninnovatie is hot in 2010. Na de overheid vorig jaar (tijdens de Innovation Lecture 2009) en 10 jaar intensieve aandacht vanuit de wetenschap is diensteninnovatie nu ook in het bedrijfsleven steeds meer in zwang. Dit is eigenlijk heel raar, waar productinnovatie een zeer volwassen wetenschap en ook praktijk is, met vele goede voorbeelden echt een drijver van innovatie in Nederland (hoewel het natuurlijk altijd beter kan) weten we nauwelijks hoe diensteninnovatie (diensten leveren 80% van onze werkgelegenheid) het best moet. Tijd om hier verandering in te brengen! Graag met jouw hulp, waar wij je weer voor belonen…

Wij zijn erg benieuwd hoe goed we hier in Nederland nu zijn in diensteninnovatie en wat effect heeft op succesvolle diensteninnovatie. Jij kunt ons daarbij helpen door, heel simpel, mee te doen aan ons onderzoek. Het hele onderzoek kost je ongeveer 15 minuten, en met je bijdrage maakt je kans op de boeken Branchmarking (6x) en Ga Vreemd! (6x), je helpt dienstinnovatie in Nederland verder en krijgt de resultaten van het onderzoek toegestuurd. Een samenvatting van het onderzoek publiceren we hier.

Prijsvraag
Om het voor (trouwe) MarketingFacts lezers nog interessanter te maken mee te werken, beloon ik de vier meest originele reacties die voor vrijdag 17:00 in de comments hieronder zijn gegeven (die de enquete normaal hebben ingevuld natuurlijk) elk met een kopie van het boek Branchmarking: over inspiratie, ideeen & innovatie.

In de enquete stel ik een vraag over de fases van een typisch diensteninnovatieproces, welke fase (die er nog niet staat) zou hier zeker nog bij moeten, en waarom?

Start het onderzoek!

Succes en bedankt!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Een moeilijke prijsvraag blijkt :-)

    geplaatst op
  • Als ik de enige blijf, win ik ze dan alle vier?

    Een andere fase, een hele belangrijke in mijn mening is de evaluatiefase, waardoor ook effectief leert van vorige innovaties. Dat zal in de theorie wellicht niet belangrijk zijn met al die grote Amerikaanse bedrijven waar ze het meestal op testen, maar juist kleine bedrijven moeten effectief zijn.

    geplaatst op
  • Diensteninnovatie komt gelukkig meer in de schijnwerpers te staan. Wat ik nog steeds mis in de (helaas nog weinige) literatuur die verschijnt, is een heldere 'designaanpak' voor diensten. Uiteindelijk zijn ook diensten 'fysiek'. We komen dagelijks met diensten in aanraking, bvb mensen, sites en noem maar op. En waar productinnovaties uitvoerig getest worden, is dat bij diensten vaak erg gebrekkig. Ik kom in ieder geval weinig bedrijven tegen die ook bewust de daadwerkelijke dienstverlening innoveren. Ok, er worden wel tevredenheidsonderzoeken gehouden, maar die leiden zelden tot innovatie, hoogstens tot wat veilige aanpassingen en verbeteringen. Ik ben benieuwd naar de uitkomsten!

    geplaatst op
  • @Sjoerd,

    Wat zou je met die vier boekjes gaan doen Sjoerd?

    @ Liebeth
    Je zou dus een soort designfase missen? Ik neem je reactie mee..

    geplaatst op
  • @liesbeth Wellicht ken je het al maar het onlangs verschenen boek van Tim Brown -Change by Design- is een van de betere boeken op dit vlak wat mij betreft. Op deze blog vind je een uitgebreidere lijst met boeken.

    Daarnaast hebben wij (31Volts) in het kader de innovation lecture een boek gemaakt waarin we juist in zijn gegaan op Service Design. De pdf van het boek kun je hier vinden. Hoor graag wat je er van vindt!

    geplaatst op
  • Prijswinnaars bekend!

    Nog even een reactie van mijn kant, Sjoerd en Liesbeth, jullie ontvangen elk een kopie van het boek Branchmarking! Bellen jullie mij even, het nummer kun je hier vinden: http://www.sixfingers.nl

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.