Frank Meeuwsen over Bloghelden

19 januari 2010, 12:11

Het ene boek van een internetfetisjist/ goeroe is nog niet aan een herdruk toe of de tweede internetfetisjist/goeroe dient zich alweer aan met een boek. Frank Meeuwsen legt op dit moment de laatste hand aan “Bloghelden”, een boek over de geschiedenis van de Nederlandse blogosfeer (tot ongeveer 2006). Meeuwsen, bekend als brand director van Rhinofly, geestelijk vader van Frank-ly en blogger op onder meer Lifehacking.nl, DutchCowboys en hier op Marketingfacts, doet het nu dus op papier. Een gesprek over bloggen, de toekomst ervan, de hype-parallel met Twitter en de professionalisering en commercialisering van blogs. Hieronder de video:

Boek

Het boek ligt nog niet in de winkel en is nog niet eens af, maar het is al wel te bestellen bij Selexyz. Meeuwsen gaat voor professionele opmaak, het moet er goed uit zien, dit wordt niet het zoveelste businessboek. Ik ben benieuwd…

De NL blogosfeer

Veel van de geschiedenis van de Nederlandse blogosfeer is niet meer vindbaar op internet. Het leek Meeuwsen een goed idee om die geschiedenis in kaart te brengen. Vanaf het punt dat Meeuwsen met zijn geschiedschrijving stopt, is de échte commercialisering van de blogs begonnen. Meeuwsen: “De blogs zijn in de beginjaren de voedingsbodem geweest voor de professionalisering die je nu ziet. Flabber was in Nederland de eerste die met banners op weblogs begon.”

Twitter vs blogs

“Wat je nu leest over Twitter, las je begin jaren ‘00 over weblogs. Het is echt niets nieuws. Ook het idee van die Twitterborrels is niet nieuw. Dat gebeurde al in 1998 met de eerste virtuele instuif, georganiserd door ALT 069. Blogs hebben nog steeds bestaansrecht of hebben in ieder geval de ruimte om de diepte in te gaan en meerdere kanten van een zaak te belichten. Twitter en blogs staan naast elkaar.”

Informatie overload

Henk Blanken is op zijn blog een mooie serie artikelen aan het schrijven over de informatie crisis. Idee: we delen met te veel mensen te weinig informatie met iedereen, maar alleen met een selecte groep. Meeuwsen: “Het gaat niet om informatie-overload, maar over filter failure. De filters zijn nog niet goed genoeg. Blogs zijn altijd een filter geweest; de eerste blogs waren de curators van het web. We moeten er mee leren leven, maar dan met betere filters.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Koert J.

    correctie: het is alt0169 i.p.v. alt 069!


    19 januari 2010 om 13:31
    mgvandenbroek

    @Koert J.: Dank, ga ik wijzigen! Had het nog even willen Googlen, maar voila: vergeten.


    19 januari 2010 om 13:40
    Luc van Poelje – NewMarCom.com

    Boeken renderen beter dan Blogs en maken je (onterecht) een autoriteit! Geweldige marketing dus ;-).


    19 januari 2010 om 13:58
    mgvandenbroek

    @Luc: Zozo. Maar kunnen blogs ook goed zijn voor je autoriteit? Ik weet trouwens zeker dat het er ook bij boeken maar vanaf hangt wát je dan schrijft. Ik kan me een bepaalde discussie over een handboek over marketing nog voor de geest halen. Of dat goed is geweest, ik twijfel er aan.


    19 januari 2010 om 14:01
    Luc van Poelje – NewMarCom.com

    Ja, uiteraard kan dat ook. Met de reacties en de snelheid van het medium is het wel een ander verhaal en een autoriteit worden doe je natuurlijk op basis van inhoud.

    Ik vindt het vooral opmerkelijk dat er veel boeken verschijnen over online “vakgebieden”.

    Het is het vermakten van kennis (via boeken) in tegenstelling tot het meer uitdragen van die kennis via bijv blogs.


    19 januari 2010 om 14:21
    Luc van Poelje – NewMarCom.com

    En uiteraard heel veel succes toegewenst Matthijs!


    19 januari 2010 om 14:25
    punkey

    Ja, Meeuwsen hier! 🙂 Matthijs, dank voor de tijd en aandacht aan Bloghelden. Grove fout inderdaad, het is natuurlijk alt0169.

    @Luc ik had vandaag toevallig hetzelfde gesprek over het verschijnen van boeken over online vakgebieden. Naast het feit dat ik het gewoon leuk vind om een boek te maken is er voor mij ook een ander reden aan het ontstaan. Ik merk door mijn zoektochten en gesprekken dat deze geschiedenis verdwijnt. Dat is een paradoxaal gegeven. We kunnen in bibliotheken en archieven de geschiedenis van eeuwen terug nog in boeken terugvinden en -lezen, maar wat de afgelopen 10 jaar op Internet in Nederland is gebeurt dreigt te verdwijnen onder een almaar groeiende stroom van meer bits en bandbreedte. Daarom vind ik het nodig om in elk geval een deel van die digitale geschiedenis op een andere manier nog te ontsluiten.

    Ik ben het trouwens niet eens met je opmerking dat schrijvers hun kennis niet via weblogs uitdragen. Kijk naar de recente publicaties van Erwin Blom, Indira Reynaert, Erno Hannink, Patrick Petersen e.a. en vrijwel alle boeken worden vergezeld van een blog. Ook Bloghelden is digitaal al aanwezig, maar inderdaad, bij de loodgieter lekt het het hardst. Die blog wordt te weinig geupdate, evenals de wiki. Maar reken er op dat bij verschijnen van het boek er online ook het nodige te vinden zal zijn!


    19 januari 2010 om 19:20
    onlinemarketeerTV

    Mooi initiatief. Klinkt als een boek vol ervaringen en zal prettig lezen. Bloggen heeft -op dit moment meer dan corporate gepushte SEO- een erg sterk effect op SEO. Dat moeten wij niet vergeten.

    Met de blog die wij aan het Handboek Online Marketing hebben gehangen gebruiken wij het bloggen als extra update en als bijlage. Ook openen we daar de relevante discussie over het boek ‘out in the open’. Met 400-500 unieke bezoekers per dag lijkt het te werken en boeien wij met een blog de lezers een boek. Crossmedial-boek-marketing?


    27 januari 2010 om 14:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!