Rondvraag: Waarom adverteert Google zich suf om Chrome te promoten?

Rondvraag: Waarom adverteert Google zich suf om Chrome te promoten?

Afgelopen weekend zag ik de zoveelste uiting van Google om hun browser Chrome te promoten. Via print, online en outdoor word je bestookt met deze campagne. De opzet van opvoeden dat er een beter internetprogramma is en aanzetten tot installeren en gebruiken lijkt de essentie, maar welk ‘snode plan’ denk jij dat deze grootmacht heeft op iets langere termijn? Daarom deze rondvraag, waarbij ik erachter probeer te komen wat het grote plan van Google is met hun introductiecampagne van Chrome.

Mijn suggesties:

  • Een browser neerzetten die goed werkt, tegenover met name Microsoft Internet Explorer.
  • Een programma laten installeren dat vlekkeloos werken van Google Docs, Google Agenda, Google Analytics, Google Wave etc. mogelijk maakt.
  • Chrome wordt het programma waarbinnen Google OS straks gaat functioneren.

... nu jullie


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 62 reacties op dit artikel

  • Ik gebruik Google Chrome al. Vandaag ging ik naar Youtube en werd mij via een advertentie gevraagd of ik Google Chrome wil installeren? Terwijl ik al surf in Chrome :o

    geplaatst op
  • Ik denk het laatste. Chrome OS lijkt veel op Chrome en om mensen er aan te laten wennen en ze straks makkelijk te laten overstappen proberen ze nu al veel naamsbekendheid te krijgen.

    geplaatst op
  • Wat zijn ze met Google OS van plan? De concurrentie aangaan met MS en Apple? Is dat niet iets te enthousiast?

    geplaatst op
  • Ik vind dat Google in het verleden al vaak genoeg duidelijk heeft gemaakt waarom ze dingen doen. Ze willen meer geld verdienen. Dus ik gok dat ze een briljante manier van reclame integratie in Chrome hebben bedacht, maar eerst marktaandeel willen opbouwen.

    geplaatst op
  • Google probeert op deze manier (volgens mij) het internetgedrag van iedereen te beheren.
    In ieder geval kunnen zien wat wij doen op het internet.
    Dit bleek ook al met de nieuwe "Google Phone", The Nexus One. Als je hiermee gaat browsen, dan WEET Google wat je hebt bekeken, hoe lang, wanneer, noem maar op.
    Dat zal met Chrome niet veel anders zijn.

    Niemand kan om Google heen, en dat willen ze straks versterken.

    (maar ik kan er natuurlijk ook naast zitten...)

    geplaatst op
  • Wat mij opvalt, maar ik kan me evrgissen, is dat deze campagne vooral voor reizigers bedoelt is.
    De Abri's hangen bij stations (grote bij Amsterdam Centraal), langs de weg of in kranten.

    Zou het kunnen zijn dat ze hiermee de netbook generatie willen bereiken? Wanneer iedereen platgegooit wordt met het woord Google en het logo van Chrome zien ze een duidelijk verband met Chrome OS wanneer die gelanceerd wordt.

    geplaatst op
  • Optie 1 valt voor mij al af. De browser op zichzelf genereert voor Google namelijk geen inkomsten, toch? Ik neig eerder naar optie 2.

    Wat ik vooral apart vind is dat een online bedrijf als Google ook zoveel investeert in in offline reclame, gezien de vele abri's etc. Is dat juist niet een beetje tegen hun eigen idealen?

    geplaatst op
  • Het is een dure campagne, maar heel erg heb ik me er niet over verbaasd. Via Chrome is Google concreet aanwezig op de computer van zijn gebruikers. Dit biedt zoals hier al wordt genoemd voordelen zodra er een Chrome OS geïntroduceerd wordt.

    Een ander belangrijke reden is denk ik de volgende. Google heeft al jaren contracten met browsermakers zoals Mozilla om Google bij installatie als standaardbrowser te hanteren. Hier gaat budget in zitten en Google is in zekere mate afhankelijk van deze partijen. Hoe meer mensen de Chrome-browser gebruiken, hoe meer invloed Google heeft op de standaardbrowser die de gemiddelde gebruiker voorgeschoteld krijgt bij installatie en hoe minder afhankelijk men is van andere partijen.

    Ten slotte zijn de verouderde technieken van met name Internet Explorer een blok aan het been van Google bij de introductie van nieuwe applicaties zoals Google Wave. Met een eigen browser heeft Google ook een vinger in de pap wat betreft de technische specificaties waarmee mensen over het web surfen.

    Uiteindelijk zal de beste ervaring van Google-diensten in Google Chrome het beste verkoopargument zijn voor deze browser. Om revolutionaire stappen te zetten (zoals overgang naar HTML5) heeft Google echter wel een flinke user-base nodig. Alle first movers zitten inmiddels al bij Chrome of houden het bij FireFox of Safari. Dit is dus een goed moment om het grote publiek vast bekend te laten worden met Chrome.

    geplaatst op
  • @DannyK22: Dit zijn nu eenmaal plaatsen waar je buitenreclame vindt. Of heb jij om die theorie te ondersteunen voorbeelden van plaatsen waar Google juist niet adverteerde in de openbare ruimte?

    De 'netbook generatie' is een belangrijke doelgroep. Dat deze mensen relatief veel in aanraking komen met deze uitingen is voor Google vooral een mooie bijkomstigheid. Maar zo lang minder dan 5% van de reizigers in de trein een laptop op schoot heeft geloof ik er niet in dat deze dure campagne alleen op de 'netbook generatie' (als die bestaat) is gericht.

    Kort geleden had Microsoft een grote campagne met de zoekmachine Bing. Dat Google nu terugslaat met een campagne om een browser (en toekomstig OS) te promoten onder het grote publiek is dus niet zo vreemd.

    geplaatst op
  • Google zaal heel bewust bezig zijn om de naamsbekendheid van Chrome een stuk te verhogen. Dit draagt natuurlijk bij aan de naamsbekendheid van Chrome OS, dus ik denk dat het een goede zet is.

    geplaatst op
  • Ik denk all of the above... and beyond.

    Ik heb me eerder ook al verbaasd over deze offline campagne (zie http://bit.ly/6K8NT6). Het meest opvallende aan de campagne vind ik dat ze adverteren met een nieuwe browser, terwijl Google in een eigen onderzoekje hebben geconstateerd dat veel mensen niet eens precies weten wat een browser is: http://bit.ly/19gsOs.

    Wat me sinds mijn eigen artikel opvalt, is dat het advertentievolume flink wordt volgehouden. Ik kan er dan ook niet veel anders van maken dan dat Google bezig is met merkenbouw in de vorm van kwalitatieve naamsbekendheid: laten zien dat Google meer is dan een zoekmachine. Sterker nog: Google moet synoniem worden met het internet.

    Als alle plannen doorgaan, beheert Google straks zo'n beetje de hele waardeketen online:

    - publishing (YouTube, Picasa, Blogger, Twitter?)
    - interne zoekmachines (binnen websites)
    - productiviteit (Gmail, Calendar, Reader, Docs)
    - analytics, advertising (AdWords, Ad Sense, DoubleClick)
    - online search (Google, Maps, Earth)
    - real-world search (Google Local, Goggles)
    - devices (Nexus One)
    - enz. (Google OS?)

    Er is dus eigenlijk allang geen ontkomen meer aan. En dat heeft bij veel mensen zorgen gewekt over privacy e.d. Ik denk dus dat deze campagne pre-emptive is: simpelweg het laden van het merk Google om ervoor te zorgen dat mensen het als een vertrouwd merk gaan zien. En niet gek opkijken als het straks in alle aspecten van ons leven opduikt.

    geplaatst op
  • microsoft gebruikt bing, firefox gaat van google afstaan,chrome biedt google.
    Google doet hetzelfde als microsoft maar dan via online (browser) om wellicht een besturingssysteem aan de man te brengen en Microsoft juist andersom.

    geplaatst op
  • Ik zou het fijn vinden als Google hier op reageert ;-). Het reclamebureau is overigens onbekend, betekent dat dat Google de uiting zelf heeft gemaakt?

    Ik vermoed dat het communicatie is om bekend te maken aan de minder ervaren gebruikers dat Google ook andere dingen doet dan de zoekmachine alleen. Want vanaf het moment dat Chrome OS écht live gaat, zal het ook gebruikt moeten gaan worden. En er zijn denk ik toch relatief weinig 'oude media' mensen bekend met de Google labs en docs etc.

    geplaatst op
  • Raar dat niemand hier iets roept over dat per maart de browsermarkt open wordt gegooid vanuit de EU: dan moet IE de vraag aan iedereen stellen of ze door willen gaan met IE gebruiken, of dat ze een van de andere browsers als standaard willen installeren.
    Lijkt me dus evident.

    Daarnaast lijkt me het surfgedrag van de gebruiker bijhouden waardoor zij beter kunnen targetten (bijvoorbeeld op hun ad exchange) de belangrijkste reden.
    Maar dat is maar een gokje :-)

    geplaatst op
  • Ik denk dat ze vooral Chrome willen promoten bij mensen die niet veel achter een PC zitten en onder een oudere doelgroep vallen. De mensen dus die Internet Explorer gebruiken omdat het op de PC in het Windows pakket zit en verder niet op de hoogte zijn van het bestaan van andere browsers.

    geplaatst op
  • @jpschadde: De mail naar PR Google NL is er tien minuten geleden uit gegaan! ;)

    geplaatst op
  • Ik denk dat de enige reden om offline te adverteren is te zien welke meetbaar effect deze commerciële uitingen hebben.

    Ze hoéven in principe helemaal geen geld uit te geven om reclame te maken. We hebben het hier over de digitale pendant van de Kalverstraat zelf, Google.

    Deze campagne loopt btw ook in Engeland.

    geplaatst op
  • Ik denk dat Google gewend is dat een product dat goed functioneert zonder reclame een goed marktaandeel kan krijgen. Dat zag je bij de zoekmachine, AdWords, Analytics etc. Hiervoor hoefden ze geen reclame te maken. Andere producten die niet het marktaandeel verkregen dat ze hoopten hebben ze of laten vallen of doorontwikkeld.

    Blijkbaar geloven ze sterk in de meerwaarde van Chrome, maar bereiken ze niet het marktaandeel dat ze voor ogen hebben. Daarom beroepen ze zich op uiterste middelen als adverteren. Hiermee hopen ze dat mensen die het gaan gebruiken er niet meer van af stappen.

    Dat het marktaandeel nog niet naar wens is kan meerdere oorzaken hebben. Mensen zijn tevreden met de huidige browsers en zien geen noodzaak om een nieuwe browser te gebruiken. Een browser is een product waarvan veel mensen zeer basic gebruik van maken. Zolang de browser aan die eisen voldoet zullen ze niet zo snel overstappen.

    Een andere oorzaak kan zijn dat de naamsbekendheid blijkbaar niet groot genoeg is. Of dat mensen het wel geprobeerd hebben, maar het voordeel er niet van inzien. Blijkbaar gelooft Google dat de naamsbekendheid een oorzaak is en niet de kwaliteit van het product.

    Waarom Google Chrome zo graag in de markt wil zetten is omdat browsers volgens Google de Operating Systems van de toekomst zijn. Hoe meer mensen nu dus gebruik maken van Chrome hoe makkelijker ze straks ook de overstap zullen maken naar Chrome OS.

    Uiteraard spelen er ook andere factoren mee als niet meer om Google heen kunnen, prestige en het inzetten van Chrome voor het verzamelen van nog meer data. Maar ik denk dat de belangrijkste oorzaken zitten in de geloof in het product en de noodzaak voor adaptatie van Chrome OS.

    geplaatst op
  • Volgens mij is het een stuk simpeler. Alle bovenstaande dingen spelen een rol, maar dat Google nu deze campagne inzet is gewoon goed opgelet door Google.

    Sinds begin dit jaar zijn de nieuwe EU-regels van kracht waarin geldt dat bij een nieuwe installatie van bijvoorbeeld Windows 7 Microsoft verplicht is om de gebruiker de keuze te geven welke browser hij of zij wil gebruiken. Daarom is deze advertentiecampagne goed gepland: herkenbaarheid van het merk Chrome zodra de nieuwe keuze gemaakt moet worden.

    Dat Google met Chrome een grotere market share wil is wel duidelijk. Het geeft ze natuurlijk nog meer mogelijkheden internetters gebruik te laten maken van hun diensten en dus advertenties te kunnen tonen.

    geplaatst op
  • Ik begrijp dat Google met deze offline campagne een groter (ander) publiek wil bereiken dan via internet, maar wat mij vooral opvalt is dat de outdoorcampagne zo slecht is uitgevoerd.

    Bram Koster zegt hierboven terecht al dat ze adverteren voor een nieuwe browser, terwijl Google in een eigen onderzoekje hebben geconstateerd dat veel mensen niet eens precies weten wat een browser is: http://bit.ly/19gsOs.
    Dus als je dan gaat adverteren (in offline media) zorg dan dat je argumenten geeft die mensen zouden moeten overhalen voor Chrome te kiezen. Wat maakt Chrome beter, interessanter, goedkoper of wat dan ook dan de concurrentie? Ik heb geen benefits kunnen vinden.

    Daarnaast communiceren de uitingen niet. De teksten en logo's in de outdoorcampagne zijn belachelijk klein en met veel te veel tekst (geldt voor de abris). Voor de meeste poster geldt dat je 2 a 3 seconden hebt als fietser of automobilist om de uiting tot zich te nemen. Is mij niet gelukt terwijl ik echt mijn best doe als communicatieman.
    De Abriposter is zelfs 1-op-1 overgenomen van de printadvertentie! Dat zou een beginnend reclamestagiair niet eens durven voor te stellen.
    Oftewel deze campagne is weggegooid geld: er is geen relevante boodschap en hetgeen er wel gecommuniceerd wordt is in outdoormedia niet te lezen. Ben heel benieuwd welk bureau hier verantwoordelijk voor is.

    geplaatst op
  • @olchert Kijk je naar de reactie van Bas van de Beld dan is dat allemaal niet nodig. Alhoewel ik denk dat er meer achter zit dan wat Bas noemt.

    geplaatst op
  • @Olchert, als straks iedereen dat Chrome logo herkent bij het maken van de browser keuze en later misschien OS keuze, is dat dan weggegooid geld? Die is namelijk wel duidelijk zichtbaar.

    Chrome is met name snel en simpel, dat is wat Google wil uitstralen dat de browser is en dat gaat ze lukken ook denk ik, kijk eens naar deze tv-reclame: http://www.youtube.com/watch?v=SHZFsJKlsuA. Straalt uit: simpel, leeg.

    Ik kan het mis hebben, maar volgens mij is dit een staaltje klassieke marketing :)

    geplaatst op
  • @Jeroen, klopt, alle andere genoemde dingen spelen ook een rol :). Google heeft een relatief grote achterstand als het gaat om marktaandeel van Chrome die willen ze inhalen om zo hun diensten extra te verspreiden.

    geplaatst op
  • @Sint Smeding: 1 week bushokjes in NL kost 450.000 euro voor Google (bron: adformatie). Wat ze voor de krantenadvertenties hebben betaald weet ik niet precies, maar zo extreem duur is het nu ook weer niet, als je de winsten er tegen wegstreept ;-).

    geplaatst op
  • Ik denk omdat ze willen dat er binnen afzienbare tijd geen verschil meer bestaat tussen internet en Google.

    geplaatst op
  • @Thomas dat is een stapje te ver. Ik denk dat ze streven naar een internet waarbij Google onmisbaar is. Geen verschil tussen internet en Google zal nooit gebeuren.

    geplaatst op
  • @Bas van den Beld je gaat toch geen tonnen in media besteden om een logo te communiceren? Volgens mij is Google groot geworden doordat het relevantie toevoegt en dat mis ik hier ten ene male. Daarnaast voeren ze ook nog eens twee verschillende uitingen: zoals gezegd een print uiting op abris en weer een andere op Billboards. Rare keuzes wat mij betreft.
    En ja outdoor kan een prima middel zijn om herkenbaarheid te bouwen, maar doe het dan meteen goed: leesbaar lettertype, eenduidige boodschap en prominente branding.

    geplaatst op
  • Ze willen Chrome natuurlijk zo groot mogelijk hebben omdat ze daarmee meer controle hebben op de internetpopulatie en zo hun andere producten meer kunnen promoten. Daarnaast houdt IE nu een aantal ontwikkelingen op internet gewoon tegen omdat ze zich niet aan standaarden houden en omdat ze dramatisch langzaam zijn met javascript. Google maakt zelf veel beruik van AJAX enzo bij bijvoorbeeld gmail en wave en daarvoor is een snelle browser die snel javascript verwerkt gewoon nodig.

    Ze hebben goed gekeken naar FireFox en gezien dat 'gewone' gebruikers niet zomaar overstappen. FireFox heeft een aardig marktaandeel, maar in feite zijn het alleen de heavy internet users die FireFox gebruiken. En Chrome is snel gegroeid, maar vooralsnog voornamelijk ten koste van FireFox, niet ten kosten van IE. En dat terwijl IE de grote vijand is.

    Blijkbaar bereiken ze online alleen de heavy users, en niet de 'gewone' gebruikers. En die moeten ook overstappen. En daarom proberen ze het nu via abri's enzo.

    geplaatst op
  • @Olchert, ik ben geen marketeer-pur-sang van oorsprong, dus misschien mis ik iets, maar ik zie hier toch juist wel relevantie. Google wil communiceren dat een browser leeg en snel is en wil dat mensen de keuze gaan maken voor die browser als ze straks de keuze krijgen voorgelegd. Dan is het toch heel relevant om relatief lege advertenties en een herkenbaar logo te communiceren?

    geplaatst op
  • Toevallig publiceerde ik hier vorige week een column over op Nederlands webdesign magazine heeftstijl.nl. http://www.heeftstijl.nl/kollum/een-browser-wat-is-dat/

    Whatever the reasons, de front-end developer in me hoopt nu dat de campagne op zijn minst de "leek" bewust maakt van het bestaan van "de browser" in het algemeen, dat hij of zij beseft dat er keuze is in browsers buiten dat "blauwe e-tje". En tja, Google is altijd geinteresseerd in nieuwe manieren om het gedrag van websurfers te tracken, en kan dat wellicht nog effectiever dankzij Chrome.

    geplaatst op
  • Even mijn fantasie de loop laten:
    - in Chrome kleine banners presenteren, ongeacht site bezoek
    - surfgedrag beter kunnen analyseren
    - ..... waar zit het verdienmodel?????

    geplaatst op
  • Ik ben blij als er weer eens wat anders dan Google Chrome te zien is als ik naar de trein fiets, naar de bus loop of op YouTube een video ga bekijken. Op mijn searchblog heb ik er voor de kerst ook al een paar dingen over geroepen.

    geplaatst op
  • @remi, @basvandenbelt, @olchert: zoals ik al eerder schreef: het gaat per maart nog een stapje verder. Dan moeten ze bij IEDEREEN die IE gebruikt OPT-IN vragen wat ze willen. Dan moet Google Chrome dus tussen de oren zitten bij iedereen die de keuze maakt.

    @Olchert - eens dat de uitvoering van de Abri niet van supieure klasse is... het komt bij een gerenommeerd reclamebureau uit de UK vandaan. says enough.... :-)

    geplaatst op
  • @Friso Waar zit het verdienmodel van Google Wave, YouTube, Google Analytics, Google Android? Google wil zorgen dat haar producten gebruikt worden, daarna gaan ze pas nadenken over een verdienmodel.

    geplaatst op
  • @jpschadde Als de totale investering 750.000 euro is geweest voor de diverse media (en dan ben ik nog voorzichtig, we hebben het niet alleen over bushokjes), dan is dat nog veel als je kijkt naar de kleine markt die Nederland is vergeleken bij landen als de VS, Canada en Groot Brittannië. Het is een hele stap voor een bedrijf dat al het merendeel van de mensen met een computer met internetverbinding bereikt om buiten het eigen netwerk te gaan adverteren, zeker als dat bedrijf Google heet.

    De openstelling van de browsermarkt is iets dat inderdaad pas laat in de comments wordt genoemd. Ook dat kan een belangrijke reden zijn om Google Chrome bekend te maken bij het grote publiek.

    geplaatst op
  • Lijkt me inderdaad wat Bas, koningwonen zeggen: met de nieuwe wetgeving op til zorgen dat computer-gebruikers en fabrikanten jouw browser (willen) installeren bij een nieuwe PC, mobiel, tablet, netbook, notebook etc. Zelfs in deze internettijd ontkom je niet aan een crossmediale inzet als je heel snel een groot bereik wilt halen.

    Het verdienmodel is op korte termijn relatief eenvoudig: de default zoekmachine van Chrome is Google, dus met de advertenties alleen al halen ze genoeg geld binnen. Bovendien zal Google vast wel een en ander aan gebruiksinformatie verzamelen waar veel waarde in zit. Voor de langere termijn zal het prettig zijn als gebruikers een stuk software hebben staan die om de zoveel tijd automatisch geupdate wordt waarbij Google allerlei features naar de client kan pushen. Kijk maar eens hoe Microsoft MSN heeft omgebouwd tot commerciële bannerbende. Ik geloof niet dat Google het zo bont zal maken maar het biedt mogelijkheden genoeg. Bovendien kun je, als cloud computing eenmaal van de grond komt, meer als mensen daarvoor een browser gebruiken waar je zelf volledige controle over hebt.

    geplaatst op
  • Ik doe mijn aluhoedje ook op en geef koningwoning gelijk
    koningwoning:"Daarnaast lijkt me het surfgedrag van de gebruiker bijhouden waardoor zij beter kunnen targetten (bijvoorbeeld op hun ad exchange) de belangrijkste reden.
    Maar dat is maar een gokje :-)"

    geplaatst op
  • @Anders, Bas, Koningwoning: Waarom zouden die outdoor campagnes in het kielzog van de EU-uitspraak jegens M$ zijn? Die buitenreclame is, bij mijn weten, enkel in NL en het VK te zien. Europa is echter heel wat groter dan die twee landen. De logica ontgaat me vanuit die redenatie.

    geplaatst op
  • Offensief heeft een dieper liggende reden, verder gaand dan Chrome. Is onderdeel van een proef.. waarbij Nederland koploper is, om buiten online media producten te adverteren. Resultaten worden afgezet tegen landen die niet adverteren via print of off line. Op grond daarvan wordt bepaald of het een idee is voor Google om wereldwijd meer in print/ abri etc. te adverteren.

    geplaatst op
  • Was er te weinig mond-tot-mondreclame voor Chrome?

    geplaatst op
  • Volgens mij een duidelijk doel:

    Chrome marktaandeel laten winnen, zoekopdracht via Google uitvoeren en dan omzet genereren via Adwords.

    geplaatst op
  • @roy Je hebt dat hoedje altijd bij je?

    geplaatst op
  • In Maart moeten alle computers die nieuw zijn je de keuze geven welke browser je wilt gebruiken. Niet meer zoals vroeger dat je alleen Internet Explore op je computer hebt. Dus nu een grote naamsbekendheid opbouwen.

    geplaatst op
  • Inderdaad Henk, dat is ook mijn veronderstelling. Het is in dit verband ook wel aardig om te wijzen op het patent van Google waarbij het AdWords-reclame plakt op posters, billboards, etc. in Google Maps Street View.

    geplaatst op
  • @Henk,

    het klinkt plausibel, maar waar haal je die informatie vandaan?

    Ik neem aan dat het een combinatie van factoren is, het moment is niet voor niks nu gekozen. Waarom Nederland en UK heeft wellicht te maken met wat Henk zegt of nog andere redenen.

    geplaatst op
  • Persoonlijk ben ik niet zo weg van Google. Het moment dat één bedrijf zoveel macht kan krijgen binnen één branche krijg ik altijd rillingen. Het feit dat Google nu ook op markten concurreert waar voorheen Microsoft zeer machtig was, doet mij alleen maar meer vermoeden dat er een geleidelijke monopolie aan zit te komen.
    Daarom denk ik ook dat dit het uiteindelijke doel is,, maar van welk bedrijf is een monopolie behalen geen doel?
    Voorheen zijn de meeste beslissingen van Google, goede geweest. Toch hoop ik bij deze keuze dat het niet zo is.
    In mijn optiek geven we Google te veel macht. Ik heb Chrome ook gebruikt maar mij werd al vrij snel duidelijk dat IE een straatlengte voor ligt. Het feit dat het een nieuw product is van Google levert waarschijnlijk veel enthousiaste klanten, maar als ik objectief kijk vind ik het maar niets.
    Ook heb ik vaak het gevoel dat ik de enige anti-google peroon ben op het internet.... Hoe komt dit toch?
    Tuurlijk beschikt Google over een fantastisch aanbod van producten en diensten, maar dat betekend niet dat we niet objectief hoeven te kijken naar nieuwe producten. Ik vind Chrome een slecht werkend programma, slechte frame verwerking, leest veel websites niet e.d.
    Ik hoop van harte dat er nog meer mensen zijn die op zijn minst een beetje het gevaar inzien van Google en haar huidige imago?
    Eelco

    geplaatst op
  • Hi allen. Interessante discussie! Uiteraard geef ik graag vanuit Google even een reactie.

    Wij denken dat de browser vandaag de dag waarschijnlijk het meest belangrijke stukje software in je computer is. Volgens eigen onderzoek weet maar 25% van de Nederlandse internetgebruikers wat een browser is. Logisch gevolg daarvan is dat veel mensen ook niet weten dat er keuze is tussen browsers. Terwijl je waarschijnlijk meer tijd in je browser doorbrengt dan in je auto!

    Veel van de coole en nuttige applicaties die zijn verschenen in de afgelopen jaren zijn online. Denk aan Facebook, Hyves, etc, maar ook aan online aankopen doen, internet bankieren en nog veel meer. Het web is hierdoor echt een platform geworden. Zo wordt de snelheid waarmee men het internet ervaart steeds belangrijker.

    Als het gaat om snelheid, zijn verschillende dingen van invloed. Onder andere de snelheid van de site die je bezoekt, de snelheid van je internetverbinding en van je computer, maar ook voor een groot gedeelte de browser die je gebruikt. Wij denken dat we met Chrome een browser hebben gelanceerd die eenvoudig, veilig en snel is.

    Vanzelfsprekend hopen we met deze campagne - die verschillende on- en offline mediatypes inzet - dat mensen even zullen nadenken over hoeveel tijd ze nu dagelijks online besteden, en of een andere browser niet een verschil zou maken aan de ervaring daarvan. Uiteraard hopen we ook dat de kenmerken van Chrome meer bekendheid krijgen, en dat uiteindelijk meer mensen Chrome gaan gebruiken.

    Als je zelf een andere browser wilt testen kijk dan op de website http://www.whatbrowser.org/nl/

    geplaatst op
  • Volgens mij is de beste manier om gegevens over je gebruikers te verzamelen hun te voorzien van je eigen browser. Je weet elke click, hoelang ze ergens zijn, waarheen ze zich laten leiden door hyperlinks in een tekst op een site etc. etc. Het unieke IP-adres zegt iets over het land. En volgens mij is dat tegenwoordig zelfs te vertalen naar je adres als je de ip-adressen vergelijkt met andere sites waar de gebruiker komt en waar hij/zij adresgegevens heeft achtergelaten....

    De browser vertelt Google zelfs welke "desktop-browserbased-applicaties" ik gebruik en naar wat voor soort informatie die applicatie toe linkt.

    Al deze waardevolle informatie creëert vervolgens een soort profiel van de gebruiker wat weer veel waard is als je die gebruiker ongevraagd wenst te voorzien van reclame,...toch?

    Google,.. master of tailer-made reclame... of zoiets.

    geplaatst op
  • De reclamecampagne heeft mij ook verbaasd, vooral omdat ik recent een Google-topman hoorde vertellen dat Google producten wil aanprijzen op basis van kwaliteit, niet door middel van reclame in deze vorm. De zoekmachine Google is uiteindelijk marktleider geworden door de beste te zijn en Chrome lijkt ook die kant op te gaan. Ik ben vrij snel na de release overgestapt op Chrome, niet omdat dat cool is of omdat Chrome van Google komt, maar omdat mijn internetervaring sneller en simpeler is geworden. Los daarvan ben ik als webontwikkelaar blij met ieder goed product dat Internet Explorer vervangt (bij iedere aanpassing in JavaScript en CSS controleren wat er allemaal mis gaat in de drie gangbare versies van IE).

    Misschien maakt het me naïef, maar het big brother probleem zie ik niet zo, van mij mag Google weten hoe lang ik op welke site ben als dat helpt om producten te optimaliseren en advertentieverkoop te verbeteren. Ik zie Google echt niet in mijn Gmail boxje spieken, kijken welke documenten ik in mijn Docs mapje heb zitten en tot slot controleren of ik de laatste tijd nog stoute websites heb bezocht. Dat Google me op basis van zulke gegevens gerichte advertenties voorschotelt vind ik prima en niet opwegen tegen het enorme productaanbod dat daar, meestal kostenloos, tegenover staat.

    geplaatst op
  • Ik geloof nooit dat Google als doel heeft met deze campagne om nog meer gebruikers informatie te verzamelen. Buiten het feit dat Google al via de andere kanalen (adwords, analytics) genoeg informatie verzameld geloof ik niet dat de internet community het zal accepteren als duidelijk zou worden dat Google Chrome gebruikers informatie verzameld. Ik ben van mening dat Google zijn best doet om de internet ervaring van gebruikers optimaal te laten beleven. Hoe beter deze beleving (lees simpel) is hoe meer consumenten geneigd zijn om online applicatie's zoals Gmail, Docs en dergelijke meer zullen gaan gebruiken.

    Maar ik vraag me wel steeds meer af hoever kan Google gaan. Vroeg of laat zal het volgens mij tegen hun gaan werken de invloed (goed of slecht) die ze hebben op de consument. Als je je bedenkt waar Google zich allemaal mee bezighoud: Google OS, Nexus, Google Search, Adwords, Analytics, Docs, Gmail, Local Search, Routeplanners, Google maps, admob en ga zo maar door. De mededingingsautoriteit zal Google op de hielen zitten.

    geplaatst op
  • 'My 2 cents': Google bereikt met outdoor campagnes (relatief veel?) mensen die in eerste instantie niet bezig zijn met de keuze van 'browsers'. Het is waarschijnlijk makkelijker om deze groep op deze 'in your face'-manier te beïnvloeden...

    TBWA-voorman Simon Neefjes gaf ook al zijn voorkeur aan voor outdoor-uitingen:
    http://www.marketingfacts.nl/berichten/20100105_crossing_media_interview_simon_neefjes_tbwa/

    geplaatst op
  • Een mooie discussie! Ik denk ook dat de achterliggende strategie van Google om de ontwikkeling richting 'Thin Clients' te stimuleren hierbij en rol speelt. Om deze ontwikkeling van de grond te krijgen zul je een browser moeten hebben die dat goed ondersteunt. Ik heb dit, en rest van de punten in deze boeiende discussie ook nog maar eens gevat.

    geplaatst op
  • Zojuist kwam ik voor het eerst de volgende IE8 banner tegen:

    IE8: Geoptimaliseerd voor Hyves

    Tegenaanvalletje van de heren van Microsoft?

    geplaatst op
  • Ik ben het eens met iedereen die heeft aangegeven dat de markt voor browsers in de EU per maart wordt opengegooid.

    Los van alle bijkomende voordelen is het gewoon simpele marketing dat iedereen tijdens zijn of haar studie al in zijn eerste jaar ontving.
    De markt gaat open. Een grotere kans in je SWOT analyse bestaat denk ik niet.
    Daar speel je op in.

    geplaatst op
  • @jorrit,

    Kwam hem ook tegen.. Moest er om lachen..

    geplaatst op
  • Was van het weekend in Parijs en ook daar hing de Parijse meto helemaal vol met Google Chrome abri´s. Grote verschil dat daar per abri zo´n 10 boodschappen (bulletsgewijs) werden gecommuniceerd. Vooral omdat mensen daar wel een paar minuten lijken te hebben om op de metro te wachten. Helaas is mijn Frans niet zo goed en heb ik de boodschap niet helemaal meegekregen. Iemand anders een foto / linkje daarvan toevallig? Wellicht dat dat ook weer wat duidelijk maakt...

    geplaatst op
  • Als gevolg van een uitspraak van de europese commissie moet Microsoft binnenkort bij elke pc die is voorgeinstalleerd met het Windows besturingssyteem minimaal 4 browsers meeleveren. De consument krijgt de keuze welke browser als standaard wordt ingesteld. Ik kan me dus voorstellen dat Google juist nu de Chrome campagne doet om awareness te realiseren.

    geplaatst op
  • Google laat zien dat ze innovatief zijn en vernieuwend. Zo was bij de lancering van Chrome al gelijk duidelijk dat het ging om een veel snellere manier van browsen. Zowel online als offline. Voornamelijk is de gedachte dat er meer geld moet binnenstromen in de zakken van Google. Een 2de gedachte is de gehele wereld voorzien van snellere browsers zowel Chrome als de concurentie, deze is na de lancering van Chrome ook een stuk sneller en lichter geworden. ahha afgezien van het eigenwijze Microsoft die er altijd een eigen manier aan over houdt!!! Positief is het iig niet.

    geplaatst op
  • Google weer meer grip op de desktop. Via de brouwser krijgen ze meer en directer "invloed" op het desktop OS (windows)

    geplaatst op
  • - Tracken van behaviour (tbv targeting)
    - Platform voor cloud computing
    - Stok achter de deur voor andere Google diensten

    geplaatst op
  • @Douwe-Jan Rozema: 100% met je eens. Voor mij ook een reden om juist de concurrentie van Google kansen te geven. Ik vermijd Google producten dan ook waar mogelijk.
    Zelfs voor het o zo goede search maak ik regelmatig een uitstapje naar Bing en Yahoo. Word moe van dat gesnuffel in je gedrag wat Google continue vertoont, en dan doe ik nog niet eens gekke dingen. Was altijd Google fanboy, maar begint bij mij toch wel snel af te brokkelen met dit soort ambities waar IMHO geen goeds van kan komen.

    geplaatst op
  • Het is een fijt dat Google gewoon alle informatie gewoon doorsluist naar Amerikaanse geheime diensten in fijte werk Google ook mee aan foltering alles het is Amerika al in het is een grote leugen het verzameld en verstrekt.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.