Weekoverzicht Webanalisten (75): Het conversie attribuut en verleiding op mobiel

15 december 2009, 09:00

Webanalisten zoeken websiteDeze week kwam ABN AMRO met de uitslag van de credit card test en schreef Martijn van Vreeden een interessant artikel over het doormeten van conversies door middel van het ‘conversie-attribuut’.

Op 12 december vond Design for Conversion – Mobile plaats en webanalisten.nl was er bij. Bart Schutz behandelt in zijn artikel de acht regels voor verleiding op een mobile device welke hij haalde uit de presentatie van Scott Weiss (Symbian).

Conversie attributie – heb ik er wat aan?

Conversie attributie is “het juist toewijzen van de waarde van een conversie aan de verschillende bezoeken die aan de conversie vooraf gaan”. Het conversie attributie is belangrijk om op de juiste manier de ROI te berekenen van een marketingkanaal en op basis van de ROI het marketingbudget eerlijk te verdelen over de verschillende kanalen.

Niet alle producten worden namelijk bij het eerste bezoek aan de website direct aangeschaft. Regelmatig gaan er meerdere oriënterende bezoeken aan vooraf. Wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe laptop nodig hebt, zal je eerst een webwinkel bezoeken, vervolgens andere websites bekijken met een vergelijkbaar aanbod en uiteindelijk belanden bij een webwinkel om de laptop te kopen.

In huidige webanalytics pakketten is de conversiewaarde vaak toebedeeld aan de bron van de laatste klik (last cookie counts) of de eerste klik (first cookie counts). Zou een andere verdeling van de conversiewaarde over eerdere bezoeken niet eerlijker kunnen zijn? Een andere waardeverdeling zou het mogelijk maken om de effectiviteit van online marketingkanalen beter op waarde te schatten en hier tijdens het toewijzen van marketingbudgetten rekening mee te houden.

Martijn van Vreeden laat zien hoe je met Google Analytics inzicht kunt krijgen in de het koopgedrag van de klant op jouw site en geeft je handvatten om te bepalen of het conversie attribuut voor jou van belang is.

De 8 regels voor verleiding op mobiel

Hoe verleid je mensen op hun mobieltje? Scott Weiss gaf op Design for Conversion – Mobile een presentatie in 2 delen. In het eerste deel legt hij uit hoe Symbian mensen verleidt om mee te werken aan het doel om Symbian het meest intuïtieve mobiele Operating System te maken. In het tweede deel geeft hij 8 tips om een mobiele dienst echt verleidelijk te maken.

Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

2 Reacties

    arjanharing

    En bedankt voor het pluggen van ons event… was dat gratis kaartjes toch nog ergens goed voor 😉


    17 december 2009 om 07:34
    Harald Heukers

    Hoeveel weten we al over de technische haalbaarheid van conversie attributen. Zijn daar nieuwe tools voor? In meetsystemen als DART is daar wel een begin mee gemaakt, wat zijn de ervaringen?


    13 april 2010 om 07:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!