• Usability & design
    wordt gesponsord door

Weekoverzicht Webanalisten (75): Het conversie attribuut en verleiding op mobiel

Weekoverzicht Webanalisten (75): Het conversie attribuut en verleiding op mobiel

Webanalisten zoeken websiteDeze week kwam ABN AMRO met de uitslag van de credit card test en schreef Martijn van Vreeden een interessant artikel over het doormeten van conversies door middel van het ‘conversie-attribuut’.

Op 12 december vond Design for Conversion - Mobile plaats en webanalisten.nl was er bij. Bart Schutz behandelt in zijn artikel de acht regels voor verleiding op een mobile device welke hij haalde uit de presentatie van Scott Weiss (Symbian).

Conversie attributie – heb ik er wat aan?

Conversie attributie is “het juist toewijzen van de waarde van een conversie aan de verschillende bezoeken die aan de conversie vooraf gaan”. Het conversie attributie is belangrijk om op de juiste manier de ROI te berekenen van een marketingkanaal en op basis van de ROI het marketingbudget eerlijk te verdelen over de verschillende kanalen.

Niet alle producten worden namelijk bij het eerste bezoek aan de website direct aangeschaft. Regelmatig gaan er meerdere oriënterende bezoeken aan vooraf. Wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe laptop nodig hebt, zal je eerst een webwinkel bezoeken, vervolgens andere websites bekijken met een vergelijkbaar aanbod en uiteindelijk belanden bij een webwinkel om de laptop te kopen.

In huidige webanalytics pakketten is de conversiewaarde vaak toebedeeld aan de bron van de laatste klik (last cookie counts) of de eerste klik (first cookie counts). Zou een andere verdeling van de conversiewaarde over eerdere bezoeken niet eerlijker kunnen zijn? Een andere waardeverdeling zou het mogelijk maken om de effectiviteit van online marketingkanalen beter op waarde te schatten en hier tijdens het toewijzen van marketingbudgetten rekening mee te houden.

Martijn van Vreeden laat zien hoe je met Google Analytics inzicht kunt krijgen in de het koopgedrag van de klant op jouw site en geeft je handvatten om te bepalen of het conversie attribuut voor jou van belang is.

De 8 regels voor verleiding op mobiel

Hoe verleid je mensen op hun mobieltje? Scott Weiss gaf op Design for Conversion – Mobile een presentatie in 2 delen. In het eerste deel legt hij uit hoe Symbian mensen verleidt om mee te werken aan het doel om Symbian het meest intuïtieve mobiele Operating System te maken. In het tweede deel geeft hij 8 tips om een mobiele dienst echt verleidelijk te maken.

Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.


Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • En bedankt voor het pluggen van ons event... was dat gratis kaartjes toch nog ergens goed voor ;-)

    geplaatst op
  • Hoeveel weten we al over de technische haalbaarheid van conversie attributen. Zijn daar nieuwe tools voor? In meetsystemen als DART is daar wel een begin mee gemaakt, wat zijn de ervaringen?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.