De 2009 Hoax top 5: Matt’s hoax is a hoax (#4)

De 2009 Hoax top 5: Matt’s hoax is a hoax (#4)
, Twibfy
@twibfy

{title}Vorige week woensdag heeft The Young Generation in samenwerking met Marketingfacts de Hoax top 5 2009 gelanceerd. In deze top 5 komen de 5 beste marketinggerelateerde Hoaxes van 2009 voorbij. Gedurende de maand december wordt elke woensdag één Hoax beschreven. Hierbij wordt het hoe waarom en door wie van de hoax behandeld en wat er uiteindelijk (marketingtechnisch) mee bereikt is. Er wordt afgeteld vanaf de nummer 5 naar de beste hoax van 2009 de nummer 1. Er is al ontzettend veel over geschreven en iedereen heeft er wel een eigen mening over. Hij zal voor weinigen een onbekende zijn. Reden voor ons om er wat dieper op in te gaan en nog even van A tot Z te beschrijven hoe deze nummer 4 is ontstaan, wie er nou precies achter zitten en wat er mee is bereikt.

In 2005 verschijnt er voor het eerst een video op Youtube met een man die op verschillende locaties over de hele wereld een nogal vreemd dansje doet. De persoon in kwestie is Matt Harding. Toen nog een 29 jarige game develloper die destijds dacht dat gamen en games maken zijn levensdoel was. Uiteindelijk komt hij in 2003 enigszins bij zinnen en in februari neemt hij ontslag om met zijn gespaarde geld door Asia te gaan trekken tot zijn financiële bronnen zijn uitgeput.

Na een aantal maanden rondreizen trekt Matt met een reismaatje door Hanoi en ze nemen hier en daar zoals elke toerist dat doet wat foto’s. Op een gegeven moment vraagt zijn vriend of Matt zijn dansje wilt doen om er vervolgens een filmpje van te maken. Hij had het hier over een specifiek dansje waar Matt (toen blijkbaar nog lokaal) om bekend stond. Dit filmpje verschijnt uiteindelijk op internet en begint zich viraal te verspreiden om vervolgens een ware Youtube hit te worden.

De populariteit van het filmpje wordt ook opgemerkt door de mensen van Stridegum, een kauwom merk. Zij vragen of Matt geïnteresseerd is om een wereldreis te maken en uiteraard een bijbehorende nieuwe dancing Matt video. Als ze hierbij aangeven dat zij voor de reis betalen gaat Matt overstag en reist hij vervolgens 6 maanden lang al dansend door 39 landen en 7 werelddelen. Zijn nieuwe video verschijnt in 2006 op Youtube en maakt zijn dansje nog beroemder.

 

Na een korte pauze gaat Matt in 2007 met een nieuwe idee naar Stridegum. Hij geeft aan dat zijn slechte dans helemaal niet zo interessant is en dat andere het nog veel slechter kunnen. Hij laat zijn inbox zien die door zijn zogenaamde bekendheid uitpuilt van mails vanuit de hele wereld en geeft aan dat hij nu een video wil maken waarbij hij samen met deze mensen danst. Stridegum gaat akkoord en zo ontstaat er in 2008 een nieuwe Where the hell is Matt video.

 

Allemaal leuk en aardig maar zoals het er tot nu toe op lijkt gaat het hier eerder om een zeer goede viral dan om een hoax. Bovendien stamt het laatste filmpje uit 2008 dus waarom in de 2009 Hoax top 5? Het zit als volgt, in januari verschijnt er een video op Youtube waar Matt Harding een presentatie geeft op een conferentie. Na enige tijd begint Matt toe te geven dat het allemaal een Hoax is en de video’s nep zijn.

 

De shoots zouden voor een blue screen hebben plaatsgevonden, wat Photoshop werk et voila, klaar is de Where the hell is Matt video. Echter, naarmate de video vordert wordt steeds duidelijker dat Matt nogal sarcastisch bezig is. Zo zouden bijvoorbeeld de mededansers in de laatste video’s poppen geweest zijn en figureert er een robot genaamd Larry in de video. Ook is volgens Matt de gewichtloze shoot in het vliegtuig opgenomen in een gigantisch zwembad en heeft de shoot onder water plaats gevonden, totale kosten voor deze shoot $17.000.000.. Jaja, allemaal een grote hoax. Het blijkt wel dat de gehele bekentenis nogal sarcastisch is en meer een reactie van Matt is op degene die serieus beweren dat de video’s van Matt nep zijn. Vreemd genoeg verschijnen er na deze video verschillende berichten waarbij dus echt uitgegaan wordt van een enorme hoax. Deze mensen hebben de titel van deze video gezien “Matt Confesses: Where the Hell is Matt? Video an ‘Elaborate Hoax”, niet de moeite genomen ook echt te kijken en zo werd de viral dus onbedoeld een hoax.

Een aantal dagen na deze “bekentenis” verschijnt er een nieuwe video met de titel “Matt Reveals the Hoax is a Hoax at MacWorld” begrijpen jullie het nog?. Hierin geeft Matt aan waarom hij deze nep bekentenis heeft gedaan en er, logischerwijs gezien de belachelijke maar wel grappige eerdere bekentenis, niet vanuit was gegaan dat mensen ook echt zouden geloven dat het allemaal nep was. De nep bekentenis was meer een reactie op de internetfilmpjes die wel nep zijn en Matt had zoiets, hoe zou het nu zijn als mijn filmpjes ook nep waren. Een viral die onbedoeld een hoax is geworden en een hoax die wel een hoax was maar ook weer niet zo bedoeld was. Stridegum is er in ieder geval niet slechter van geworden.

 

Volgende week de nummer 3!


Geplaatst in

Delen



Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • @David
    Ik vind de definities van virals, memes en in dit geval hoaxes erbij verwarrend, ik heb het idee dat vooral memes nog al eens ten onrechte virals worden genoemd. Het ligt er maar net aan of je er een marketing boodschap in ziet.

    Bij de bovenstaande tekst vraag ik me af of je nu zegt dat een viral een hoax wordt of ook een hoax wordt. Want naar mijn definitie van viral kan het best tegelijker tijd.

    Definitie die ik hanteer: een viral is een zichzelf verspreidend/vermenigvuldigend idee met een marketing doel.

    Is er zo iets als een algemeen geaccepteerde definitie? Want verschillende bronnen willen nog wel eens een andere definitie hanteren, als ze het al definiëren.

    geplaatst op
  • Hi Jelle,

    Jou definitie is naar mijn mening bijna helemaal juist. Er hoeft namelijk niet perse een marketingboodschap achter een viral te zitten. Meer dus puur een zichzelf verspreidend/vermenigvuldigend idee. Er kan dus een onderscheid gemaakt worden tussen viral video's en viral ads.

    Dit is dan ook de reden dat de Matt Harding video's virals genoemd worden omdat ze zichzelf verspreiden. Het wordt een Hoax wanneer er een onwaarheid achter zit en er een grote groep mensen voor de gek gehouden wordt, dit was dus het geval (al dan niet onbedoeld) bij de valse bekentenis van Matt Harding.

    De viral is onbedoeld een hoax geworden, terwijl dit dus eigenlijk geen hoax was gezien de manier waarop hij zijn bekentenis aflegde. Hij heeft onbedoeld een grote groep mensen voor de gek gehouden. Wellicht idd een beetje verwarrend maar desalniettemin klopt het wel zoals beschreven.

    geplaatst op
  • @jelle ik weet niet hoor, maar die laatste was wel zo bedoeld lijkt mij, het wordt gesponsord door Stridegum en me dunkt dat die dat soort dingen niet voor de fun of it doen. Wat er echt achter zit weet je natuurlijk toch niet, maar ik vermoed zelf wel dat er achter die laatste video, en het hoaxgebeuren toch zeker een marketinggedachte zat (in het begin vast niet bewust, omdat het publiek natuurlijk erg meehielp).

    Leuk om deze in de top 5 te zien! Vond hem zelf destijds erg briljant en heb er toen ook over geblogd :). Hier dus

    geplaatst op
  • @David
    Volgens mij zit juist het verschil tussen een meme en een viral in de marketing boodschap/doel.

    Maar dan is duidelijk waar voor mij de spraakverwarring zit.

    geplaatst op
  • Mooie post! Ik heb zelf met Matt gedanst voor z'n laatste video in Amsterdam. Zijn eerste filmpje heeft mij geinspireerd tot het maken van http://bit.ly/asics.

    Ben nog op zoek naar een sponsor voor het tweede deel van dit filmpje (waarvan de eerste 7 delen in HD al zijn gemaakt)

    geplaatst op
  • @Martijn, leuk idee. Doet me een beetje denken aan een scene uit Forest Gump ;) Succes met het vinden van een sponsor

    geplaatst op
  • @David: thanks! Overigens is Asics niet m'n eerste sponsor; ik zocht een makkelijk te onthouden bit.ly url :)

    geplaatst op
  • Weer een leuk artikel! Misschien is het een idee voor marketingfacts om naast de viral friday de hoax thursday te maken :)
    Ik ben benieuwd welke Hoax er volgende week wordt besproken...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.