Google Zeitgeist 2009: wat vroegen wij aan Google?

6 december 2009, 09:54

Ieder jaar brengt Google zijn Zeitgeist jaaroverzicht uit met daarin een opsomming van wat wij zochten in Google. Dit jaar staan Hyves, YouTube en online in de top 3 van Nederland. Google meldt: “Sociale netwerksites als Hyves en facebook en video sites als YouTube en Uitzending Gemist waren zoals altijd zeer populair in de lijsten van populairste en snelst stijgende zoekopdrachten; opvallend dit jaar was de interesse in de zoekopdracht “vertaling” die dit jaar op nr 7 van de lijst van snelst stijgende zoekopdrachten staat.” Hyves en YouTube stonden in 2008 ook al op nummer 1 en 2. Bij de snelst stijgende zoekopdrachten staan ING, Facebook en Hyves in de top 3.

De volledige top 10:

Populairste zoekopdrachten

1. (1) hyves

2. (2) youtube

3. (-) online

4. (3) marktplaats

5. (4) google

6. (5) weer

7. (8) hotmail

8. (6) routeplanner

9. (-) wikipedia

10. (-) telegraaf

Snelst stijgende zoekopdrachten

1. (-) ING

2. (-) facebook

3. (3) hyves

4. (-) marktplaats

5. (9) webmail

6. (-) uitzending gemist

7. (-) vertalen

8. (1) iphone

9. (7) telegraaf

10. (-) RTL

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Rob

    Ik zie wederom hoe facebook hyves aan het verslaan is…

    Alhoewel is nog steeds niet snap waarom mensen hyves in google intypen! van facebook snap ik het wel, omdat mensen dat nog niet zo goed kennen, maar met hyves? Ooit gehoord van een browser adresbalk?!!?


    6 december 2009 om 11:11
    Stef J.

    En dat laatste geeft naar mijn inziens aan dat Hyves een stevigere positie heeft dan FaceBook, mensen typen het niet in om te bekijken wat en hoe Hyves nou is, maar om naar Hyves te gaan daar komen dan ook nog het direct type, de bookmarks en de verwijzingen bij en Hyves blijft de absolute nummer 1 ook in 2010.


    6 december 2009 om 11:16
    Paul Hottinga

    Een positie in de top 10 populairste zoekopdrachten hoeveel bezoeken zal je dit per jaar opleveren?


    6 december 2009 om 20:49
    Paulo Lopes

    Wanneer zal Facebook, Hyves gaan passeren? Wat is jullie voorspelling? Zo tegen het einde van het jaar altijd leuk om te doen…


    7 december 2009 om 09:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!