Trends voor 2010 volgens 4 trendwatchers

Trends voor 2010 volgens 4 trendwatchers

{title}Het is weer december, dus tijd voor de voorspellingen van 2010. Voordat verschillende bloggers de eigen trends op hun specifieke vakgebied verder gaan uitwerken leek het me leuk om een rondgang te maken onder vier gerenommeerde trendwatchers en hen te vragen wat hun drie belangrijkste trends voor 2010 zijn. De trendwachters die ik heb gevraagd om hun trends te geven zijn (in willekeurige volgorde): Justien Marseille (The Future institute), Tony Bosma (Extend Limits), Adjiedj Bakas (Bakas) en Richard Lamb (Trendwachter.com).

Een maximum van drie trends bleek voor elk van de ondervraagde lastig, maar toch is het gelukt oftewel het terug te brengen naar drie ‘hogere’ trends oftewel naar de drie belangrijkste trends. Niet allemaal per se marketing gerelateerd, want juist deze grotere of hogere trends zetten volgens mij aan tot inspiratie voor ieders eigen vakgebied en niche.

Adjiedj Bakas

Adjiedj Bakas heeft op zijn eigen site een uitgebreid document (pdf) met alle trends die hij voor 2010 ziet. Hierin omschrijft hij alles van economie tot voedsel trends, van design tot politiek. Als we dit aggregeren en de belangrijkste trends of hoofdtrends eruit halen zijn dit volgens Bakas:

1)

Recessie in W vorm

(waarbij we nu dus in de eerste opwaartse lijn zitten voor wederom een val). Er treed zeker begin 2010 herstel op, maar alles met mate omdat men (consument en bedrijfsleven) bangig blijft.

2)

Er blijft een verwenbudget en genieten is belangrijk

. Feesten kan ook met een kleiner budget. 2010 is het jaar van de liefde, maar ook van het genieten van kleine dingen zoals lekker thuis eten, gezelschapsspel en Oudhollandse kost. Goed doen is OK, maar we worden wel groenmoe.

3)

Ondanks de onzekere markt neemt het aantal freelancers toe

, met alle gevolgen van dien voor de arbeidsmarkt, die flexibeler wordt.

Richard Lamb

Richard Lamb heeft ook een uitgebreide lijst van trends. Hierbij ook een hot or not sectie en de belangrijkste gadgets die hij verwacht. Zijn top 3:

1) CrisisConsument. 2010 wordt het ‘Jaar van de CrisisConsument’, het ergste van de crisis moet voor de consumenten nog komen. De CrisisConsument zal bijzonder kritisch zijn bij het doen van aankopen; zelfs de hand op de knip houden; soms achterbaks zijn tegen collega’s uit zelfbehoud; zich uit de samenleving terugtrekken met gelijkgestemden en zich keren tegen anders denkende bevolkingsgroepen.

2) Dilemma van Duurzaamheid. In 2010 worden we geconfronteerd met het ‘Dilemma van Duurzaamheid’: de vergroening/verduurzaming van de maatschappij wordt onbetaalbaar door alle heffingen op producten en diensten.

3) BalanceBabes. In 2010 zullen de ‘BalanceBabes’ zichtbaar worden. BalanceBabes zijn - in tegenstelling tot Business Babes en Burn-out Babes - vrouwen die hun leven op een gebalanceerde manier indelen. Niet alleen de Works/life-balance maar ook ten opzichte van mannen. Er ontstaat een uitgebalanceerde plek voor vrouwen in de samenleving.

Justien Marseille

Justien Marseille ziet grote trends als trends die zich vaak op langere termijn afspelen en dus moeilijk voor één jaar te pinpointen zijn. Voor 2010 ziet ze meer praktische trends, deels technologie gedreven.

1)

Augmented Reality

is het Twitter van 2010. Justien durft er een fles champagne om te wedden dat Layar in 2010 op de cover van alle internationale bladen heeft gestaan.

2)

Socionomics

is echter het Twitter van 2007. Socionomics is de berekenbaarheid van ontwikkelingen en de gevolgen die dat kan hebben voor onze kijk op de economie en de wereld. Het inzichtelijk maken van de economische impact van sociale netwerken in de breedste zin van het woord dus. En aangezien het de Twitter van 2007 is, zal dit dus nog niet in de massa plaatsvinden. De grootste verandering zal zijn dat we langzaam anders gaan rekenen, wat pijnlijk zal zijn, nog even zoeken zal zijn, maar daar nemen we in 2010 de eerste stappen in.

3)

Bestuurlijke onmacht en verschuiving naar lokaal

. Deze onrust zal leiden tot een mogelijk sterkere band tussen minder logge organisaties en minder rigide grenzen. De nadruk verschuift verder naar het lokale, ook op economisch gebied. Wijk taken via vouchers verzilveren bij winkels in de eigen wijk bijvoorbeeld. Human Centred ICT en locative media zetten de eerste volwassen stappen.

Tony Bosma

Tony Bosma moest toen ik zijn Trends voor 2010 vroeg deposting op Extend Limits nog even snel maken. Dat heeft hij gedaan en uit zijn 7 trends heeft hij aangegeven welke hij de drie belangrijkste vindt.

1)

Herdefinitie van groei.

We moeten leren om anders naar economische groei te kijken. Bedrijven gaan hun economische groei en waarde niet alleen uitdrukken in winst, maar vertalen dit steeds meer in klanttevredenheid en maatschappelijk verantwoord handelen.

2)

Herwaardering van autoriteit.

Gevestigde autoriteiten leveren langzaam maar zeker hun aanzien in. Overheden, artsen, wetenschappers, journalisten, bestuurders en zelfs toezichthouders zijn slechts een handvol groepen die niet meer kunnen berusten op historische autoriteit en aanzien op basis van hun titel. De peers van consumenten worden nog belangrijker en autoriteit wordt bepaald aan de hand van de mate waarin iemand of een instantie wordt aangeraden door anderen. Autoriteit op basis van verleden behaald aanzien is passé.

3)

De start van de bid-economie.

Met het ontstaan van de ‘bidconomie’ vindt een definitieve verschuiving plaats van productgestuurd massa-aanbod naar vraaggestuurd micro-aanbod. In de ‘bidconomie’ sluiten organisaties optimaal aan bij klantvragen die door consumenten actief worden vermarkt.  De ‘Bidconomie’ laat tegelijkertijd een transitie zien van customer relationship management (CRM) naar customer managed relations (CMR).

Hoewel ik in dit stuk alles heb terug gebracht naar een overzichtelijke 3 trends per futuroloog / trendwatcher wil ik iedereen die op zoek is naar inspiratie en visie aanraden de volledige trendslijsten van de dame en heren te lezen. Ik vond ze erg inspirerend en ze hebben mijn gedachten over de ontwikkelingen van 2010 verder gevormd.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Ik mis alleen Woontje.nl als trend voor 2010 ;)

    geplaatst op
  • Interessante lijstjes, dank! De trends van Tony Bosma klinken me overigens nog goed in de oren, maar dat duurt naar mijn idee nog wel even voordat dit daadwerkelijk plaats gaat vinden.

    @Woontje: SPAM is zoo 2006.

    geplaatst op
  • PERSBERICHT:

    Trendwatching.com presents 10 Crucial Consumer Trends for 2010


    trendwatching.com, one of the world's leading trend firms, has just released its '10 Consumer Trends for 2010'. From 'urban pride' to 'forced sustainability', next year will bring a bonanza of opportunities, as even cautious consumers crave pragmatic or exciting innovations.

    The full, free briefing can be found at http://www.trendwatching.com/ 2010/. A summary:

    1. BUSINESS AS UNUSUAL | Forget the recession: the societal changes that will dominate 2010 were set in motion long before we temporarily stared into the abyss. And even when the downturn ends, there won't be a return to 'business as usual'.

    2. URBANY | Extreme urbanization will lead to more sophisticated and demanding consumers around the world. Urban culture is THE culture.

    3. REAL-TIME REVIEWS | Whatever new product or service gets launched in 2010, it will be reviewed in real time. Transparency tyranny (or triumph) is upon us.

    4. (F)LUXURY | With status symbols becoming more fragmented, luxury is whatever consumers want it to be in 2010.

    5. MASS MINGLING | Online lifestyles are actually fueling real world meet-ups, shattering all predictions about a virtual and socially isolated future.

    6. ECO-EASY | In 2010, corporations and governments will force consumers to be more green by restricting the alternatives. Say goodbye to consumer choice.

    7. TRACKING & ALERTING | Tracking and alerting are the new search. Next year, consumers will further expand their sphere of control.

    8. EMBEDDED GENEROSITY | Generosity as a trend will further adapt to the zeitgeist, leading to more pragmatic and collaborative charity.

    9. PROFILE MYNING | With hundreds of millions of people now nurturing their online profiles, 2010 will be about consumers making money from these profiles, from intention-based models to digital afterlife services.

    10. MATURIALISM | 2010 will be even more opinionated, outspoken and raw than 2009; thank the anything-goes online world for that. Which brands will be equally daring?

    About trendwatching.com
    London/Amsterdam-based trendwatching.com is one of the world's leading consumer trends firms, relying on a global network of 500+ spotters.
    More than 160,000 business professionals in 180+ countries subscribe to its free monthly Trend Briefings. For more information: http://www.trendwatching.com

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.