Google gaat toegang tot nieuws beperken met aanpassing First Free Click

2 december 2009, 07:27

{title}“We love helping publishers make their content available to large groups of readers, and working on ways to make the world’s information useful and accessible through our search results.” Google schreef gisteren op het Google Webmaster Central Blog dat het aanpassingen gaat maken in de First Click Free policy. Het onbeperkt gratis lezen van nieuws via Google komt daarmee ten einde: het programma wordt aangepast tot 5 pagina’s gratis per dag (via: Nu.nl).

Google vindt, dat het uitgevers hiermee tegemoet komt en werpt zich op als een soort lead generator voor betaalde subscribers, stelt eConsultancy. Maar dat zal Rupert Murdoch niet genoeg vinden. Murdoch haalt mogelijk alle content van zijn sites uit Google en gaat via andere mogelijkheden zijn nieuws online ontsluiten, bijvoorbeeld via een exclusieve deal met Microsoft’s Bing.

“We hope that this encourages even more publishers to open up more content to users around the world!” schrijft Google. Dat zal wel, maar daar zal Murdoch het zijne van denken. Maar hij moet wel actie ondernemen, en dat blijkt lastiger dan het is.

Dat was ook de kritiek van Arianna Huffington van The Huffington Post, gisteren op een congres (zie: MediaPost). “We link to the Wall Street Journal daily. We have never had a single complaint. We drive a lot of traffic to them and they like it.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Jasper van Weerd

    Opvallende keus, gaan mensen dan niet schakelen naar twitter search of bing?


    2 december 2009 om 08:32
    Martijn van Well

    Wat, maar 2 reacties onder dit toch zeer interessante bericht. Dit is een fundamentele wijziging in het beleid van Google en geeft de verdere vercommercialisering van de zoekresultaten aan.

    In hoeverre gaat dit gevolgen hebben voor de organic search resultaten voor websites (anders dan nieuws)? Staat de deur nu niet nog verder open voor betaalde posities in het “organische gedeelte”.

    Wat is de mening van lezers hier over de geloofwaardigheid van Google en de macht van het geld (content)?


    2 december 2009 om 12:44
    sjongsma

    @Martijn: ik geloof dat je iets meer leest dan er staat. Wat Google doet is de mogelijkheid bieden om je aan te sluiten bij First Click Free-programma (om het zo maar even te noemen). Dit is vooral een Google News ding. Uiteraard is dit onderdeel van Universal Search, maar de directe organische resultaten zoals we die nu kennen voor niet nieuwssites zullen niet veranderen.

    Organische resultaten blijven organisch en betaalde resultaten bieden steeds meer mogelijkheden.


    2 december 2009 om 17:45
    ssmeding

    Laten we vooropstellen: uitgevers hoeven hun content niet beschikbaar te stellen aan Google News.

    Uitgevers die berichten alleen tegen betaling aanbieden zijn in de basis uitgesloten voor Google News, behalve als er een voorziening wordt getroffen dat bezoekers uit Google News de ‘eerste klik’ (dus het bericht dat zij vonden op Google News) toch kunnen lezen.

    Het kan niet de bedoeling zijn dat mensen betaalde sites alsnog volledig gratis kunnen lezen via Google News, daarom klinkt de limiet van vijf pagina’s per dag goed. Hierbij blijft de toegevoegde waarde van betaalde abonnementen zonder dat deze sites niet te vinden zijn in Google News. Uiteraard blijven gratis bronnen nog gewoon beschikbaar.

    Of Rupert Murdoch genoegen neemt met deze tegemoetkoming van Google zal mij worst wezen. Er blijven nog genoeg nieuwssites over. Ik hoop voor Murdoch dat hij kan bewijzen zonder Google te kunnen, maar ik vrees dat de nieuwe strategie zijn sites geen goed zal doen.


    3 december 2009 om 07:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!