Leeflang & Frambach winnaars PIM Marketing Literatuurprijs 2009

25 november 2009, 10:08

Het is dinsdag 24 november 2009. Rond 18 uur. De Agorazaal in de VU in Amsterdam is gevuld met een geïnteresseerd publiek dat presentaties van de drie genomineerden voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2009 inclusief uitreiking komt aanschouwen. Leeflang en Frambach wonnen met “Marketing aan de top.”

Naast het tevens genomineerde boek “Cross media concepting” door I. Reynaert, D. Dijkerman en N. Fokkema deed Prof. Dr. Leeflang (hoogleraar marketing aan de universiteit van Groningen) een boekje open over zijn wetenschappelijk onderzoek naar de veranderende marketingfunctie vanuit het perspectief van: oriëntatie, organisatie en gedrag. Leeflang kwam met opzienbarende uitkomsten over de stand van zaken aangaande de internationale, traditionele marketing.

Zo sprak de hoogleraar marketing –co-auteur dus van het winnend marketingboek over het schrijnend gebrek aan innovatie bij de traditionelen als ook de zwakke ‘Customer connection’ om maar niet te spreken over het effectief gebruik van de aanwezige CRM. Ook sprak Leeflang over de verandering in plaats die de marketingafdeling binnen een organisatie inneemt tegenwoordig. Bovenal blijft accountability –het hard maken van het aantoonbaar rendement van de marketinginspanningen- een uitdaging voor de marketingafdeling in de zeven onderzochte landen(waaronder Nederland, Engeland, VS en Zweden).

Recordaantal

2009 was een jaar met een recordaantal inzendingen van 46 ingezonden marketingboeken. Het doel van de PIM Marketing Literatuurprijs is om vernieuwing in het Nederlandse marketing vakgebied te stimuleren en goede publicaties onder de aandacht van marketing- en sales managers te brengen. De onafhankelijke jury van de PIM Marketing Literatuurprijs 2009 wordt voorgezeten door Drs. Hans Molenaar, Voorzitter Platform Innovatie in Marketing.

Jury

De juryleden waren:

– Prof.dr.mr.ir. Sicco Santema (hoogleraar marketing, TU Delft),

– Drs Tim de Boer (directeur Pleon

– Drs. Wil Wurtz (voorzitter CRM Genootschap)

– Drs. Arend-Jan Nijhuis (Programma Manager ING)

– Ing. Bjørn. Hascher (uitgever/hoofdredacteur vakblad ITcommercie)

– Mijke Post (redacteur vakblad Marketing Tribune)

– Egbert Jan van Bel (Beeckestijn Business School)

Presentatie

Na de opening door voorzitter Hans Molenaar (PIM, Beeckestijn Business School), mocht ik ‘mijn ding doen’ met een presentatie over de totstandkoming van het Handboek Online Marketing. Die kun je als je dat leuk vindt, hieronder bekijken.

Patrick Petersen
Senior Online Marketeer en transitie, multi-trainer, auteur, spreker bij AtMost(TV) en @Onlinemarketeer

Vreemde eend Adriaan Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, internationaal spreker en trainer-docent (Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in een focus op pragmatische inspiratie. Senior online strateeg, crossmediaal transitie marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht. Petersen voltooide recentelijk masterstudies aan de London School of Business and Finance en de Geneva Business School, die hem brachten tot de integratiemodellen van doel-gerichte digitale engagement, de inzet van augmented en virtual reality en de moderne contentstrategie. Deze inzichten hebben hem tevens tot bestseller auteur gemaakt. Hij deelt graag zijn inzichten op gebied van groeien en innoveren van de marketingmix van de toekomst. Petersen is door Bureau Meltwater getipt als nummer 1 contentmarketeer en top 10 marketinginfluencer. De excentrieke Petersen komt uit een ondernemers- en acteursfamilie en is een ver verleden actief geweest als acteur in onder andere Flodder, ZwartBoek en Jackie Chan’s Who am I.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!