Leeflang & Frambach winnaars PIM Marketing Literatuurprijs 2009
Het is dinsdag 24 november 2009. Rond 18 uur. De Agorazaal in de VU in Amsterdam is gevuld met een geïnteresseerd publiek dat presentaties van de drie genomineerden voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2009 inclusief uitreiking komt aanschouwen. Leeflang en Frambach wonnen met “Marketing aan de top.”
Naast het tevens genomineerde boek “Cross media concepting” door I. Reynaert, D. Dijkerman en N. Fokkema deed Prof. Dr. Leeflang (hoogleraar marketing aan de universiteit van Groningen) een boekje open over zijn wetenschappelijk onderzoek naar de veranderende marketingfunctie vanuit het perspectief van: oriëntatie, organisatie en gedrag. Leeflang kwam met opzienbarende uitkomsten over de stand van zaken aangaande de internationale, traditionele marketing.
Zo sprak de hoogleraar marketing –co-auteur dus van het winnend marketingboek over het schrijnend gebrek aan innovatie bij de traditionelen als ook de zwakke ‘Customer connection’ om maar niet te spreken over het effectief gebruik van de aanwezige CRM. Ook sprak Leeflang over de verandering in plaats die de marketingafdeling binnen een organisatie inneemt tegenwoordig. Bovenal blijft accountability –het hard maken van het aantoonbaar rendement van de marketinginspanningen- een uitdaging voor de marketingafdeling in de zeven onderzochte landen(waaronder Nederland, Engeland, VS en Zweden).
Recordaantal
2009 was een jaar met een recordaantal inzendingen van 46 ingezonden marketingboeken. Het doel van de PIM Marketing Literatuurprijs is om vernieuwing in het Nederlandse marketing vakgebied te stimuleren en goede publicaties onder de aandacht van marketing- en sales managers te brengen. De onafhankelijke jury van de PIM Marketing Literatuurprijs 2009 wordt voorgezeten door Drs. Hans Molenaar, Voorzitter Platform Innovatie in Marketing.
Jury
De juryleden waren:
– Prof.dr.mr.ir. Sicco Santema (hoogleraar marketing, TU Delft),
– Drs Tim de Boer (directeur Pleon
– Drs. Wil Wurtz (voorzitter CRM Genootschap)
– Drs. Arend-Jan Nijhuis (Programma Manager ING)
– Ing. Bjørn. Hascher (uitgever/hoofdredacteur vakblad ITcommercie)
– Mijke Post (redacteur vakblad Marketing Tribune)
– Egbert Jan van Bel (Beeckestijn Business School)
Presentatie
Na de opening door voorzitter Hans Molenaar (PIM, Beeckestijn Business School), mocht ik ‘mijn ding doen’ met een presentatie over de totstandkoming van het Handboek Online Marketing. Die kun je als je dat leuk vindt, hieronder bekijken.