YouTube Direct verbindt burgerjournalist met mediabedrijven

17 november 2009, 14:38

YouTube DirectWe leven in een tijdperk waarin de wijze waarop we nieuws tot ons krijgen enorm aan het verschuiven is. Tien jaar geleden was het de taak van een relatief klein groepje journalisten bij kranten en de televisie om ons te voorzien van nieuws. Dat was iets met hoor en wederhoor en objectiviteit enzo. Tegenwoordig is iedereen journalist. In een paar minuten kun je een blog online hebben of een twitter account opzetten en kun je verslag doen van het nieuws in jouw straat.

Maar inmiddels zien we door de bomen het bos niet meer. Het wordt steeds moeilijker om uit die enorme overload aan informatie de nieuwtjes te pikken die voor jou interessant zijn. Misschien ligt daar wel een taak voor de journalisten. Filter al die informatie die door burgerjournalisten wordt gemaakt en toon mij alleen de belangrijke zaken. En Google zou Google natuurlijk niet zijn als ze dat proces een handje willen helpen en tegelijk een beetje geld willen verdienen.

YouTube Direct: video’s van burgers op mediasites

Vandaag lanceerde Google YouTube Direct. Via deze tool kunnen mediabedrijven vragen om content, deze content reviewen en de juiste content herplaatsen op hun eigen platform. Het systeem maakt gebruik van APIs om de upload, review en publicatie functionaliteiten in de site van het mediabedrijf te plaatsen. Hoe dat allemaal werkt kun je eigenlijk het beste zien in deze video:

Op dit moment wordt YouTube Direct door een klein groepje sites waaronder de Washington Post, de San Fransisco Chronicle en ABC news gebruikt. Een voorbeeld hoe het geimplementeerd kan worden zie je bijvoorbeeld bij 7News Boston (links “Submit us your Video Comments”).

Kans of bedreiging voor mediabedrijven?

Ik ben benieuwd naar jullie mening over YouTube Direct. Gaat dit een grote invloed hebben op de wijze waarop we nieuws tot ons krijgen? En zo ja, is dat goed voor de mediabedrijven, of juist niet?

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

2 Reacties

    media

    Slim, daarmee gaan ze de concurrentie aan met alle VMS-leveranciers.

    Waar ik me nog wel zorgen over maak is de censuur van YouTube. Nu al merk ik regelmatig dat YouTube video’s verwijderd of het geluid uitzet ivm (mogelijke) copyrightschending. Zelfs als het gaat om een zefgemaate video waarin mijn dochter staat te zingen in een schoolmusical 😉 Als ze nu die verantwoordelijkheid laten bij de exploitant, dan is het prima!


    18 november 2009 om 04:42
    Luc van Poelje – NewMarCom.com

    Interessante ontwikkeling waarbij Google naast verkeer ook content levert.

    Worden de uitgevers nu weer iets betere vrienden van Google?

    Of gaan ze zelf het wiel uitvinden met burger-journalistieke experimenten.


    18 november 2009 om 08:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!