ReclameReview: Pickwick

Deze commercial van Pickwick is de eerste in een serie waarin de ‘Pickwick Gardens’ centraal staan.
Credits:
Bureau: Only
Account: Femke Hadderingh, Michael van Kerkwijk, Emma Dekker
Creatie: Laurine Verweyen, Martijn Horvath, Jurren Sluiter
Illustratie: Rik Oostenbroek, Karol Lasia
Klant: Wouter Eckelmans, Hein van Es, Mylène Heystek
Productie: Jero Veldheer
RTV: Francoise Tanis
Regie: Harro van Schoonhoven
Strategie: Marcel Rijkenberg
Productie: Van der Film
Postproductie: Artbox, Postoffice, The Ambassadors
Geluid: SOUNDCIRCUS Kees Kroot
De doelstelling:
Introductie van de nieuwe theesoorten Pickwick Kruiden Wellness.
De uitwerking:
Pickwick maakt de lekkerste thee. En nu ook de lekkerste kruidenthee, Kruiden Wellness. Want dat kruiden gezond zijn, weet iedereen, maar bij Pickwick maken ze er pas echt lèkkere thee van. Dat vergt flink wat kennis en creativiteit, maar het resultaat is dan ook heel bijzonder. De introductie van Kruiden Wellness is de start van de nieuwe campagne ‘Pickwick Gardens’: de wereld die het verhaal verbeeldt achter de thee.
Het oordeel:
Toen ik het zinnetje ‘Twee keer kruid en een vleugje fruit’ hoorde, dacht ik direct aan Pickwick Fruit & Kruid. Deze theesoort werd in 2001 gelanceerd, maar stierf een stille dood. En nu is er dus Pickwick Kruiden Wellness, dat ook uit kruiden en fruit bestaat. Oude wijn in nieuwe zakken? Hoe dan ook, deze commercial is de aftrap van de nieuwe campagne waarin de ‘Pickwick Gardens’ centraal staan: de tuinen waarin de theesoorten en overige ingrediënten groeien. Inclusief typetjes natuurlijk, anders is het niet leuk. Ondanks alle kleine grapjes vind ik deze commercial echter toch niet grappig. Ook niet storend hoor, maar het doet me eigenlijk niks. De boodschap dat er een nieuwe theesoort is blijft wel hangen overigens. Toch hoop ik dat de volgende commercials in deze serie beter gaan worden. Met de Pickwick Gardens als decor zijn er vast wel leuke scenario’s te verzinnen.
WAARDELOZE POST. Waarom staat dit nu op marketingfacts? Moeten we elke domme commercial hier zien? David, waarom vraag je de aandacht van ons. Ik heb trouwens zo’n thee pakketje gekregen van AH thuisbezorgzorgdienst (die je de meest ongelofelijke ONZIN stuurt, die echt niet bij onze gezinssmaak past) en ik vind het NIET lekker.
@Vincent: Bedankt voor je constructieve reactie.
Enkele jaren geleden heeft Marco Derksen mij gevraagd om wekelijks een commercial/reclamecampagne te bespreken op Marketingfacts. Daarom staat dit op Marketingfacts.
Euh, Vincent. Kalm. Jij vraagt hier op Marketingfacts ook wel eens onze aandacht… Wat mij betreft wordt er in ReclameReview helemaal niet ‘elke domme commercial’ behandeld. Er zijn meerdere, prachtige discussies ontstaan, er zijn meerdere commercials behandeld die ik nog nooit gezien had, er waren de afgelopen 2,5 jaar (!!!!) mooie bij en minder mooie.
@david @matthijs sorry als het een wekelijke post is dan moet je wat maar ik er zijn HEEL veel leuke reclames maar ik vond deze nou echt NIETS hebben. Maar ik zal mij wat beschaafder en constructiever uitdrukken de volgende keer. Was ook te vroeg vanochtend 🙂
@Vincent: ik kreeg juist voorheen vaak commentaren dat ik altijd ‘leuke’ commercials behandel, dus vandaar dat ik nu juist ook blog over slechte of nietszeggende commercials.
En praat me inderdaad niet over vroeg opstaan… 😉
Gezellig hier vanmorgen 😉
@Vincent, heb destijds inderdaad David gevraagd om wekelijks een ReclameReview te plaatsen. Dit doet hij overigens al geruime tijd en daardoor is een prachtige reeks ontstaan van goede en minder goede commercials. Vooral de discussies onder de ReclameReview zijn interessant omdat het weergeeft wat het publiek van de tv-commercials vindt. In dit specifieke geval vind jij er dus niets aan. Interessant is dan waarom niet? Wat zouden de bedenkers van de commercial anders/beter moeten doen? Vaak leren we juist het meest van de voorbeelden die niet goed zijn!
@marco ik heb me al verontschuldigd bij David! Vind reclame heel interessant alleen deze niet. Maar je hebt gelijk, waarom vind ik dit niets? Ga er eens over nadenken.
Beste marketing critici,
Als consument vind ik deze commercial juist wel aantrekkelijk. De ‘droom’ van de ‘pickwick gardens’ vind ik juist prikkelend werken. De illusie dat er een tuin bestaat met pickwick melangeurs vind ik een mooi gegeven. De commercial is inderdaad niet grappig, maar dat is volgens mij ook niet de intentie.
Hij is ‘droog’…en dat maakt het leuk..echt pickwick..
En btw..de thee is heerlijk!
groetjes,
Christine
Mijn mening is dat deze commercial zeker niet onaantrekkelijk is maar waar mijn oog vooral op valt is de setting, het sfeertje.
Tevens gaat mijn belangstelling uit naar de tafel die gebruikt wordt.
Helaas is de commercial ingekort, in de oude versie was de tafel veel duidelijker zichtbaar.
Wie zou mij eventueel verder kunnen helpen hiermee…ik heb al van alles geprobeerd via de gegevens van het reclamebureau en dergelijke maar ben daar niets verder mee.
Geen idee of ik mijn oproep hier mag plaatsen maar wie niet waagt…
Eh, wat probeer je dan precies te achterhalen? Zoek je de eerste niet-ingekorte versie?
Kan iemand mij vertellen hoe de jongedame in deze besproken reclame heet? En weet iemand toevallig ook vertellen waar ik meer informatie over haar kan vinden?
Ze heet Deborah de Groot, Ze is Actrice, Zangeres en theatermaakster.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!