Digitaal-Werven nominatie: TenneT

11 november 2009, 06:43

{title}Digitaal-Werven is de jaarlijkse prijs voor de beste Digitale Sollicitatie-ervaring. Dat wil zeggen, de beste recruitmentwebsite en digitale afhandeling van de sollicitatie. Dit jaar kent Digitaal-Werven 6 genomineerden, eerder bespraken we hier al Quinity, Reed Business, Sogyo en Tam Tam. Vandaag is de de beurt aan de één na laatste van deze serie, oud winnaar TenneT. TenneT is verantwoordelijk voor het Nederlandse hoogspanningsnet en heeft vorig jaar de prijs gewonnen. Dit jaar zijn ze wederom genomineerd; wat maakt de TenneT site zo sterk?

{title}

De site van TenneT begint met een visual met geluid. Normaal is geluid op een site dat automatisch aan staat iets dat niet op prijs wordt gesteld, maar er is gekozen voor functioneel geluid. Vogeltjes, krekels en het geluid van stroom die door hoogspanningskabels gaat. Vanaf deze pagina kan je naar verschillende plekken. De corporate video die sfeer geeft en de profielen van vijf medewerkers die model staan voor de mensen die ze bij TenneT zoeken. Nieuw is dat bij één van deze medewerkers, projectleider Michiel, ook een eigen video zit.

{title}Bijzonder goed aan dit systeem is dan met vervolgens in één beeld de inhoud van het werk geeft, een fotoboek dat het heel persoonlijk maakt en de verwante vacatures op het vakgebied van deze persoon. Op deze manier maakt TenneT het een persoonlijke ervaring. Hiernaast zie je een voorbeeld van het fotoboek van één van de medewerkers, met een korte omschrijving waar de foto over gaat. Het geeft een inkijk in de wereld van deze werknemer. Krachtig is ook dat men meteen de gerelateerde vacatures erbij zet. De kans is immers groot dat iemand die de testimonial leest van een IT’er, zelf uit de IT komt en een marketeer zal bijvoorbeeld eerder kijken wat een communicatie medewerker te vertellen heeft.

Sport

Bijzonder aan TenneT is dat ze in hun arbeidsvoorwaarden natuurlijk relatief beperkt zijn. Het is immers een overheidsinstelling en dus strikt CAO gebonden. Toch weet TenneT hier heel goed mee om te gaan om de ruimte die men heeft goed te benutten en dat ook te verweven in de bedrijfscultuur en de recruitmentsite. Met speelt in op de balans werk-privé, maar ook op sport. Sport is natuurlijk een vorm waar veel energie bij komt kijken en als energiebedrijf is dat een hele natuurlijke combinatie.

Dat sporten verweven is met de bedrijfscultuur zie je al op de homepage. Daar staat bijvoorbeeld een link naar de foto’s van de Bridge to Bridge loop waar TenneT aan mee heeft gedaan. Het programma ‘committed power’ komt ook terug in de arbeidsvoorwaarden en in de corporate video, waar je meteen enkele collega’s lopend tegen komt. De kracht van TenneT op sportief gebied is dat ze het verweven hebben met het bedrijf, in de arbeidsvoorwaarden, en hier vervolgens op de recruitmentsite veel over communiceren. Dat is een stuk onderscheidend vermogen waar ze goed mee om gaan.

Vacature presentatie

Ook sterk aan de TenneT sit is de manier waarop men vacatures presenteert. De zoekfunctionaliteit is praktisch ingericht en geeft ook meteen aan hoeveel vacatures er zijn in het systeem. Ook geeft men meteen een kort profiel van één zin weer, iets dat handig is aangezien een functie-titel van bedrijf tot bedrijf heel erg kan verschillen. Het enige wat hier nog beter aan zou kunnen is als de vacatures zich ook dynamisch zouden aanpassen, dus niet alleen ‘hoeveel vacatures zijn er’, maar zonder een extra klik deze meteen onder in beeld zouden verschijnen.

{title}

Conclusie

TenneT heeft nog steeds een hele goede site. De site is compleet, overzichtelijk en benadrukt wat het bedrijf uniek maak in de markt. TenneT heeft vorig jaar niet voor niets de award voor de beste Digitale Sollicitatie-ervaring gewonnen, maar heeft er helaas niet gekozen verder door te ontwikkelen. Doordat de site weinig social media elementen kent is het een redelijk statisch geheel, waardoor terugkerende bezoekers geen mogelijkheid hebben verrast te worden.

Digitaal-Werven event

Of TenneT wederom de beste Digitale Sollicitatie-ervaring biedt zal blijken op 17 november tijdens Digitaal-Werven. Naast de uitreiking van de award zullen Ronald van Schaik van Rhinofly en Saskia Aalberts-Buijl van Jungleminds hun visie geven op wat een goede corporate careersite maakt. Marketingfacts lezers betalen voor dit event geen 299 euro, maar slechts 199 euro wanneer ze bij ‘gehoord via’ de code MF09 invullen.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

1 Reactie

    John

    Ik hoop dat tennet Wint,

    die mensen daar verrichten goed werk!


    12 november 2009 om 08:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!